کد خبر: ۲۴۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش عکس روزهای انقلاب با حضور صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در خانه هنرمندان افتتاح شد.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد که کمک به ارتقا اقتصاد هنر و در نظر گرفتن آن به عنوان یک صنعت برای کمک به اقتصاد کشور جزو اولویت‌های وزارت ارشاد در حوزه تجسمی است.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش عکس روزهای انقلاب با حضور صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در خانه هنرمندان افتتاح شد.

عباس صالحی -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- عصر امروز همزمان با افتتاح بخش عکس‌های انقلاب یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران درباره اهداف خود برای هنرهای تجسمی، گفت: یکی از حوزه‌هایی که من فکر می‌کنم باید به آن نزدیک شویم بحث اقتصاد هنر تجسمی است. به نظر می‌آید که سیاستگذاران و دولت مردان کشور مقداری به اینکه از حوزه تجسمی حمایت کنند توجه کرده‌اند. همچنین حوزه صنایع دستی نیز در کنار سایر بخش‌ها می‌تواند به عنوان یک صنعت قرار گیرد و کسب درآمد داشته باشد. اما هنوز توجه قابل ملاحظه‌ای وجود نیامده که هنرهای تجسمی نیز می‌تواند در کنار سایر صنعت‌ها برای کشور درآمدزا باشد.

او افزود: باید به این توجه کنیم که هنرهای تجسمی می‌توانند یک مبنا و رویکرد برای اقتصاد کشور در حوزه فرهنگ باشند. چیزی که تا حدودی در پیشبرد آن در جشنواره موفق بوده ایم همین بحث حمایت از مشاغل فرهنگ و هنر است. ما می‌توانیم از طریق گالری‌ها و هنرهای تجسمی فضایی را برای بهبود اقتصاد کشور فراهم کنیم. هنرمندان ما باید فضای خوبی را بین آنچه تولید می‌کنند و درآمد خود حس کنند.

صالحی اضافه کرد: اینکه هنرهای تجسمی به عنوان یک شغل با اعتبار اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود رویکردی جدی است که ما داریم روی آن کار می‌کنیم.

وزیر ارشاد همچنین درباره بخش عکس‌های انقلاب جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: در دوره انقلاب تصویرهایی به طور طبیعی گرفته شد و تصویرهایی نیز کمتر دیده شد. عکس‌های انقلاب می‌تواند کمک کند که ما یک سری تصویر بدون تفسیر را ببینیم و عکس کمک می‌کند به اینکه ما آنچه را که اتفاق افتاده به وضوح ببینیم بدون اینکه نیاز باشد کسی آنها را برای ما تفسیر کند.

او ادامه داد: تعداد ۹۰ عکسی که من الان دیده ام که با اجازه عکسان اصلی گردآوری شده به این اتفاق کمک کرده است. تعداد قابل توجهی از این عکس‌ها برای اولین بار است که به نمایش درآمده‌اند و کمک می‌کنند که ما به چهل سال قبل برگردیم و انقلاب اسلامی را بار دیگر ببینیم.

وی در پاسخ به اینکه انتظارش به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره تجسمی فجر چیست؟، گفت: هنرهای تجسمی در شاخه‌های مختلف بخشی از تاریخ ایران ماست که البته در بعضی از شاخه‌ها قدمت طولانی داریم و بخش‌هایی هم که هنر مدرن هستند زود ارتباط برقرار کرده ایم.

صالحی تصریح کرد: انقلاب اسلامی به عنوان پدیده‌ای مهم در زندگی اجتماعی ما در چهل سال اخیر با بحث هنرهای تجسمی پیوند خورده است. اینکه هم در مقطع انقلاب اسلامی که به پیروزی آن منتهی شد، هنرهای تجسمی چه نقشی در اتفاقات مربوط به پدیده انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جدید داشته اند، قطعاً یک بخشی از روایت است.

او ادمه داد: به طور طبیعی هنرمندان ما در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش هنرهای تجسمی سهمی را در پیدایش و روایت انقلاب اسلامی داشته اند که امروزه نمونه عکس آن را داریم می‌بینیم. در بخش‌های نقاشی، مجسمه سازی و… هنرمندان ما در سال‌های ۵۶،۵۷ تأثیر داشته اند در اینکه جمهوری اسلامی را در قالب هنر خود عرضه کنند.

وزیر ارشاد افزود: طبعاً امسال به عنوان چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بخشی از اتفاقاتی که افتاده این است که هنرمندان تجسمی چه نقشی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند و چه کارهایی را در این راستا انجام داده اند و چگونه در آن مؤثر بوده اند. بخش دیگری از رویش‌های اجتماعی مهم انقلاب در چهل سال اخیر در بخش هنر بوده.

او با بیان اینکه جامعه اسلامی در چهل سال گذشته پیشرفت‌ها و کاستی‌هایی داشته، گفت: هنرمندان ما به خصوص جوانان در هنرهای تجسمی در بخش‌های سنتی و کلاسیک و همچنین مدرن حضور پیدا کرده اند و اتفاقات قابل توجهی در هنر ایران چهل سال اخیر اتفاق افتاده. به نظر می‌رسد رویش‌های چهلمین سالگرد انقلاب صرفاً نباید در حوزه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نو دیده شود.

او همچنین در پاسخ به اینکه راهکارشان جهت افزایش ارتباط هنرمندان مطرح تجسمی با جشنواره فجر چیست؟ گفت: باتوجه به اینکه جشنواره تجسمی عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر جشنواره‌ها دارد، با گذر زمان و افزایش عمر تجسمی فجر، ارتباط هنرمندان این عرصه با جشنواره افزایش خواهد یافت. خود فراخوان جشنواره، استقبال هنرمندان از آن و افزایش تعداد آثار دریافتی نوید بخش است. سعی داریم که جشنواره به یک اتفاق بزرگ برای هنرمندان تجسمی تبدیل شود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین