|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۲۴۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: مسکو با کشورهای اروپایی برای موفقیت سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX به صورت فعال همکاری خواهد کرد.
 نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: مسکو با کشورهای اروپایی برای موفقیت سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX به صورت فعال همکاری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «میخاییل اولیانوف» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی تاکید کرد: در مرحله اول همکاری ها سیاسی خواهد بود. در آینده اگر این کانال را برای کشورهای ثالث بگشایند، به احتمال زیاد، بسیاری از کشورها خواهند توانست از این کانال محافظت شده برای انجام پرداخت های مالی استفاده کنند.

وی ادامه داد: البته فقط شرکت های ما علاقه مند به استفاده از این کانال نخواهند بود.
مقام روس خاطرنشان کرد که از این کانال نمی توان مورد منفی و ایرادی یافت؛ به هر حال آمریکا از ایران ناراضی است.

اولیانوف افزود: سیا اعلام کرده است که ایران شرایط برجام را رعایت کرده است اما این به آن معنی نیست که تحریم های آمریکا علیه ایران لغو می شود.
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی گفت: اروپا می خواهد با وجود تحریم های فراملی و غیرقانونی آمریکا علیه ایران، منافع شرکت ها و بازیگران اقتصادی خود را که خواهان تجارت با ایران هستند، حفظ کند.
به گفته اولیانوف آغاز به کار کانال مالی اروپا با ایران به مخالفان برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام پیام محکم و مشخصی در دفاع از این توافق می دهد و عزم آلمان، فرانسه و انگلیس برای مقابله با سیاست های خصومت طلبانه آمریکا برای از بین بردن برجام را تایید می کند.

**الحاق کشورهای غیراروپایی به کانال مالی توانایی آن را افزایش می دهد
مقام روس خاطرنشان کرد: پیوستن کشورهای غیراروپایی به کانال مالی اروپا، سبب افزایش و تقویت توانمندی کانال پرداخت های مالی با ایران نیز خواهد شد.
وی افزود: این نکته که مبتکران طرح چنین امکانی را (پیوستن کشورهای غیراروپایی به کانال مالی) را پیش بینی می کنند، اهمیت دارد.

**قضاوت درباره کانال مالی زود است
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی دفتر وین گفت: هنوز زود است درباره کارایی اقتصادی کانال مالی اروپا با ایران قضاوت کنیم چرا که حل مسائل مربوط به فعالیت این کانال به گذشت زمان نیاز دارد.

گفتنی است، پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع ‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.

این اتحادیه با اجرای قانون مسدود سازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه امروز با انتشار بیانیه ای راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.

ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران به عنوان یک شرکت در پاریس به ثبت رسیده و رئیس آن یک انگلیسی و اعضای کمیته نظارتی آن از فرانسه و آلمان هستند.

این تجارت در ابتدا بر بخش های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه های پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی تمرکز می کند.

هدف بلندمدت INSTEX این است که بروی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث که خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد.

INSTEXT تحت شدیدترین معیارهای بین المللی در رابطه با مقابله با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) و انطباق با تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل فعالیت خواهد کرد از این رو تروئیکای اروپایی از ایران خواسته اند همه عناصر برنامه اقدام اف.ای.تی.اف را سریعا اجرا کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین