|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۴۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۰
مقام ارشد یکی از کشورهای عربی چهارشنبه شب گفته انتظار ندارد سوریه به زودی به اتحادیه عرب بازگردد.
 مقام ارشد یکی از کشورهای عربی چهارشنبه شب گفته انتظار ندارد سوریه به زودی به اتحادیه عرب بازگردد.

به گزارش فارس، مقام ارشد یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته که بعید است به زودی با پیوستن دوباره دولت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شود.

به نوشته نشنال، این مقام که به شرط عدم افشای نام در جمع خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کند از فعال‌تر شدن کشورهای عربی در سوریه حمایت کرد. وی همچنین مدعی گسترش نفوذ ایران در سوریه شد.

این مقام در مصاحبه‌ای با نشنال گفت: «انتظار ندارم، سوریه در نشست تونس در ماه مارس به اتحادیه عرب برگردد؛ انتظار ندارم این اتفاق بیفتد چون این تصمیم نیازمند اجماع در اتحادیه عرب است و من [چنین اجماعی] را زودهنگام نمی‌بینم.»

او با بیان اینکه احیای روابط دیپلماتیک با سوریه «نفوذ ایران را کاهش نخواهد داد» گفت: «ما ساده لوح نیستیم.»

اتحادیه عرب از اواخر آبان سال ۱۳۹۰ عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورده است. بیشتر تحلیلگران منطقه این تصمیم را تیر خلاصی بر پیکر این اتحادیه عربی عنوان کرده بودند(جزئیات بیشتر).

با وجود این، از چند ماه پیش، برخی کشورهای عربی مواضع خود در قبال دمشق را به طور کامل تغییر دادند. چندی پیش «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به دمشق رفت و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. این اولین سفر یکی از سران عربی پس از آغاز بحران در سوریه به دمشق بود.

امارات عربی متحده که از متحدان عربستان سعودی در منطقه است هفتم دسامبر سفارت خود در دمشق را پس از هفت سال بستن، بازگشایی کرد و کاردار امارات از تمایل چندین کشور عربی دیگر برای بازگشایی سفارت خود در دمشق خبر داد.

یک روز بعد نیز بحرین، دیگر متحد عربستان سعودی اعلام کرد که هیچ گاه روابط خود با دمشق را قطع نکرده و ارتباط منامه با دمشق در جریان بوده است و در حقیقت از آغاز به کار سفارت خود در دمشق خبر داد.

مقام کشور عربی در بخش دیگری از مصاحبه با نشنال به اقدام ترکیه در ایجاد منطقه امن در سوریه پرداخت و مخالفت خود را با آن ابراز کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد منطقه امن به مساحت ۳۲ کیلومتر داخل خاک سوریه گفت: «ما همان‌قدر که مخالف دخالت ایران در امور کشورهای عربی هستیم با دخالت‌های ترکیه در امور کشورهای عربی هستیم و اجازه دادن به یک قدرت غیرعربی برای ایجاد حضور نیمه دائم در یک کشور عربی-خواه سوریه باشد یا عراق- را توهین به خودمان تلقی می‌کنیم.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین