|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۵
کد خبر: ۲۴۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
عمر الرزاز نخست وزیر اردن در دیدار با عادل عبدالمهدی همتای عراقی خود یکهزار و 300 اثر باستانی متعلق به عراق را که پیشتر به اردن قاچاق شده بود، به این مقام عراقی تحویل داد.
 عمر الرزاز نخست وزیر اردن در دیدار با عادل عبدالمهدی همتای عراقی خود یکهزار و 300 اثر باستانی متعلق به عراق را که پیشتر به اردن قاچاق شده بود، به این مقام عراقی تحویل داد.

به گزارش روزنامه 'القدس العربی'، این آثار باستانی طی مراسمی در حاشیه نشست اقتصادی- تجاری مشترک میان دو طرف در منطقه مرزی مشترک به مقام عراقی تحویل داده شد.

طبق این گزارش، نخست وزیران عراق و اردن امروز در گذرگاه مرزی «طریبیل» تنها گذرگاه مرزی موجود بین دو کشور، به منظور تسریع در روند تقویت روابط بین بغداد و امان، با هم دیدار کردند.

اجرایی کردن توافقنامه های همکاری و تبادل منافع مشترک و گشایش منطقه صنعتی مشترک محور گفت و گوهای الرزاز و عبدالمهدی بود.

نخست وزیر عراق با صدور بیانیه از اقدام اردن در تحویل آثار باستانی قاچاق شده این کشور، تشکر کرد.

وی افزود: این آثار باستانی کمیاب هستند و اگرچه متعلق به عراق است اما به همه بشریت تعلق دارد و بازگرداندن آن به عراق، به نفع دو طرف است.

این بیانیه توضیحات بیشتری درباره ماهیت این آثار باستانی ارائه نکرده است.

آثار باستانی عراق طی سال های اخیر به ویژه پس از آغاز جنگ آمریکا به این کشور در سال 2003 به طور گسترده در معرض قاچاق قرار گرفت و بسیاری از آثار تاریخی آن که در موزه ها و کاخ های ریاست جمهوری نگه داری می شد، غارت شدند.

گروه تروریستی داعش نیز دو شهر باستانی 'نمرود' و 'الحضر' را در استان نینوی که تاریخش به ماقبل میلاد می رسد، با بلدوز تخریب کرد. آثار باستانی موصل و سایر آثار تاریخی عراق نیز در طول سال های 2014 تا 2017 توسط داعش نابود و قاچاق شد.

این اقدام با محکومیت های گسترده داخلی و بین المللی روبه رو شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین