کد خبر: ۲۵۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزود: در طی دو سال گذشته تلاش شده است که منابع مالی کافی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد، اما بعضاً این امکان وجود نداشته است اگر چه در این که دانشگاه‌های ما رتبه جهانی دارند شکی نیست و نرخ سرعت ما در دنیا نیز رتبه اول است. ما تلاش می‌کنیم تا این جایگاه را ارتقا دهیم.
 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت‌ که از ۴۰ دانشگاه موثر کشور ۲۳ دانشگاه در لیست رتبه‌های جهانی قرار دارند.

منصور غلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال شهاب نادری نماینده مردم پاوه مبنی بر این که چرا دانشگاه‌های ایران رتبه جهانی ندارند، در این باره گفت‌: ما در بحث تولیدات علمی در دنیا جزو ۱۶ کشور علمی دنیا هستیم که این جایگاه بین‌المللی مهم جز تلاش دانشگاه‌های ما به دست نیامده است. علاوه بر این در رشته‌های مختلف به لحاظ تخصصی دانشگاه‌های ما رتبه خوبی دارند.

وی با اشاره به این که چندین نظام رتبه بندی برای دانشگاه‌ها وجود دارد، در این باره اضافه کرد: رتبه‌بندی لایدن لیستی داده است که نشان دهنده این است که ۲۳ دانشگاه ایران در بین هزار دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و ما از رتبه زیر ۲۰۰ تا بالای ۹۰۰ را در این فهرست داریم. جایگاه دانشگاه‌های بزرگ ما بسیار خوب است، اما به‌ هر حال باید تلاش کنیم تا جایگاه دانشگاه‌های کشور ارتقا پیدا کند. اگر چه محدودیت‌هایی در مورد حمایت از دانشگاه‌ها نیز وجود دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، افزود: در طی دو سال گذشته تلاش شده است که منابع مالی کافی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد، اما بعضاً این امکان وجود نداشته است اگر چه در این که دانشگاه‌های ما رتبه جهانی دارند شکی نیست و نرخ سرعت ما در دنیا نیز رتبه اول است. ما تلاش می‌کنیم تا این جایگاه را ارتقا دهیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که بیش از ۲۰۰۰ مؤسسه و مرکز آموزشی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ۱۵۰ مؤسسه روزانه دولتی داریم که از اینها ۹۲ مورد عنوان دانشگاه دارند. از بین این دانشگاه‌ها ۶ مورد کمتر از ۲۰ هیأت علمی، ۹ مورد حداکثر ۵۰ هیأت علمی، ۱۷ مورد حداکثر ۱۰۰ هیأت علمی دارند. طبیعی است که بار مسئولیت روی دانشگاه‌های بزرگ کشور است. از ۴۰ دانشگاه مؤثر ما نیز ۲۳ دانشگاه در لیست رتبه‌های جهانی قرار دارند. اگر چه باید برای حفظ این جایگاه با کشورهای دنیا رقابت کنیم.

غلامی با اشاره به این که ساماندهی آموزش عالی آغاز شده است، ادامه‌ داد: ما به دنبال این هستیم که با ایجاد شبکه‌های علمی بین مراکز دانشگاهی و پیوستن واحدهای متفرق این توان را افزایش دهیم هم چنان که در سال ۵۹، ۹ مرکز آموزش عالی در کنار هم قرا ر گرفتند و دانشگاه خواجه نصیر را تشکیل دادند که جزو دانشگاه‌های برتر کشور است.

وی با بیان این که ساماندهی آموزش عالی باید به سمتی حرکت کند که دانشگاه‌ها به قد و قواره بین‌المللی دست پیدا کنند، در مورد سرگردانی پذیرفته شدگان دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز گفت‌: دانشگاه آزاد به هر دلیلی ظرفیت را رعایت نکرده است و باید پاسخگوی این موضوع باشد. وزارت علوم هم از مدعیان رسیدگی به این موضوع است. اگر چه حمایت از دانشگاه‌های غیر دولتی جزو سیاست‌های ما است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به این که در سال ۹۷، ۱۵۰ طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های معتبر اروپا، آفریقا و آسیا اجرایی شده است و بیش از دو هزار و ۵۰۰ عضو هیأت علمی بین کشورها رفت و آمده کرده‌اند، در این باره توضیح داد: ما در همین سال جاری مجوز ایجاد شعبه برای دانشگاه‌های شهید بهشتی و علم و صنعت را در اقلیم کردستان صادر کردیم و مجوز پذیرش دانشجوی مشترک در این منطقه را دادیم. در افغانستان نیز شعبه دانشگاهی داریم و در ملاقاتی که با وزیر علوم عراق داشتم موضوع همکاری درباره شعبه‌های دانشگاهی مطرح بود. همچنین در رابطه با دانشگاه‌های خوزستان، خصوصاً دانشگاه علوم دریایی خرمشهر با دانشگاه بصره طرحی را نهایی می‌کنیم که ان‌شاء‌الله به نتیجه‌ خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی با جاهایی که به تخلفات علمی کمک می‌کردند برخورد کردیم و در دانشگاه‌ها نیز بخشنامه‌های انضباطی صادر شد و با برخی از اساتید و دانشجویانی که بر مبنای تخلف علمی یا امتیاز مدرک می‌گیرند برخورد شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با بیان این که از ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و شرکت‌های دانش بنیان ۱۰ تا ۱۲ سال می‌گذرد، گفت‌: ما جهش خوبی در این زمینه داشتیم، اما این کار تجربه جوانی در کشور ما است و نباید انتظار یک حرکت فوق‌العاده را در این بازه زمانی داشت.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین