|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۷
کد خبر: ۲۴۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
این در حالی است که خانه‌ی پدری جلال‌آل‌احمد در کوچه کارکن اساسی در خیابان خیام پلاک ۴۳ قرار دارد، یک بار دیگر در مهر ماه سال ۱۳۹۵ در لیست مزایده صندوق احیا قرار گرفته بود، اما بعد از آن و در طول یک سال دیگر خبرهایی مبنی بر سکونت یکی از کارمندان میراث فرهنگی در این خانه شنیده و منتشر شد.
 مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در حالی از آغاز مزایده ۱۹ بنای تاریخی در هفته آینده خبر داد که در لیست معرفی شده، نام چند بنای جنجالی مانند خانه «جلال آل‌احمد» نیز به چشم می‌خورد.

روابط عمومی این صندوق، در تازه‌ترین روند از واگذاری بناهای تاریخی به منظور احیا، مرمت و بهره‌برداری مدت معین توسط بخش خصوصی بناهای تاریخی ۱۹ بنای تاریخی را در لیست خود معرفی کرده است، که در این میان خانه «امام جمعه» و خانه «جلال آل احمد» در تهران، خانه «بخردی» اصفهان و «عمارت ملک» بوشهر نیز به چشم می‌خورد.

از دیگر بناهای معرفی شده می‌توان به خانه «شادمان» و خانه «حظیره‌ای» یزد، کاروانسرای «ورده» شمال ساوه استان مرکزی، خانه «فاطمی» استان گلستان، قلعه «زائر خضرخان» شهر اهرم استان بوشهر، قلعه «دزک» روستای دزک در چهارمحال و بختیاری، خانه «خادم باشی» اردبیل، کاروانسرای «مهر» سبزوار خراسان رضوی، خانه «مستوفی» خراسان جنوبی، خانه «حشمت اللشکر» شهرسرخه استان سمنان، خانه «میررحیمی» و خانه «ابراهیمی» شهر دامغان در استان سمنان، حمام «خان» شهر سنندج استان کردستان، خانه «غفاری» کرمان و خانه «فیض مهدوی» کرمانشاه به مزایده گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که خانه‌ی پدری جلال‌آل‌احمد در کوچه کارکن اساسی در خیابان خیام پلاک ۴۳ قرار دارد، یک بار دیگر در مهر ماه سال ۱۳۹۵ در لیست مزایده صندوق احیا قرار گرفته بود، اما بعد از آن و در طول یک سال دیگر خبرهایی مبنی بر سکونت یکی از کارمندان میراث فرهنگی در این خانه شنیده و منتشر شد.

هر چند دوم اسفند ماه ۹۱ بود که خانه‌ی تاریخی پدری «جلال آل احمد» با هدف برطرف کردن مشکلات این حوزه و استفاده از نظر پیشکسوتان حوزه‌ی باستان‌شناسی، با حضور تعداد محدودی از باستان‌شناسان پیشکسوت با نام «خانه باستان‌شناسان» افتتاح شد، اما چند روز بعد در خانه را بستند، تا امروز که برای دومین بار خبر به مزایده گذاشتن این خانه منتشر می‌شود.

از سوی دیگر خانه «امام جمعه» در خیابان ناصرخسرو تهران، از زمان پایان مرمت تا همین چند سال قبل مدتی به عنوان مرکز آرشیو اسناد اداره کل میراث فرهنگی تهران و مدتی نیز به عنوان مرکز نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران استفاده می‌شد.

این خانه در شرایطی در لیست مزایده قرار می‌گیرد که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به دلیل کمبود فضا در ساختمان اداری خود معاومن صنایع دستی استان تهران را بیش از یک سال پیش به ولنجک منتقل کرده بود و حتی بعد خبرهایی مبنی بر انتقال معاونت میراث فرهنگی استان به یک نقطه‌ی دیگر نیز در همان زمان شنیده می‌شد.

از سوی دیگر خانه «بخردی» در اصفهان که نخست با عنوان یک هتل سنتی مرمت و بازگشایی شد، حتی بعد از ان این خانه سال ۹۴ در مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار شده بود.

عمارت ملک در استان بوشهر را یکی از بزرگترین بناهای ارزشمند بوشهر معرفی می‌کنند، که در حدود ۳۵ سال گذشته، عمارت ملک به مرور سرپناه بیش از ۵۰ خانوار فقیر و جنگ‌زده شده بود، تا این‌که مهر امسال با تخلیه‌ی بخش زیادی از عمارت ۲۰۰ ساله «ملک» بوشهر، نخستین قدم‌ها برای این بنای تاریخی در راستای مرمت و واگذاری به بخش خصوصی برداشته شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین