»
کد خبر: ۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۲

صادق خرازی گفت: هفته گذشته جلسه ای با حضور ولید جنبلاط، سمیر جعجع و سعد حریری در منطقه تشکیل شده و طی آن قرار شده است که نیروی میلیشیای جدید در لبنان به نام «حزب الله سنی» در مقابل حزب الله شیعه شکل بگیرد که این اقدام در چارچوب ناامن کردن منطقه و لبنان است.
دکتر سید محمدصادق خرازی در خصوص پیش بینی اش از حمله احتمالی به سوریه اظهار داشت: بعید می دانم حمله گسترده ای به این کشور صورت گیرد و اگر هم این اتفاق بیفتد حمله محدود موشکی و هوایی خواهد بود که آن هم برای این است که بگویند در خصوص سوریه در غرب اتحاد وجود داشته است. اگرچه همین حمله هم کل معادلات خاورمیانه را بر هم می زند.

وی با اشاره به مواضع دولتمردان غربی در خصوص سوریه افزود: اوباما در بررسی های اولیه موضوع می گفت حمله به سوریه مصالح عالی خود را دارد و قبل از درگیر شدن باید ببینیم که آیا این اقدام به نفع ما هست یا خیر؟ اولاند هم می گفت حمله نظامی صورت گیرد اما بعد از مخالفت روسیه و جدی نبودن امریکا گفت باید راستی آزمایی شود و در هر اقدام بین المللی باید گروه های تحقیق کار کنند که معمولا شیوه غرب هم اینگونه است که برای زمینه سازی یک اقدام، گروه های تحقیق را می فرستد، سپس نتیجه دلخواه خود را اعلام می کند و بعد هم عذرخواهی کرده و می گویند در بررسی هایمان اشتباه کردیم. پوتین هم در مقابل این حمله موضع گرفته و سوریه را متحد استراتژیک کشورش دانسته است. اما این موضع گیری ها با جو تبلیغاتی حاکم و واقعیت های صحنه بین المللی متفاوت است.

خرازی بار دیگر تأکید کرد: بعید می دانم جنگ گسترده ای در منطقه رخ دهد، اما هر حمله ای آثار منفی ژئو پلیتیک و ژئو استراتژیک زیادی را در پی خواهد داشت و محاسبات ژئو پلیتیک منطقه را بر هم خواهد ریخت.

این دیپلمات باسابقه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تأثیر حمله احتمالی به سوریه بر جمهوری اسلامی ایران گفت: اصل قضیه مصر و سوریه برای مهار ایران است. اتفاقی که در سوریه افتاده این است که نیروی جدیدی در منطقه با 25 هزار داوطلب میلیشیا تحت فرماندهی بندر بن سلطان رئیس شورایعالی امنیت ملی عربستان تشکیل شده و همین فرد است که پشت قضیه کودتا در مصر بود. آنها با جنایتی که در مصر اتفاق افتاد و تعداد زیادی از مردم بی گناه کشته شدند، به دنبال فرار به جلو و خلق حادثه ای جدید بودند که در سوریه آن را انجام دادند؛ در حالی که با هیچ عقل سیاسی جور در نمی آید که خود رژیم اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد و این نشان می دهد که جریان دیگری برای فرار به جلو، این حمله را ساماندهی کرده باشد. آنها می خواستند با این حمله شیمیایی احساسات جهانی را برانگیزانند و افکار عمومی را علیه ایران که حامی رژیم اسد است، برانگیزند.

وی در پاسخ به اینکه در قضیه سوریه آیا خطری متوجه کشورمان هست یا خیر؟ تصریح کرد: خطری متوجه ما نیست، اما همیشه باید هوشیار باشیم؛ بخصوص آنکه ایران ظرفیت های ژئواستراتژیک زیادی دارد و مهار ایران توسط غرب هم ادبیات و قواعد خاص خود را دارد که دست اندرکاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید مراقب آن باشند.

خرازی در خصوص واکنش حزب الله لبنان به حوادث سوریه تأکید کرد: ایران و حزب الله نمی خواهند منطقه خاورمیانه به بحران کشیده شود؛ اما آنچه مشخص است اینکه فرایند جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است و بحران سوریه و انفجارهای لبنان در همین راستاست. جالب است که خبری را به شما بدهم که هفته گذشته جلسه ای با حضور ولید جنبلاط، سمیر جعجع و سعد حریری در منطقه تشکیل شده و طی آن قرار شده است که نیروی میلیشیای جدید در لبنان به نام «حزب الله سنی» در مقابل حزب الله شیعه شکل بگیرد که این اقدام در چارچوب ناامن کردن منطقه و لبنان است. لذا امنیت ایران با امنیت در لبنان، سوریه، مصر، عراق و حتی ترکیه پیوند استراتژیک دارد.

وی ادامه داد: اصولا امنیت حوزه تمدنی شامات و حوزه سیاسی ترکیه و مصر برای ما بسیار مهم است؛ زیرا ناامن کردن آنها به معنای حضور آمریکا، اسرائیل و دخالت عربستان سعودی است.


منبع:جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین