کد خبر: ۲۴۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز در جهان است و بیشترین کشته‌ها مربوط به مخاطره زلزله بوده و بیشترین زیان اقتصادی نیز به دلیل مخاطره خشکسالی و سیل است. همچنین از آنجایی که در سال‌های اخیر تغییرات آب و هوایی به شدت افزایش یافته، این مهم وقوع تغییرات اقلیمی را تقویت می‌کند.
مشاور معاون بهداست وزارت بهداشت در حوزه مدیریت بلایا و پدافند غیرعامل گفت: ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز در جهان است.

محمداسماعیل مطلق در نشست خبری ارزیابی عملکرد گروه‌های مدیریت بلایای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم‌پزشکی قطب شش کشور که به میزبانی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور در مدیریت و کاهش بلایا است و امروز از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های منطقه شش کشوری که شامل زنجان، قزوین، اراک، قم، خمین و ساوه گرد هم آمده بودند تا از تجارب دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان استفاده کنند.

این مسئول ادامه داد: ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز در جهان است و بیشترین کشته‌ها مربوط به مخاطره زلزله بوده و بیشترین زیان اقتصادی نیز به دلیل مخاطره خشکسالی و سیل است. همچنین از آنجایی که در سال‌های اخیر تغییرات آب و هوایی به شدت افزایش یافته، این مهم وقوع تغییرات اقلیمی را تقویت می‌کند.

وی افزود: بنا به گزارش‌های بین‌المللی، ایران جزو ۱۰ کشور اول در سطح جهان است که جمعیت آن تحت تأثیر بلایا قرار دارد و رویکردی که وزارت بهداشت و درمان نسبت به این مهم در نظر گرفته، مدیریت خطر بلایا به جای مدیریت بلایا است که این رویکردی بیش‌فعالی بوده و این رویکرد بر پیشگیری و فاز قبل از مخاطرات تاکید دارد که دانشگاه‌ها نیز باید در این رابطه آمادگی داشته باشند.

مطلق با بیان اینکه در پی وقوع حادثه، بخش عظیمی از سرمایه ملی از بین می‌رود، تصریح کرد: توسعه پایدار بدون مدیریت خطر بلایا قابل دسترسی نیست و باید در راستای بهبود و ارتقای آمادگی و کاهش آسیب و تاب‌آوری جامعه اقدام کنیم و در حال حاضر تمرکز بر پیشگیری از کاهش مخاطرات است ولی نباید فراموش کرد که برخی مخاطرات از قبیل زلزله غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری است ولی باید آن را به عنوان نظریه مطرح و پیگیری کرد.

مشاور معاون بهداست وزارت بهداشت در حوزه مدیریت بلایا و پدافند غیرعامل، یادآور شد: از سال ۹۳ برنامه مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور شروع به کار کرده که شامل پنج برنامه اصلی ارزیابی و آموزش آمادگی خانوارها، ارزیابی ایمنی و خطر واحد بهداشتی، ارزیابی ارتقای ایمنی واحد بهداشتی، ارزیابی نظام مراقبت و وقوع پیامد بلایا و ارزیابی نظام سلامت بلایا و فوریت است که این برنامه‌ها باید تا پایان برنامه ششم توسعه به طور صد درصد اجرا شود که در استان زنجان این برنامه‌ها بالای ۴۰ درصد اجرایی شده است.

این مسئول اظهار کرد: وقتی سطح ایمنی از ۷ به ۱۰ می‌رسد، خسارت قابل جبران است و در شروع اجرای این برنامه‌ها بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده سطح ایمنی واحدهای بهداشتی کشور ۳ بود که با مقاوم‌سازی و نوسازی‌هایی که انجام شد، به ۴ ارتقا یافته است که البته این وزارتخانه در ارتقای ایمنی غیرسازه بیشتر از سازه بوده و باید توجه داشت که بیش از ۲۴ هزار واحد بهداشتی در کشور وجود دارد.

وی عنوان کرد: در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مختلفی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی در کشور انجام گرفت، به طوری که قبل از انقلاب امید به زندگی برای زنان و مردان ایرانی به ترتیب ۵۴ و ۵۶ سال بود. همچنین ارتقای شاخص‌های بهداشتی نظیر کاهش مرگ و میر مادران باردار قابل توجه است، به طوری که اوایل انقلاب به ازای هر یک‌هزار تولد، ۱۴۵ نوزاد فوت می‌شد، در حالی که اکنون این رقم به ازای هر یک‌هزار تولد، ۸.۵ مورد آن به مرگ منتهی می‌شود که بر این مبنا فوت ۸.۵ نوزاد نیز به دلیل کاهش وزن زیر ۱۵۰۰ گرم نارس بوده یا به لحاظ سن حاملگی و وزن مشکلاتی داشته که در مجموع کشورمان پیشرفت قابل توجهی در این حوزه کسب کرده است.

مطلق خاطرنشان کرد: در حوزه کارگروه سلامت و حوادث مترقبه با همکاری مدیریت معاونت درمان، سازمان مدیریت بحران به عنوان نقش هماهنگ‌کننده نقشه خطر کل کشور در حال استخراج است و هم‌اکنون نقشه خطر وقوع خطر استان تهران نیز به دلیل حساست ویژه‌ای انجام و به پایان رسیده و برای استان کرمان نیز انجام گرفته و اقدامات خانوارها در حوزه مخاطرات و سازمان‌ها و حتی جامعه در ۸۲ درصد مشترک بوده و در این میان بخش آموزش آمادگی خانوارها به خوبی طراحی شده و انتظار می‌رود که برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول خودکفا باشند. همچنین خانوارها با دولت همکاری داشته و علاوه بر آن همواره مدارک شناسایی و اسناد مهم در مکان قابل دسترس بگذارند تا در هنگام وقوع حوادث مشکلی نداشته باشند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین