|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۴۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۰
«دونالد ترامپ» تنها رئیس جمهوری آمریکا نیست که سخنرانی سالانه اش را در برهه ای که این کشور با نابسامانی روبه رو است، انجام می دهد؛ اما به نظر می رسد سخنرانی وی در سال جاری، عجیب و غریب باشد.
 «دونالد ترامپ» تنها رئیس جمهوری آمریکا نیست که سخنرانی سالانه اش را در برهه ای که این کشور با نابسامانی روبه رو است، انجام می دهد؛ اما به نظر می رسد سخنرانی وی در سال جاری، عجیب و غریب باشد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، وی درحالی قصد ادای سخنرانی سالانه را دارد، که روسای جمهوری سابق آمریکا نیز این کار را در شرایط بحرانی تری انجام داده اند.

«آبراهام لینکلن» در جریان جنگ داخلی آمریکا سخنرانی خود را به طور مکتوب ارائه داد، «ریچارد نیکسون» درحالی که درگیر رسوایی واترگیت بود، این سخنرانی را انجام داد و «بیل کلینتون» یکی از سخنرانی های سالانه اش را چند هفته پس از استیضاح، ادا کرد.

به رغم همه این موارد، «داگلاس برینکلی» مورخ حوزه ریاست جمهوری، سخنرانی سالانه ترامپ را که قرار است روز سه شنبه انجام شود، یک سخنرانی عجیب و غریب نامید.

درحال حاضر، تحقیقات فدرال در مورد ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه جریان دارد، درخواست ها برای کناره گیری رئیس جمهوری از قدرت بالا گرفته و شخص ترامپ تهدید کرده است بخش هایی از دولت را درصورت مخالفت کنگره با اختصاص بودجه لازم برای احداث دیوار مرزی، تعطیل می کند.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به حرکات نمایشی پیرامون این رویداد با وا داشتن ترامپ به تعویق سخنرانی اش به مدت یک هفته به دلیل تعطیلی دولت، افزوده است.
براساس این گزارش، بسیاری از سخنرانی های سالانه روسای جمهوری آمریکا در برهه های پرتلاطم انجام شده است.
دو دهه پیش، بیل کلینتون دمکرات اندکی پس از استیضاح سخنرانی کرد. مجلس نمایندگان آمریکا که آن زمان در اختیار جمهوریخواهان بود، کلینتون را به دلیل دروغگویی به هیات منصفه یک دادگاه فدرال و چوب لای چرخ عدالت گذاشتن به خاطر رابطه اش با «مونیکا لوینسکی» کارآموز کاخ سفید، استیضاح کرد.
ساعاتی قبل از سخنرانی سالانه کلینتون، وکلای مدافع کاخ سفید در جلسه محاکمه سنا از رئیس جمهوری دفاع کردند و دلیل و برهان آوردند که وی، بی گناه است و نباید از قدرت کنار گذاشته شود.
هیچ رئیس جمهوری سخنرانی سالانه را تحت چنین شرایط غیرعادی انجام نداده بود.
در آن زمان، شایعاتی سر زبان ها افتاد مبنی بر اینکه کلینتون سخنرانی اش را لغو می کند، اما وی در متنی طولانی در مورد رونق اقتصادی کشور، بودجه های فدرال و پیشنهاد درنظر گرفتن امنیت اجتماعی برای سالمندان کشور، سخن گفت.
وی در آن سخنرانی، به شرایطی که به استیضاح وی منتهی شد و مقام رئیس جمهوری اش را به خطر انداخت، اشاره ای نکرد. سنا، بیل کلینتون را تبرئه کرد.
چند دهه قبل تر، نیکسون آخرین سخنرانی سالانه اش را در ژانویه 1974 زمانی که آمریکا درگیر بحران انرژی بود، انجام داد.
وی تقریبا در پایان سخنرانی اش، یک واژه در مورد واترگیت به زبان آورد. نیکسون خواستار پایان تحقیقات در این زمینه شد و با اعلام اینکه یک سال واترگیت، کافی است، گفت که قصدی برای استعفا ندارد.
اما ورق برگشت و وی که جمهوریخواه بود، با برکناری به اولین رئیس جمهوری تبدیل شد که در تاریخ آمریکا استعفا داده است.
«جرالد فورد» که معاون رئیس جمهوری و جانشین وی بود، اندکی پس از برعهده گرفتن منصب رئیس جمهوری، نیکسون را بخشید.
فورد سپس از سخنرانی سالانه اش در سال 1975 بهره گرفت تا به این مساله اشاره کند که سخنرانی سالانه، اقدام خوبی نیست.
وی در آن سخنرانی در مورد نرخ بالای بیکاری، رکود اقتصادی، تورم، افزایش کسری بودجه فدرال، افزایش بدهی های ملی، وضعیت انرژی در کشور و موضوعاتی دیگر، سخن گفت.
در همین حال، آبراهام لینکلن دسامبر سال 1865 و هشت ماه پس از پایان جنگ داخلی آمریکا، در سخنرانی سالانه اش که به طور مکتوب تهیه شده بود، عنوان کرد که شماری از آمریکایی های بدعهد در تلاش برای تفرقه افکنی و از بین بردن اتحاد و همبستگی کشور، دخیل بوده اند.
اکنون نوبت ترامپ است که با وجود گرفتار شدن در شرایطی نابسامان، سخنرانی سالانه اش را انجام دهد.
پلوسی به دلیل پرداخت نشدن هزینه های سرویس مخفی آمریکا در زمان تعطیلی دولت، خواستار لغو سخنرانی سالانه امسال رئیس جمهوری شد.
اما ترامپ پا را در یک کفش کرد و گفت که قصد دارد سخنرانی سالانه اش را انجام دهد.
به نظر می رسد مساله سخنرانی ترامپ، درگیری میان وی و پلوسی را شدت بخشیده است و احتمال دارد قدرت نمایی دمکرات ها و جمهوریخواهان را وارد مرحله ای جدید کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین