در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به مناسبت آغاز سال تحصیلی مطرح شد
کد خبر: ۲۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به مناسبت آغاز سال تحصیلی 94-93 بیانیه صادر کرد.
این تشکل دانشجویی در این بیانیه ضمن مخاطب قرار دادن دانشجویان،اساتید، مسئولان دانشگاه و مسئولان کشور بیان داشته است:

« دانش تنها فایده ای ندارد، بلکه دانش و تعهد با هم اند که می توانند انسان را به جایی برسانند که محتاج دیگران نباشد و پیش خدا آبرومند باشد. البته این کار مشکل است و ناگواری هایی دارد. »

امام خمینی (ره)27/1/64

آغاز سال تحصیلی جدید را به تمامی دانشجویان و دانشگاهیان علی الخصوص دانشجویان جدید الورود که به تازگی پای بر عرصه تاثیرگزار دانشگاه نهاده اند شاد باش عرض می نماییم و سالی توام با موفقیت های چشمگیر علمی و آموزشی و تربیتی را برایشان از خداوند متعال خواستاریم.امید است سالی سرشار از آرامش همراه با تدبیر مسئولین پیش رو داشته باشیم.

سخنی با دانشجویان: بی شک دانشگاه یکی از تاثیر گذار ترین نهاد ها در جهت تعالی و رشد همه جانبه جامعه بوده است. شکل گیری انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها از جمله اتفاقاتی بوده که از دانشگاه و دانشجو ها نشئت گرفته و زمینه ساز تحولات سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی کلانی در سطح کشور بوده است. جای بسی تاسف دارد که در سالهای اخیر این تاثیرگزاری کمرنگ شده و جنبش دانشجویی به سمت انفعال و انزوا پیش رفته، تا جایی که مشاهده می شود دانشجو کمترین جسارت را در رابطه با احقاق حقوق خود ندارد. آنچه که از ما به عنوان  قشر فرهیخته انتظار می رود و نقش دانشجو را از از سایر اصناف ، گروه ها و اجتماعات متمایز می سازد؛ پیشگام بودن در عرصه  دانایی ، آگاهی  و آگاهی بخشی است. دانشجو باید حساس و  اهل فکر باشد و این فکر را به جامعه تزریق کند ، تحلیل کند و  نقد خود را به گوش مسئولین برساند.

نقشی که حاکمیت در ایجاد فاصله میان دانشجو و جایگاه اصیلش ایفا کرده؛ قابل انکار نیست همه ما بخاطر داریم روزی را که  رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند: « خدا لعنت کند دست هایی را که نمی گذارند دانشگاه ها سیاسی باشد.» اما با این وجود خود ما هم باید به هوش باشیم.

امروز توسعه عقلانیت، درست فکر کردن و احترام به دیگران نیاز اساسی روحی جامعه ماست که نقش عظیمی در رشد آن ایفا میکند. لذا لازم است این جریان را از خودمان شروع کنیم.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به عنوان نماینده ی به حق جنبش دانشجویی در این سالها ضمن دعوت از فعالین دانشجویی جهت حضور هر چه بیشتر در صحنه فعالیت های سیاسی ،  فرهنگی و اجتماعی، امید آن دارد که در سال تحصیلی جدید شاهد گام های مثبتی در این عرصه باشیم.

سخنی با اساتید: با عنایت به اینکه در سالهای اخیر رجوع به نظرات کارشناسی دانشگاهیان کم رنگ بوده که به موجب آن روحیه پژوهش گری افول کرده و بعضا شاهد التقاط در حوزه های تخصصی و فقدان نگاه های کارشناسی و تخصص محور در عرصه تحولات کلان جامعه بوده ایم. با احتساب این موارد و با نگاهی به وضعیت حال حاضر جامعه احساس نیاز می شود که اساتید محترم دانشگاهی بیش از گذشته به عرصه نقد و نظر ورود کنند. از این رو از اساتید محترم خواستاریم ، خود سانسوری را کنار گذاشته و با جسارت بیشتری  وارد عرصه نقد و تئوری پردازی در زمینه مسائل عمده کشوری و علی الخصوص استان شوند.

بی تردید اساتید محترم دانشگاه نقش عمده ای در تعلیم و تربیت دانشجویان به معنای واقعی کلمه دارند و از این طریق زمینه ساز  خود سازی و تحول اند. چرا که به گفته امام خمینی (ره) : « دانشگاه مبدا همه تحولات است. » با این وجود چندی است این مهم در حال به فراموشی سپرده شدن است.  لذا از اساتید محترم انتظار می رود در کنار پرداختن به آموزش فرزندان ملت ، در عرصه تربیتی هم ورود کرده و با رفتار و برخورد خود، حداقلی ترین پارامتر های تربیتی من جمله ؛  نظم، احترام به قانون و احترام متقابل را نهادینه سازند.

سخنی با مسئولین دانشگاه: در آغاز سال تحصیلی شاهد تغییرات روبنایی جهت رفع پاره ای از مشکلات صنفی و رفاهی دانشگاه بوده ایم که ضمن تشکر جا دارد خاطر نشان کنیم صرف رنگ آمیزی دیوار های خوابگاه مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان را حل نخواهد کرد، در حال حاضر با توجه به افزایش کمی دانشجویان باید زیرساخت ها توسعه یابد. بسیاری مشکلات همچنان به قوت خود باقیست و این تغییرات باید مستمر و مجدانه پیگیری شود.

مسئولین نباید فراموش کنند که بخشی از تعلیم و تربیت دانشجو مستقیم در ارتباط با ایشان است. برخوردهای نامناسبی که بعضا از جانب برخی مسئولین و کارکنان مشاهده می شود نشان از بی توجهی و بی مهری ایشان دارد. امید است با آغاز سال تحصیلی جدید ، فصلی نو از تعاملات میان مسئولین و دانشجویان گشوده شود و مسئولین با رویی گشاده پذیرای سوالات و مطالبات دانشجویان باشند.

سخنی با مسئولین کشوری : طی مدت زمانی که از آغاز به کار دولت یازدهم می گذرد شاهد تلاش های مکرر دولت جهت تبیین مفهوم اعتدال بوده ایم. صرف نظر از نقد های عملکردی که تاکنون به دولت وارد است باید خاطر نشان کرد دولت نباید محافظه کاری را با اعتدال اشتباه بگیرد. اگر بناست تا در کشور و استان تغییری در حوزه اجرایی صورت نگیرد، مردم چگونه می توانند به تغییرات  و تحقق وعده ها امیدوار باشند؟ انتظار می رود در تصمیم گیری های آینده به ویژه در معرفی وزیر علوم جدید دولت مشی محافظه کاری را کنار گذاشته و شاهد عقلانیت و تدبیر از جانب ایشان باشیم.

سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می کنیم که در پی کش و قوص های فراوان بر سر استیضاح وزیر علوم سابق، اکنون این وزارتخانه با سرپرست اداره می شود، که به موجب آن بر روند سیاست گزاری های کلان وزارت علوم خدچه وارد شده است، چنانکه شاهد بازگشت مجدد فضاهای امنیتی به دانشگاه هستیم و بسیاری اقدامات در قبال پیگیری لغو بورسیه های غیرقانونی مسکوت مانده است و ...  در همین راستا باید گفت که تعامل سازنده میان دولت و مجلس از سنگ بنا های حرکت به سمت پیشرفت و توسعه پایدار است. لذا درگیری های سیاسی و جناحی نباید باعث آسیب به جامعه و در این مورد خاص به دانشگاه ها و محیط های علمی شود.  مجلس نیز باید به خاطر داشته باشد که ادامه روند استیضاح ها و اصطکاک با دولت نه تنها به نفع جامعه نیست، بلکه ایشان را از وظایف اصلی شان که همانا قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن است باز می دارد.

در پایان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان مطالبه گری، نقادی  و پرسشگری را از رسالت های خود دانسته و امیدوار است با سر لوحه قرار دادن توصیه ها و رهنمون های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و با نگاه به آرمان های انقلاب در راستای تعالی فکری جامعه گام بردارد.

والسلام علی من اتبع الهدی
منبع: ایسکا نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین