|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۲۵۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
پیش‌تر در پاییز سال گذشته، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه گفته بود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تجارت بین ایران و روسیه بر اساس پول‌های ملی دو کشور انجام می‌شود.
سفیر روسیه در ایران از آمادگی دو کشور برای تجارت بر اساس ارزهای ملی خبر داد.

 لوان ژاگاریان، سفیر روسیه در ایران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی روسیه گفت: مسکو و تهران دلار را از موافقت‌نامه‌های پرداختی خود حذف کرده‌اند و در نظر دارند تا به طور کامل، روابط مالی خود را بر اساس پول‌های ملی و در صورتی که گزینه‌ای نباشد بر اساس یورو انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مسکو هم‌اینک نیز دلار را از مبادلات خود با ایران کنار گذاشته است، افزود: برای روسیه ضروری است تا در پرداخت‌های خود با ایران از پول‌های ملی دو کشور استفاده شود. از تمامی وسایل موجود برای رساندن مبادلات دوجانبه بر حسب پول ملی به بالاترین سطح ممکن استفاده خواهیم کرد. این دیپلمات روسی تاکید کرد: روابط ما وابسته به روبل روسیه و ریال ایران خواهد بود و در صورتی که گزینه دیگری نباشد از یورو استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: این یک مساله چالش‌برانگیز است، اما فکر می‌کنم زیرساخت‌های بانکی دو کشور، پتانسیل لازم برای اجرای موفقیت‌آمیز این کار را دارا است.

پیش‌تر در پاییز سال گذشته، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه گفته بود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تجارت بین ایران و روسیه بر اساس پول‌های ملی دو کشور انجام می‌شود.

روسیه با چین نیز برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات دوجانبه و استفاده از روبل و یوان به توافق رسیده است. طبق اعلام مقامات روسی هم شرکت‌های روسی و هم چینی مایل هستند مبادلات خود را با استفاده از روبل و یوان انجام دهند. سال گذشته ۹ درصد از مبادلات با روبل روسیه و ۱۵ درصد نیز با یوان چین انجام گرفت. این رقم در سال‌های نه چندان دور بین ۲ تا ۹ درصد بود که این افزایش خود بیانگر عزم طرفین برای کنار گذاشتن دلار است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین