|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۴۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور ماده ۸ و ۹ این لایحه را به تصویب رساندند.
با تصویب نمایندگان، سازمان مدیریت بحران کشور که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱/ ۲/ ۱۳۸۷ تشکیل شده بود مسئولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقای اثر بخشی آن را بر عهده دارد.

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور ماده ۸ و ۹ این لایحه را به تصویب رساندند.

در ماده ۸ این لایحه آمده است: سازمان که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱/ ۲/ ۱۳۸۷ تشکیل شده بود، مسئولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقا اثر بخشی آن را بر عهده دارد.

رئیس سازمان از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل ۷ سال سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنج ساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم وزیر کشور منصوب می‌شود.

در تبصره یک این ماده آمده است: ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی به پیشنهاد سازمان متناسب با حجم وظایف گستره‌ جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت‌های منطقه‌ای به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان اداری و ساتخدامی کشور طراحی و تصویب می شود.

در تبصره ۲ این ماده آمده است: رئیس سازمان به ترتیب اعضای شوراهای عالی مشروحه ذیل اضافه می‌شود:

الف – شورای عالی شهر سازی و معماری ایران موضوع حکم ماده سه قانون تأسیس شورای عالی شهر سازی و معماری ایران مصوب ۲۲/ ۱۲/ ۱۳۵۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ب- شورای عالی حفاظت از محیط زیست موضوع حکم ماده ۲ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۲۸/ ۳/ ۱۳۵۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی

شورای عالی آب موضوع حکم ماده ۱۰ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۶/ ۱۰/ ۱۳۷۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ت- شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده ۱۰ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران مصوب ۳۰/ ۳/ ۱۳۵۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی

بر اساس ماده ۹ این لایحه وظایف سازمان عبارت است از:

الف – تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران. برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح

ب- برنامه‌ ملی آمادگی و پاسخ در برنامه‌ ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی

ب- ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی متناسب به نظام جامع مدیریت اطلاعات مستند سازی و عزت یابی. تهیه ضوابط فنی و استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نیاز این قانون جهت تصویب در ستاد ملی

پ- ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از جمله تهیه اطلس ملی مخابرات طبیعی و تضمین برنامه‌های کاهش خطر حوادث و سوانح استانی جهت تصویب ستاد ملی

ت- کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده ۲ این قانون

ث- ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در مؤسسات دولتی به عمومی غیر دولتی، خصوصی و تأسیسات وابسته به آنها، ایجاد شبکه‌ ارتباطی اختصاصی برای شرایط اضطراری، تهیه برنامه‌های آمادگی و پاسخ استان‌ها، تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل‌های لازم جهت استاندارد کردن خدمات سازمان‌های امدادی در سطح کشور

ج- جذب و هدایت و توزیع امکانات و کمک‌های دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی

چ- ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحران‌ها از جمله پیگیری ایجاد زیرساختهای لازم و تضمین ضوابط، فرایندها و استانداردهای مورد نیاز بازتوانی و بازسازی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه‌های موضوع ماده دو این قانون

ح- برنامه ریزی و حمایت جهت ایجاد و ارتقای روش‌های جبران خسارت نظیر استفاده از بیمه‌ها و حمایت‌های مالی و ساز و کارهای تشویقی تسهیلات ویژه و صندوق‌های حمایتی

خ- کمک به رشد توسعه دانش و فن آوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از جمله ترویج به کارگیری فناوری‌های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده پژوهی و ایجاد نظام دیده بانی، علمی از طریق همکاری‌های دو جانبه یا چند جانبه با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی

د- ایجاد چارچوب‌های لازم برای همکاری‌های مؤثر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تهیه دستورالعمل‌های جذب و توزیع کمک‌های خارجی با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی

ذ- توسعه مشارکت‌های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور و ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش و سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی. نهادهای غیر دولتی؛ فدراسیون‌های ورزشی، نیروهای داوطلب مردمی و بخش خصوصی در مدیریت بحران، تدوین ساز و کارهای حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در برابر بحران

ر- پیش بینی نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور و اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه‌های مسئول موضوع ماده ۲ این قانون جهت تأمین آن

ز – جابجایی کارکنان آموزش دیده در مدیریت بحران بر اساس مصوبات شورای عالی

ژ- نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مشمول این قانون در مدیریت بحران از جمله نظارت بر نحوه ارائه خدمات به آسیب دیدگان و سایر وظایف مربوط به اجرای این قانون

س- تهیه پیش نویس لوایح آئین نامه‌های اجرایی و تصویب نامه‌های مورد نیاز طی مراحل قانونی ظرف مدت ۶ ماه


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین