|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲
کد خبر: ۲۵۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
رئیس کمیته ملی المپیک افزود: جامعه از سطح مسئله‌دار بودن و نارضایتی عبور کرده و به عصبیت رسیده است. این در حالیست که ادبیات جامعه تند شده و نسبت به عملکرد مسئولان از مرز ناکارآمدی به بی کفایتی رسیده است.
 رئیس کمیته ملی المپیک، ۱۰ گسل اجتماعی جامعه ایران را شکاف دولت و ملت، فقر و شکاف طبقاتی، بیکاری، فساد افسارگسیخته، گسل سیاسی و ساختاری، گسل حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، گسل قومی و فرقه‌ای و بحران آب، خشکسالی و محیط زیست و ناامیدی، یاس و فقدان امید به آینده عنوان کرد و افزود: این گسل‌ها قطعاً حرکت خواهند کرد فقط زمان و مکان آن را نمی‌دانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ دکتر سیدرضا صالحی امیری در نشست بررسی گسل‌های سیاسی اجتماعی ایران که امروز در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد ذیل پژوهشی که به تازگی انجام داده، به فلسفه شورش‌های اجتماعی جامعه ایران پرداخت و گفت: در این تحقیق سطح تحلیل سیاسی نیست و وقایع سال‌های ۷۸ و ۸۸ در نظر گرفته نشده، بلکه به ریشه‌های اجتماعی و اقتصادی اعتراضات پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه جامعه ایران در این تحلیل ۱۰ گسل اصلی دارد، تصریح کرد: این گسل‌ها قطعاً حرکت خواهند کرد. فقط زمان و مکان آن را نمی‌دانیم.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: جامعه از سطح مسئله‌دار بودن و نارضایتی عبور کرده و به عصبیت رسیده است. این در حالیست که ادبیات جامعه تند شده و نسبت به عملکرد مسئولان از مرز ناکارآمدی به بی کفایتی رسیده است.

صالحی امیری سه چالش بنیادی را عامل ظهور ۱۰ گسل اجتماعی جامعه ایران عنوان کرد و گفت: این چالش‌ها فقدان انسجام در ساختار و سازه نظام ناکارآمدی مسئولان و نارضایتی جامعه نسبت به عملکرد آنها و افول شتابناک سرمایه اجتماعی دولت و نظام است.

وی در خصوص فقدان انسجام در ساختار سیاسی نظام، توضیح داد: در اجزای نظام سیاسی ایران ادبیات منسجمی نمی‌بینیم. ضمن آنکه سازه قدرت در کشورمان مبتنی بر نظام حزبی نیست و توزیع قدرت به طور متوازن انجام نشده است. بنابراین می‌توان گفت جامعه ما به دلیل عدم سامان‌یافتگی سیاسی و اجتماعی یک جامعه پیش‌بینی ناپذیر و به اصطلاح طوفانی است.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال فرق بین شورش و اعتراض را مشخص نکرده‌ایم، تصریح کرد: در اعتراضات دی ماه ۷۰۰۰ نفر در تهران دستگیر شدند که ۷۰ درصد آنها در کارت بانکی‌شان زیر ۱۰۰ هزار تومان پول داشتند. بنابراین اعتراضات اخیر از جنس فقر و اعتراضات طبقه فرودست است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: اعتراض اجتماعی حق اجتماعی است که هر شهروند و گروه از آن برخوردار است. در حالی‌که به هر اعتراض انگ شورش‌گری می‌زنیم.

وی ادامه داد: انقلاب مبتنی بر باورها بود و نه بایدها، نیازمند بازشناسی مفاهیمی که در آن گرفتار شده‌ایم، هستیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص ناکارآمدی مسئولان، اظهار کرد: معیار قضاوت مردم هستند. آمار بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال ۳۳ درصد و در بین جوانان بین ۲۵ تا ۳۵ سال، ۳۷ درصد است. در جامعه ما صدای مردم به حاکمیت انعکاس نمی‌یابد، در حالی‌که حلقه واسط مردم و حاکمیت، احزاب هستند. همچنین دیده شده که نخبگان و صاحبان قلم در زمان بحران و اعتراض در صف مردم و معترضان قرار می‌گیرند.

صالحی امیری همچنین به مقاومت‌های مدنی از جمله دختران انقلاب اشاره کرد و گفت: زمانی که فضای ذهنی رادیکال همزمان با غیبت قدرت ملی در ذهن و باور اجتماعی با پدیده فقدان ترس از حاکمیت و پذیرش هزینه‌های سنگین خیزش اجتماعی همراه شود، شکستن لایه مقاومت سخت خواهد بود. این در حالی است که آستانه تحمل نظام سیاسی ما نیز پایین است.

وی با تاکید بر آنکه شورش‌های اجتماعی جامعه ایران از جنس فقر است، تشریح کرد: سطح اول مطالبات مردم اقتصادی و معیشتی است (۷۰ درصد) در حالی‌که مطالبات اجتماعی و عدالت اجتماعی و نیز مطالبات سیاسی از جمله دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت حدود ۱۵ درصد مطالبات مردم را شامل می‌شود. همچنین باید اشاره کرد که تنها کمتر از سه درصد مطالبات از جنس ساختارشکنی است.

رئیس کمیته ملی المپیک ۱۰ گسل اجتماعی جامعه ایران را شکاف دولت و ملت، فقر و شکاف طبقاتی، بیکاری، فساد افسارگسیخته، گسل سیاسی و ساختاری، گسل حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی، گسل قومی و فرقه‌ای و بحران آب، خشکسالی و محیط زیست و ناامیدی، یاس و فقدان امید به آینده عنوان کرد.

صالحی امیری با اشاره به این‌که پیامد شکاف بین دولت و ملت بحران مقبولیت و سست شدن سازه‌های اجتماعی و سیاسی نظام است، افزود: در خصوص فقر باید گفت که مردم فقر را تحمل می‌کنند اما تبعیض را نه. در حال حاضر آمار فقر مطلق در کشور ۱۲ میلیون و آمار فقر نسبی ۳۰ میلیون نفر است.

وی با اشاره به اینکه فساد افسارگسیخته را رابطه بین کانون قدرت و ثروت تأیید می‌کند، خاطرنشان کرد: در میان ۱۸۰ کشور از نظر شفافیت رتبه ۱۳۰ را دارا هستیم.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: یکی از خشونت‌های آتی جامعه ایران حرکت حاشیه به متن است.

صالحی امیری با بیان اینکه در وضعیت نابسامان سیاسی و اجتماعی انگ‌زنی، تخریب، افشاگری و انتقام جویی رواج پیدا می‌کند، گفت: هنوز در کشور ساز و کار حل مناظره را نداریم. در حالی‌که شخصیت‌های بزرگی که در مناقشات سیاسی ذینفع نیستند، باید مسئولیت حل مناظره را به عهده گیرند.

وی ذیل آسیب‌های اجتماعی نسبت طلاق به ازدواج در شهر تهران را ۴۵ درصد اعلام کرد و گفت: بیش از سه میلیون زن سرپرست خانوار هستند. در حالی‌که در سال ۹۵ میزان امتناع از ازدواج ۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه روزانه حداکثر یک میلیون نفر در تهران به خاطر دعوا به مراجع قانونی مراجعه می‌کنند، بر گسل قومی و فرقه‌ای نیز تاکید کرد و گفت: در این گسل با عدم توزیع عادلانه منزلت، قدرت و ثروت مواجه هستیم و مناسبات سیاسی نظام با اقوام و فرق از مهمترین دغدغه‌های ملی محسوب می‌شود.

صالحی امیری در پایان با اشاره به اینکه مسئله ورود زنان به ورزشگاه هنوز حل نشده و پدیده نشاط به صورت زیرزمینی و ناهنجار درآمده است، اضافه کرد: ۳۰ درصد جامعه قرص‌های آرامش‌بخش مصرف می‌کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین