|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۵۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، حضور دو ناوشکن آمریکا در نزدیکی جزایر چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی در حالی انجام گرفت که تنش تجاری میان دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان گسترش یافته است.
وزارت امور خارجه چین، آمریکا را به تعرض غیرقانونی به حاکمیت ارضی این کشور در دریای چین جنوبی متهم کرد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که دو ناو این کشور در نزدیکی جزایر چین در دریای چین جنوبی به گشت‌زنی پرداخته‌اند.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن نسبت به ورود ناوشکن‌های آمریکایی به قلمروی چین معترض و ناخرسند است.

این سخنگو خاطرنشان کرد: اقدامات ناوشکن‌های آمریکایی تعرض شدید به حاکمیت ارضی چین محسوب می‌شود.

او در ادامه این اقدامات را موجب آسیب رساندن به صلح، امنیت و نظم آب‌های منطقه دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اعلام کرد که کشورش از این اقدام بسیار ناخرسند بوده و شدیداً به آن اعتراض دارد.

او تصریح کرد: چین حاکمیتی بلامنازع بر این مناطق و جزایر درون آن دارد و هیچ اقدامی را که با این حاکمیت در تعارض باشد تحمل نخواهد کرد.

هوآ تاکید کرد: ما به طور جدی از طرف آمریکایی می‌خواهیم دست از این اقدامات تحریک‌آمیز بردارد. طرف چینی تمام تدابیر لازم را در راستای دفاع از حاکمیت و امنیت و همچنین ثبات خود در دریای چین خوبی به کار خواهد بست.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، حضور دو ناوشکن آمریکا در نزدیکی جزایر چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی در حالی انجام گرفت که تنش تجاری میان دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان گسترش یافته است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که دو ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شونده در امتداد ۱۲ مایل دریایی صخره میس‌چیف در جزایر مورد مناقشه اسپراتلی گشت زدند.

این عملیات آخرین اقدام از سری تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از اقدامات پکن در راستا افزایش نفوذ در این آب‌های استراتژیک است.

هم چنین آمریکا سال‌هاست با ادعای "آزادی کشتی‌رانی"، کشتی‌های جنگی خودش را راهی آب‌های منطقه می‌کند و پروازهایی در نزدیکی مکان‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی دارد. پکن با هدف تاکید بر ادعاهای ارضی خود، اقدام به ساخت جزایر مصنوعی و استقرار زیر ساخت‌های نظامی در جزایر موسوم به اسپراتلی کرده است.

جزایر اسپراتلی یک مجمع الجزایر در دریای چین جنوبی است که در منطقه‌ای مورد مناقشه از این دریا قرار دارد و علاوه بر چین، تایوان، مالزی و فیلیپین و ویتنام نیز مدعی آنها هستند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین