|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
به گفته وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پژوهش هم جزیره‌ای عمل می‌شود و مراکز بدون هم‌افزایی و رابطه با هم کار می‌کنند. باید تحقیقات به سمت تولید باشد که کمتر چنین چیزی دیده می‌شود.
 وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید به جنبه‌های اقتصادی طرح تحول با نگاه کارشناسی‌تر پرداخت، گفت: همه پروژه‌های باقی‌مانده از قبل را اجرایی می‌کنیم در عین حال اولین گام در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شفافیت است.

 سعید نمکی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت بهداشت اظهار کرد: اولین سوال نمایندگان درباره این است که طرح تحول به کجا خواهد رفت؟، طرح تحول توانست مشکلاتی را از دوش مردم بردارد. بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه در کنار هاشمی بودم و در جریان تامین منابع مالی و هدایت‌های آن هستم معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو رود، نقاطی همچون برداشتن هزینه‌های کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم.

وی ادامه داد: این طرح را ادامه می‌دهیم اما این طرح نواقصی دارد که باید به جنبه‌های اقتصادی آن با نگاه کارشناسی‌تر پرداخت. تلاش می‌کنیم طرح را به گونه‌ای پیش‌ برده که جنبه‌های اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته و همچنین قوانین بالادستی و برنامه توسعه هم در آن توجه شود به خصوص مواردی همچون راهنمای بالینی، پزشک خانواده، سیستم اجرا و از همه مهم‌تر پرونده الکترونیک سلامت و نظام مالی پرداخت نوین.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: اقداماتی همچون ایجاد زیرساخت‌ها اعم از بیمارستان‌ها، فضاهای درمانی در نقاط مختلف کشور و غیره را انجام داده اما تمامی پروژه‌ها را اجرا کرده و هیچ مصوبه‌ای را بر زمین نخواهیم گذاشت.

نمکی در ادامه با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها گفت: در گذشته ما توانستیم با واکسیناسیون اولین کشور موفق در مهار بیماری‌های واگیردار باشیم، اما امروز بیماری‌های غیرواگیردار همچون چاقی، فشار خون و قلب شایع شده که تنها با واکسیناسیون قابل درمان نیست و وزارت درمان به تنهایی نمی‌تواند با آن مقابله کند. امروز بهداشت سالمندان که جوانی نکرده و پیر شده‌اند، حاشیه شهرها، بهداشت روان پریشان مردم، همه و همه مشارکت بین‌بخشی را لازم دارد امیدوارم با کمک جدی بخش‌های مختلف شاهد پیشگیری بیماری‌های غیرواگیردار باشیم. البته که بیماری‌های واگیرداری همچون ایدز، بیماری‌های مشترک انسان و دام، ویروس‌های منتهی به سرطان هم وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بخش درمان، توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت، در دسترس قرار گرفتن پزشک از راه دور و تقویت مشارکت بخش خصوصی از اولویت‌های بنده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است. ما سعی می‌کنیم با منطقی کردن هزینه‌ها و پرداخت‌ها از ارائه‌ خدمات به خصوص خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار کمک کنیم.

وی در مورد برنامه‌هایش در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: اولین گام ایجاد شفافیت در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی است. چرا در شرایطی که 97 درصد از داروها تولید داخل است 550 میلیون دلار ارز می‌برد از طرف دیگر سه درصد مربوط به واردات داروست اما آنها 1.4 میلیارد دلار ارز استفاده می‌کنند. بنده بعد از سرپرستی وزارت بهداشت، معاونت غذا و دارو را عوض کردم و بلافاصله دستور دادم که این وضعیت شفاف شود تا بتوانیم تولید دارو با قیمت مناسب باشد چون واردکنندگان وضعیت نامناسبی را به وجود آورده‌اند.

نمکی اصلاح نسخه‌نویسی و حرکت به سمت تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر بخش‌هایش عنوان کرد و گفت: باید به دنبال آموزش جامع‌محور باشیم، چون ما طبیب تربیت می‌کنیم و حکیم پرورش نمی‌دهیم. کسانی که تنها از روی کتاب می‌توانند طبابت کنند این‌که تخت‌های بیمارستانی با این همه مشکل مواجهند، چون ما آموزشیار بهیاری تربیت کرده و کاردان پرستاری نمی‌گیریم. باید این وضعیت سامان یابد. همچنین باید آموزش‌های ما مبتنی بر مهارت باشد این‌که برای کدام جایگاه می‌خواهیم نیرو تربیت کنیم. با این روند آموزش تنها منابع کشور را هدر می‌دهیم.

به گفته وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پژوهش هم جزیره‌ای عمل می‌شود و مراکز بدون هم‌افزایی و رابطه با هم کار می‌کنند. باید تحقیقات به سمت تولید باشد که کمتر چنین چیزی دیده می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه اهل تعامل با مجلس شورای اسلامی است، گفت: معتقدم احترام به نمایندگان احترام به رای مردم، دموکراسی و مردم سالاری دینی است. اگر شما من را بپذیرید دست برادری برای کمک دراز می‌کنم.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین