|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۴۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
همه فکر می‌کردند دوران دین به سر آمده است. جایی هم اگر انقلاب بود گاهی ناسیونالیستی و گاهی مارکسیستی بود. باور ایجاد انقلاب اسلامی برای مردم سخت بود.
رییس جمهور گفت: تا جمهوریت و اسلامیت در این سرزمین باقی است انقلاب و نظام اسلامی هم پایدار می‌ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تجدید بیعت هیأت دولت با آرمان‌های امام خمینی (ره) که صبح امروز (چهارشنبه) در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به این‌که امام خمینی (ره) امید به آینده بهتر به سرزمین مستقل، حاکم بودن مردم و حکمفرمایی مواضع اسلام را در جامعه ایجاد کرد، اظهار کرد: همین امید مایه پیوستگی، وحدت و بسیج مردم شد. قدرت امام خمینی (ره) ایجاد امید و بسیج جامعه میلیونی بود. قدرت بسیج‌کنندگی امام خمینی (ره) در تاریخ بی‌نظیر بود. فتوا، کلام، سخنان، اعلامیه‌ها و مصاحبه‌های امام (ره) توانست سراسر ایران را به حرکت در آورد.

وی ادامه داد: امام (ره) بود که شرایط جدیدی را برای ایران فراهم کرد آن هم در زمانی که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که دین بتواند حرکت عظیمی را به وجود آورد. همه فکر می‌کردند دوران دین به سر آمده است. جایی هم اگر انقلاب بود گاهی ناسیونالیستی و گاهی مارکسیستی بود. باور ایجاد انقلاب اسلامی برای مردم سخت بود.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که مردم فکر نمی‌کردند مخاطب امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند دیکتاتور زمان یا قدرت‌های استبدادی و استکباری باشد، بیان کرد: هنر امام خمینی (ره) این بود که این سقف باور مردم را شکاند. امام خمینی (ره) معروف را به ما معرفی کرد و گفت معروف فقط عبادت، راستگویی و تعاون نیست، بلکه یکی از بزرگترین معروف‌ها ساختن نظامی عادلانه اسلامی است. امام گفت نهی از منکر فقط دروغ و شراب و فاصله گرفتن از معنویت دین نیست، بلکه استبداد و استعمار می‌تواند بزرگترین منکر باشد.

روحانی با تاکید بر این‌که امام خمینی (ره) احیاگر دین بود، گفت: امام خمینی (ره) علاوه بر احیاگری دین انقلاب را طراحی کرد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که مردم با دستی خالی به رهبری فکری یک عالم، فقیه و مجاهد بتوانند از سد قدرت‌های عظیم که حامی استبداد داخلی بودند، عبور کنند. او به ما یاد داد که چگونه به مردم اعتماد کنیم. امام خمینی (ره) به توانمندی قدرت‌های نرم معتقد بود و به همین دلیل مردم را بالاترین قدرت می‌دانست و توانست با تکیه بر مردم بر قدرت‌های سخت پیروز شود. بر این اساس انقلاب اسلامی بدون اتکا به هیچ قدرت خارجی در برابر رژیم تا دندان مسلح پیروز شد.

رئیس جمهور ادامه داد: امام خمینی (ره) مؤسس جمهوری اسلامی هم بود. هیچکس نمی‌دانست که یک حکومت دینی با چه قالبی شکل می‌گیرد. موازین احکام دین تا کجاست. آرای دین تا کجاست. قبل از انقلاب این مباحث در میان شاگردان امام خمینی (ره) مطرح بود که اگر انقلاب پیروز شود، حکومت چگونه باید باشد؟ برخی حکومت را به شکل خلافت می‌دیدند و برخی نمی‌دانستند آرای مردم تا کجاست این مباحث توسط شاگردان امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو بعد از نماز مغرب و عشا امام (ره) شکل می‌گرفت. مرحوم منتظری، موسوی اردبیلی، مطهری، بهشتی و امثال اینها در نوفل‌لوشاتو با امام خمینی (ره) در این زمینه بحث داشتند.

وی با بیان این‌که بعد از این مباحث امام (ره) تعبیر جمهوری اسلامی را برای حکومت به کار برد، افزود: شعار مردم تا این مقطع استقلال، آزادی و حکومت اسلامی بود اما بعد از آن شعار مردم به استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تغییر کرد. پس از ۴۷ روز از پیروزی انقلاب مردم به پای صندوق آرا رفتند تا به جمهوری اسلامی رأی بدهند.

وی تاکید کرد: تا جمهوریت و اسلامیت در این سرزمین باقی است، انقلاب و نظام پایدار می‌ماند، اما اگر روزی خدایی‌ناکرده مردم در این دو اصل تردید کنند پایه‌های انقلاب می‌تواند سست شود. اداره کشور توسط مردم در چارچوب موازین اسلامی خلاصه جمهوری اسلامی است که امام خمینی (ره) برای ما به ارمغان آورد. بالاترین یادگار امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی است. امام خمینی (ره) قانون اساسی را به همه پرسی مردم گذاشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: تا زمانی که راه امام خمینی (ره) را می‌پیماییم و معتقد به مسیر ایشان هستیم و تا زمانی که به سیاست‌های رهبری، خلف صالح امام (ره) احترام می‌گذاریم هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما آسیب زند. مبارزه اخیر آمریکا با ایران که از دی‌ماه سال ۱۳۹۶ شروع شد از لحاظ سیاسی، حقوقی، بین‌المللی، منطقه‌ای و جنگ روانی شکست خورد و با همت، ایثار و ایستادگی مردم، آمریکا از این بعد اقتصادی نیز در این جنگ شکست خواهد خورد.

روحانی ادامه داد: به جز چند کشور همه دنیا از ایران در مقابل آمریکا پشتیبانی کرده و آمریکا را محکوم کردند. آمریکا تنها کشور بدعهد نسبت به ایران نیست بعضی نباید تفسیر نادرست کنند. امروز مشکلات ما عمدتاً به فشار آمریکا و اذنابش بر می‌گردد، نباید به جای محکوم کردن آمریکا کسی دولت خدمت‌گزار یا نظام بزرگ اسلامی را سرزنش کند. آمریکا تنها عهدشکن نسبت به ایران نیست آنها نسبت به اروپا، چین و نفتا هم عهدشکنی کردند.

روحانی افزود: آمریکا در برابر مسلمانان و فلسطینی‌ها حقوق بلند آنان را زیرپا گذاشت به مردم افغانستان، عراق و سوریه ظلم و به غاصبان یمن کمک کرد.

 رئیس جمهور خطاب به منتقدان برجام گفت: کسی نگوید آمریکا در مقابل ایران به مذاکره نشست، اما صداقت و وفای به عهد را زیر پا گذاشت. این سخن نعوذبالله مثل این می‌ماند که پیامبر (ص) صلح حدیبیه را امضا کرد و نمی‌دانست زیر پا گذاشته می‌شود یا امام حسن (ع) عهدنامه امضا کرد و نمی‌دانستند طرف مقابل آن را نقض می‌کند.

روحانی ادامه داد: مبنای مذاکره این نیست که طرف مقابل تا کی پای عهدش می‌ماند، بلکه اصل انجام مذاکره اهمیت دارد. پیروزی‌های سیاسی، اخلاقی و حقوقی مذاکرات هیچ گاه از بین نمی‌رود.

وی تاکید کرد: امروز روز وحدت و اتحاد مسئولان است. امام (ره) همه ما را در خیلی از امور سفارش کرد اما بیشترین سفارش ایشان به وحدت کلمه بود. امام (ره) بارها گفت از قدرت خارجی نمی‌ترسد و نترسید، اما گفت که از وحدت نداشتن شما می‌ترسم. دولت، مردم و ارشادات مقام معظم رهبری در کنار هم می‌تواند ما را از مشکلات برهاند دولت در این مقطع وظیفه سختی در برابر توطئه دشمنان بر دوش دارد. با بزرگ‌ترین فشار اقتصادی پس از انقلاب روبه‌رو هستیم، اما با وحدت، امید و نشاط از آن عبور خواهیم.

رئیس‌جمهور خطاب به بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: ما همچنان پیرو و مقلد شما هستیم و راه شما را ادامه می‌دهیم و نمی‌گذاری میراث بلند شما که نظام جمهوری اسلامی است دستخوش تعرض قرار گیرد، همان‌طور که شما اجازه ندادید یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد. به خاطر استقلال، آزادی و عزتی که برایمان به ارمغان آوردید به شما می‌بالیم. امروز فرمان در اختیار ملت ایران است. این مردم هستند که با رأی خود همه مسئولان را در سمت‌ها مشخص می‌کنند.

رئیس جمهور خطاب به امام راحل تاکید کرد: ما راه تو را که راه اخلاق، همبستگی، مقاومت و ایستادگی بود ادامه خواهیم داد تو پرچم خود را بر دوش پرچمدار خود گذاشتی و ما هم پشت سر این پرچمدار حرکت می‌کنیم.

وی در پایان، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به مردم، بیت حضرت امام (ره) و یادگارش حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تبریک گفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین