قيمت هاي فعلي خودرو منطقي است چون تابع قيمت مواد اوليه است و در برخي موارد تا 7 برابر افزايش داشته است ضمن آنكه قيمت خودرو دربرابر اقلام مصرفي ديگر در ده سال گذشته تنها 2.2 برابر افزايش داشته است.
به آخرين روزهاي فصل تابستان و اوج
سفرهاي شهري و بين شهري قبل از آغاز بازگشايي مدارس نزديك مي شويم اما باوجود كشمكش
هاي فراوان مسئولان براي ارزانتر شدن قيمت خودروهاي داخلي و عملي نشدن وعده ها،
معاملات خودرو شدت گرفته است.
از ابتداي نيمه دوم شهريور ماه فعالان
بازار خودرو از افزايش 15 درصدي معاملات خبردادند و علت اصلي آن را كاهش قيمت ها و
تاكيد خودروسازان بر ارزانتر نشدن آن و
عملي نشدن وعده ها عنوان كردند.
با وجود نزديك شدن به اخرين روزهاي تابستان كشمكش
نمايندگان مجلس و خودروسازان بر سر قيمت خودرو همچنان داغ و تاثير آن در
بازار خودرو پابرجاست به طوريكه نمايندگان مجلس نقش دولت را در تعیین قیمت خودرو اساسي
می دانند و از كاهش 3 درصدي قيمت خودرو راضي نيستند.
برخي از نمايندگان مجلس بارها به نارضایتی
مردم از تولید خودروهای داخلی اشاره کرده
و افزایش قمیت خودرو را به لحاظ تاثير
روانی در بازار سایر محصولات و کالاهای مصرفی موثر دانسته و این افزایش قیمت را غیر قابل قبول
می کند.
علي عليلو رييس هيات تحقيق و تفحص مجلس
شوراي اسلامي آمارهاي هزينه اي ارايه شده از سوي خودروسازان را غيرواقعي خواند و
اظهار داشت: قايل به قيمت گذاري خودرو نيستيم و قيمت آن را بايد بازار تعيين کند.
وي ادامه داد: کسانی که از وضعیت امروز صنعت خودروسازی
در کشور حمایت میکنند، بعضاً از تأمینکنندگان صنعت خودرو کشور هستند و میتوان ردپای
آنها را در واردات خودرو نیز مشاهده کرد. در اوج سروصدای مجلس و خودروسازان قراردادهایی
را با شرکتهای کرهای به امضاء رساندهاند.
در اين ميان نعمت زاده وزير صنعت در واكنش
به عدم رضايت نمايندگان مجلس از كاهش 3 درصدي قيمت خودرو گفت: قيمتگذاري خودرو در
اختيار نمايندگان مجلس نيست، ضمن اينكه قيمت خودرو نميتواند به دلبخواه من وزير يا
نماينده كاهش يابد.
وي با تأكيد براينكه كاهش قيمت خودرو به
دستور رئيسجمهور صورت گرفته، افزود: رئيسجمهور از من خواست تا خودروسازان حتيالامكان
قيمت خودرو را كاهش دهند، از اين رو در جلسهاي كه با خودروسازان داشتيم اين موضوع
مطرح شد و در نهايت خودروسازان از محل صرفهجويي حاصل از افزايش تيراژ توليد، بابت
ايربگ و يورو ۴ به خريداران تخفيف دادند.
خودروسازان نيز در دفاع از واقعي بودن
قيمت هاي فعلي خودرو همواره اظهار مي دارند كه در سالهای گذشته قیمتگذاری خودرو بر
مبنای ارز مبادلهای صورت گرفته اما خودروسازان از ارز آزاد استفاده میکردند، بنابراین
هماکنون که نرخ ارز آزاد مقداری کاهش یافته امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران
اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس درباره ضرورت کاهش قیمت خودرو صحبت میکنند در حالی
که اهداف دیگری در این زمینه دارند.
وی با بیان اینکه این نمایندگان که دغدغه
مردم را دارند چرا در مورد قیمت گوشت، مرغ و غذای روزمره مردم صحبت نمیکنند،خاطر
نشان کرد: در این شرایط بگویند قیمت چه کالایی در کشور کاهش یافته که ما هم بتوانیم
قیمت خودرو را کاهش دهیم.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: در
سالهای 1390 تا 1393 قیمت آلومینیوم از 1700 به 6500 تومان، ورق فولادی از 700 به
2200 تومان و قیمت مس از 6600 به 22 هزار و 600 تومان افزایش یافته است.
نعمتبخش با بیان اینکه از سال 1384 تا
1392 قیمت سکه هشت برابر، قیمت آپارتمان 6.6 برابر و قیمت دلار 3.9 برابر شده است،
تصریح کرد: همچنین در این بازه زمانی قیمت گوشت 5.6 برابر، قیمت شکر 4.5 برابر، قیمت
بربری 6.7 برابر و قیمت گازوئیل 8.3 برابر شده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی از سال
1384 تا 1392 شاخص عمومی قیمتها 3.6 برابر افزایش یافته است. اما در این مدت قیمت
خودرو تنها 2.5 برابر شده است بنابراین چرا تنها به افزایش خودرو ایراد میگیرند.
ناصري كارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بازار خودرو به سمت رونق در حركت است و مردم
نيز به نتيجه رسيده اند كه قميمت ها تثبيت شده و ارزانتر نمي شود. و مصرف كنندگان
نيز سمت خريد روي آورده اند.
وي ادامه داد: قيمت هاي فعلي خودرو منطقي است چون تابع قيمت مواد
اوليه است و در برخي موارد تا 7 برابر افزايش داشته است ضمن آنكه قيمت خودرو
دربرابر اقلام مصرفي ديگر در ده سال گذشته تنها 2.2 برابر افزايش داشته است.
ناصري تاكيد كرد: با وجود كشمكش ها و عملي نشدن وعده ها مردم در
بلاتكليفي قرار گرفتند كه سرانجام قيمت خودرو چه مي شود.
وي با اشاره به اعتراض نمايندگان به قيمت خودروبيان داشت: نمايندگان
مجلس هنوز اسناد خود را به شوراي رقابت ارايه ندادند و در برابر 257 نماينده عده
قليلي بدون مبدا كارشناسي اظهار نظر مي كنند.
اين كارشناس خودرو خاطر نشان كرد: هزينه هاي مواد اوليه و قيمت ارز در
تعيين قيمت خودرو مهم است همانطور كه تعيين قيمت توسط شوراي رقابت با در نظر گرفتن
منافع مصرف كنندگان جانب خودروسازان را نيز حفظ كرده است.
در جدول زير جديدترين قيمت خودروهاي
داخلي ذكر شده است.
خودرو
|
قیمت کارخانهای
|
قیمت بازار
|
تیبا
|
23 میلیون و 710 هزار تومان
|
24 میلیون و 100 هزار تومان
|
پراید SE111
|
19 میلیون و 940 هزار تومان
|
20 میلیون و 600 هزار تومان
|
پراید 131
|
19 میلیون و 720 هزار تومان
|
19 میلیون و 850 هزار تومان
|
پژو 405
|
29 میلیون و 34 هزار تومان
|
30 میلیون و 350 هزار تومان
|
سمند EF7
|
28 میلیون و 855 هزار تومان
|
29 میلیون و 900 هزار تومان
|
پژو پارس سال
|
34 میلیون و 880 هزار تومان
|
35 میلیون و 700 هزار تومان
|
پژو206 تیپ 5
|
34 میلیون و 114 هزار تومان
|
38 میلیون تومان
|
پژو206 v8
|
34 میلیون و 649 هزار تومان
|
37 میلیون و 900 هزار تومان
|
لیفان 620
|
42 میلیون تومان
|
45 میلیون تومان
|
لیفان x60
|
60 میلیون تومان
|
62 میلیون تومان
|
ام وی ام 315
|
38 میلیون و 303 هزار تومان
|
38 میلیون و 400 هزار تومان
|
ام وی ام 110
|
21 میلیون و 866 هزار تومان
|
20میلیون و 500 هزار تومان
|
ام وی ام 530
|
43 میلیون و 282 هزار تومان
|
40 میلیون تومان
|
ام وی ام x33
|
63 میلیون و 170 هزار تومان
|
63 میلیون تومان
|
جک
|
45 میلیون تومان
|
48 میلیون تومان
|
مگان 2000
|
76 میلیون و 779 هزار تومان
|
103 میلیون تومان
|
مزدا 3
|
105 میلیون تومان
|
130 میلیون تومان
|
پارس تندر
|
38 میلیون تومان
|
41 میلیون تومان
|
تندر 90
اتومات
|
45 میلیون تومان
|
46 میلیون و 700 هزار تومان
|
تندر 90 E2
|
36 میلیون و 147 هزار تومان
|
39 میلیون و 900 هزار تومان
|