|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
با اشاره به تنش آمریکا و روسیه درباره INF؛
کد خبر: ۲۵۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰
وزیر خارجه سوئد با اشاره به مواضع واشنگتن و مسکو در مورد پیمان منع گسترش موشک‌های میانبرد، خواستار برگزاری یک نشست برای مذاکره این زمینه شد.
 وزیر خارجه سوئد با اشاره به مواضع واشنگتن و مسکو در مورد پیمان منع گسترش موشک‌های میانبرد، خواستار برگزاری یک نشست برای مذاکره این زمینه شد.

به گزارش فارس، «مارگوت والشتروم» وزیر خارجه سوئد بر لزوم تداوم مذاکرات خلع‌سلاح با وجود افزایش تهدید‌های هسته‌ای جهانی تاکید کرد  و پیشنهاد برگزاری چنین نشستی را در سوئد مطرح کرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه سوئدی «داگنز نیتر» از تصمیم واشنگتن و مسکو در زمینه تعلیق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF)  ابراز نگرانی کرد و گفت: «مکانیسم ما مبنی بر کنترل و حل مسایل تضعیف شده است...ما تمایل داریم که در سوئد در این مورد مذاکراتی در این مورد صورت گیرد البته نخستین نشست در بهار آینده در آلمان خواهد بود. ما شاهد تمایل زیادی هستیم و چنین چیزی، امیدواری را افزایش داده است.» والشتروم معتقد است که  این مذاکرات محدود به کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای هستند نمی‌شود. قرار است ماه مارس آینده کنفرانسی در زمینه کنترل تسلیحات در شهر برلین پایتخت آلمان برگزار شود.

این مقام سوئدی همچنین گفت که درباره اتهام تهدید نظامی روسیه هیچ نگرانی ندارد و افزود: «ما هیچ تهدیدی مبنی بر مداخله (نظامی) حس نمی‌کنیم.»

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرد که کشورش از دوم فوریه (۱۹ بهمن) به مدت ۱۸۰ روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

در واکنش به این اقدام، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم عضویت مسکو در این پیمان را به حالت تعلیق درآورد. پوتین همچنین از وزرای کابینه خود درخواست کرد دیگر به دنبال مذاکره در زمینه مفاد این پیمان و ادعاهای آمریکا مبنی بر نقض تعهدات مسکو نباشند.

پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) در تاریخ ۸ دسامبر سال ۱۹۸۷ میلادی میان شوروی سابق و آمریکا منعقد شد و در تاریخ اول ژوئن سال بعد از آن (۱۹۸۸) رسما اجرایی شد. این پیمان شامل منع استقرار و تولید موشک‌های کوتاه برد بین ۵۰۰ تا هزار کیلومتر تا موشک‌های میان‌برد از هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر می‌شود.

آمریکا نخستین بار در ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی روسیه را به نقض این پیمان متهم کرد. از آن زمان به بعد واشنگتن ادعاهای خود را در این رابطه چندین مرتبه دیگر تکرار کرده. روسیه تمام این اتهامات را رد کرده و در مقابل نگرانی هایی را درباره اجرای این پیمان از جانب طرف آمریکایی مطرح کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین