|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۴۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
این مقام انتظامی تأکید کرد: ‌وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کارت‌بانکی باشد چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از کارت بانکی، امکان‌پذیر نخواهد بود.
سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: واگذاری کارت به فروشندگان و اعلام رمز آن به معنای افتادن در دام اسکیمر است.

سرهنگ حسین رمضانی با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی از شهروندان در هنگام خرید، خودشان عملیات بانکی را انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: این افراد برای پرداخت بهای کالا یا خدمات خریداری شده کارت بانکی خود را به همراه رمز آن در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند تا عملیات بانکی را فروشندگان انجام دهند.

وی با بیان اینکه یک بار کشیدن کارت بانکی روی دستگاه اسکیمر یا کارتخوان متصل به اسکیمر کافی است تا تمام اطلاعات کارت بانکی شهروند ثبت شود، افزود: این عمل اشتباه است و اگر فروشنده مجرم باشد می‌تواند به جای کشیدن کارت بانکی شما در دستگاه کارت‌خوان در دستگاه اسکیمر کارت کشیده و اطلاعات کارت بانکی شما را کپی کند و با دانستن رمز آن به راحتی از کارت شما برداشت کند.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: شهروندان حتما در هنگام خرید، خود عملیات بانکی را انجام دهند و به هیچ عنوان رمز خود را برای فروشندگان اعلام نکنند.

این مقام انتظامی تأکید کرد: ‌وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کارت‌بانکی باشد چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از کارت بانکی، امکان‌پذیر نخواهد بود.

سرهنگ رمضانی با بیان اینکه شهروندان مراقب باشند حتما در هنگام انجام عملیات بانکی در دستگاه‌های کارت خوان یا عابر بانک کسی رمز آنها را مشاهد نکند،گفت: هنگام انجام عملیات بانکی با دستگاه کارتخوان، دستگاه در معرض دید دوربین‌های مدار بسته فروشگاه نباشد که ورود رمز شما را بتواند ثبت کند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، وی به شهروندان توصیه کرد: هنگام انجام عملیات بانکی در دستگاه‌های کارتخوان، دقت کنند دستگاه های مزبور شکسته، چسب خورده و یا قطعه اضافی به آن متصل نباشد چرا که هر کدام از این علائم می‌تواند نشانه‌ای از وجود دستگاه اسکمیر در کنار دستگاه کارتخوان باشد که می‌تواند اطلاعات بانکی کارت شما را کپی کند.

وی با بیان اینکه به خاطر سپردن این اطلاعات از سوی شهروندان می‌تواند به رفتار و تصمیم‌گیری بهتر در مواقع مهم کمک کند، افزود: اگر شهروندان هنگام پرداخت وجه خرید از طریق دستگاه کارتخوان بانکی با قطعه اضافی متصل به کارتخوان برخورد کردند از کشیدن کارت بانکی خودداری کنند و حتی می‌توانند این موارد را به بانک مربوطه و یا پلیس فتا از طریق سایت پلیس فتا گزارش دهند.

این مقام انتظامی ادامه داد: در صورتی که احساس کردید خریدار از ترفند اسکیمر استفاده کرده تغییر سریع رمز بانکی کارت می‌تواند مانع از برداشت غیرمجاز از کارت بانکی شما شود، لذا تغییر رمز ماهانه و دوره‌ای کارت‌های بانکی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه، مجرمان سایبری است.

این مقام انتظامی بیان کرد: دستگاه کارتخوان بانکی در فروشگاه‌ها باید در اختیار خریدار باشد تا خودش کارت را کشیده و رمز را وارد کند، این دستگاه ها نباید دور از دسترس یا دید مشتری باشد و فروشنده خود کارت بکشد و از مشتری تقاضای اعلام رمز بانکی کند.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: برخی مجرمان در قالب فروشندگان دوره‌گرد با نصب اسکیمر بر روی کارتخوان‌های سیار به دنبال سرقت اطلاعات بانکی شهروندان هستند، از این رو شهروندان هنگام خرید از آنها نیز باید خود عملیات بانکی را انجام دهند و به هیچ وجه رمز خود را در اختیار فروشندگان دوره‌گرد قرار ندهند.

سرهنگ رمضانی در خاتمه گفت: هموطنان عزیز در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین