|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۴۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
امام جمعه موقت تهران با بیان این که تحقق این امر الزامات خاصی دارد، ادامه داد: باید مهندسی بسیار دقیق و هوشمندانه ای در این راستا انجام شود، نقشه پردازی و هدف گذاری صورت گیرد و در نهایت تحقق این اتفاق مبارک به یک حرکت عاقلانه، عالمانه، مجاهدانه، هنرمندانه و خالصانه نیاز دارد.
 رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: هر مصلای نماز جمعه ای که از نظر جنبه های وقفی، قانونی و محلی ظرفیت داشته باشد، بخشی از آنها به مسجد جامع یا مسجد جمعه تبدیل شود تا امکان برگزاری مراسم اعتکاف در آن ها باشد و مردم از برکت های بی شمار نماز جماعت بهره مند شوند.

 حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری روز پنجشنبه در همایش منادیان آدینه و برگزاری نخستین آیین نامگذاری مسجد جمعه کشور، افزود: در منابع اولیه تاریخی چیزی با عنوان مصلای نماز جمعه نداریم و باید در این مساله به حقیقت شرعیه برگردیم و چیزی که خداوند قرار داده مسجد بوده است.

وی با بیان این که قم نقطه آغاز تمام کارهای خوب در عالم اسلام است، ادامه داد: با توجه به این که همه کارهای خوب باید از قم شروع شود تا هم قابل تعمیم باشد و هم مورد استقبال قرار گیرد، با همت ستاد نماز جمعه این شهر برای نخستین بار بخشی از مصلای قدس این شهر به مسجد تبدیل می شود.

حاج علی اکبری اضافه کرد: با مطالعه صورت گرفته و بررسی وقفیات و سوابق مصلای قدس، قسمتی از این مکان را به عنوان مسجد قرار می دهیم و این اقدام در شهرهای دیگر نیز با همین دقت و بررسی های دقیق انجام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان این که نمازجمعه از جمله بزرگ ترین برکت های انقلاب اسلامی به شمار می آید، گفت: نماز جمعه در حدود 900 شهر کشور از جمله مراکز استان ها، شهرستان ها، برخی بخش ها و بنابر ضرورت ها و اقتضائات حتی در برخی شهرهای کوچک اقامه می شود.

وی با اشاره به این که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب در حکمی ماموریت دادند که نماز جمعه باید به سمت ارتقاء کیفیت و شکوفایی پیش برود، تاکید کرد: در این راستا باید با مشارکت همه دستگاه های ذیربط و دوستداران انقلاب، نماز جمعه را نماز جمعه طراز انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد قرار دهیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که تحقق این امر الزامات خاصی دارد، ادامه داد: باید مهندسی بسیار دقیق و هوشمندانه ای در این راستا انجام شود، نقشه پردازی و هدف گذاری صورت گیرد و در نهایت تحقق این اتفاق مبارک به یک حرکت عاقلانه، عالمانه، مجاهدانه، هنرمندانه و خالصانه نیاز دارد.

حاج علی اکبری تصریح کرد: مطمئن هستیم اگر موفق شویم و ارتقاء کیفیت نماز جمعه را به سطح مطلوبیت مورد نظر رهبر معظم انقلاب برسانیم، شاهد تحول بزرگ فرهنگی و اجتماعی در کشور خواهیم بود.

وی بیان کرد: درنقشه راهبردی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور که درحال طراحی است، امتداد حرکت امامت جمعه در امامت جماعت دیده می شود، مساجد در این شبکه نقشه پردازی می شوند و تلاش می کنیم بتوانیم در افق حدود یک دهه پیش رو سازماندهی گسترده امامتی را در کشور شاهد باشیم.

وی افزود: این سازماندهی از هسته های مقاومت محلی با محوریت مساجد آغاز، در مساجد سازماندهی محلی و منطقه ای می شود و سپس با طراحی شهری و شهرستانی، استانی در ذیل امامت جمعه، به جایگاه امامت و ولایت متصل می شود.

حاج علی اکبری با بیان این که تحقق این هدف کار بسیار دشوار و سنگینی به ویژه با معادلات زمانه است، گفت: خاضعانه از همه کسانی که می توانند در این مسیر کمک کنند یاری می خواهیم تا همه دست به هم دهیم تا این اتفاق بزرگ رخ دهد و گشایش و عزتی بیشتر برای جمهوری اسلامی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این سالگرد به خار چشم دشمنان جمهوری اسلامی تبدیل شده و با وجود برنامه ریزی ها، طراحی ها و توطئه های فراوان، این شجره طیبه سربلند به پیش می رود.

وی افزود: نظام علوی، فاطمی و مهدوی جمهوری اسلامی ایران ریشه عاشورایی دارد و جزو بزرگ ترین نعمت هایی است که باید شکرگزار باشیم، زیرا امتداد نعمت ولایتی است که سیدالشهدا(ع) در مدرسه عرفه به ما آموزش دادند.

در این آیین که معاونان شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، قسمتی از شبستان بزرگ مصلای قدس قم به نام «مسجد جمعه» یا «مسجد مصلای قم» نامگذاری شد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین