|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۸
کد خبر: ۲۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
روز دهم اوت که اعضای گروه تروریستی داعش به شهر "جلوله" در جنوب شرقی کردستان حمله کرده و آن را به تصرف خود در آوردند، تهران بدون تأمل واکنش نشان داد. ایران نمی توانست بی تفاوت باقی بماند وقتی شورشیان خود را به مرزهای ایران نزدیک می کردند و بویژه می‌خواستند راه باریکه ای که بغداد را به کردستان وصل می کند قطع کنند.
فیگارو طی گزارشی از کردستان عراق به نحوه ی یاری‌ نظامی ایران به کردها در مبارزه با داعش پرداخته است.

 روز دهم اوت که اعضای گروه تروریستی داعش به شهر "جلوله" در جنوب شرقی کردستان حمله کرده و آن را به تصرف خود در آوردند، تهران بدون تأمل واکنش نشان داد. ایران نمی توانست بی تفاوت باقی بماند وقتی شورشیان خود را به مرزهای ایران نزدیک می کردند و بویژه می‌خواستند راه باریکه ای که بغداد را به کردستان وصل می کند قطع کنند.

جعفر مصطفی- مسئول حزب دموکرات کردستان عراق در شهر خانقین که تحت رهبری مسعود بارزانی در این منطقه حکومت می کند، در مصاحبه با نشریه فیگارو توضیح می دهد که پس از اشغال "جلوله" توسط داعش، بلافاصله یک نماینده از سوی دولت ایران به دیدار ما آمد و به ما پیشنهاد کمک کرد، چرا که آنها نسبت به پیشروی داعش نگران بودند.

جعفر مصطفی می گوید: ایران به ما پیشنهاد حمایت های نظامی داد و گفت که مشاوران نظامی، بویژه در زمینه سلاح های سنگین و توپخانه برایمان ارسال خواهد کرد؛ او می گوید یک گروه صد نفره از ایران به منطقه آمدند و در کنار ما وارد مبارزه شدند. او اضافه می کند که البته آنها پس از پایان عملیات باز گشتند.

در شهر خانقین پر از نخل‌های بزرگ، حضور ایران به چشم نمی آید. حتی در بیست کیلومتری این شهر در منطقه مرزی نیز پاسداری به چشم نمی خورند. او شرح می دهد که حملات ماه اوت داعش به این منطقه گرچه اکنون جلویش گرفته شده ولی باعث از دست رفتن شهر "جلوله" شد که هنوز هم در دست شورشیان داعش است. هم اکنون ٢٠٠ پیشمرگه در اطراف شهر، تحرکات داعش را زیر نظر دارند.

بختیار صالح احمد- فرمانده نظامی کردها، در یک مصاحبه توضیح می دهد که آنها خیال داشته‌اند با حمله به "جلوله" آن را از دست داعش بیرون آورند، ولی در جریان این حمله شورشیان با فرستادن دو چریک انتحاری و انفجار آنها در دو منطقه حساس، تلفات زیادی به کردها وارد و آنها را از پیشروی منصرف کردند.

اینک گروهی از مردم بویژه زنان و کودکان شهر "جلوله" (عرب سنی)، از شهر خارج شده و به کردها پناه آورده اند.

کردها می گویند با دقت بسیاری این پناهندگان را زیر نظر گرفته اند چرا که ممکن است هوادار داعش باشند که بعنوان نفوذی به این منطقه آمده اند. کردها عقیده دارند که مردم این شهر به قبایلی تعلق دارند که بسرعت از این رو به آن رو می‌شوند. کردها می گویند آنها ابتدا طرفدار صدام بودند و پس از سقوط دیکتاتور آنها طرفدار القاعده شدند، سپس در دورانی که آمریکا شورشیان را با وعده و پول از القاعده جدا میکرد، به ارتش رسمی عراق پیوستند و اکنون طرفدار داعش شده اند.

جعفر مصطفی می گوید ما از پناهندگان این شهر بدلایل انسان‌دوستانه پذیرائی می‌کنیم ولی اعتمادی به آنها نداریم و احتمال می دهیم که عامل نفوذی باشند.

نویسنده فیگارو در باره شهر "خانقین" می نویسد که در این شهر فرهنگ ایرانی نفوذ فراوانی دارد، اهالی بومی این منطقه کردهای شیعه هستند که روابط خانوادگی وسیعی با ساکنان آن سوی مرز دارند.

دشت "دیاله" که اینک محل درگیری های فراوانی میان داعش با کردها و نیز شبه نظامیان شیعه هوادار"بدر" که توسط ایران تعلیم دیده و مسلح شده اند، در اطراف شهر "خانقین" گسترده است.

این ائتلاف شیعیان با کردها که توسط بقایای ارتش عراق همراهی می شوند و همین اوایل سپتامبر شکل گرفته است، همکاری و حضور ایران را غنیمت بزرگی می شمارند.

جعفر مصطفی- مسئول حزب حاکم دموکرات کردستان عراق، به فیگارو می گوید که سیصد نفر از نیروهای ایران به منطقه فرستاده شده‌اند تا در بازگشائی و تصرف مجدد شهر "امرلی" کمک کنند.

مالا بختیار- فرمانده نظامی کرد جبهه جنوب، به خبرنگار فیگارو می گوید در حملات هوائی نقش آمریکا بسیار مهم است ولی در زمین، ایران نقش پراهمیتی بر عهده دارد.
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین