|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۱
کد خبر: ۲۴۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران در قرون متمادی با محدودیت منابع آبی و خشکسالی رو به رو بوده است،بیان داشت:قنوات که به عنوان میراث ماندگار ایران در فائو و یونسکو به ثبت رسیده است از روش های نیاکان ما برای مدیریت محدودیت های منابع آبی کشور بوده است.
 وزیر جهاد کشاورزی پیشرفت ها و دستاوردهای بخش کشاورزی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،محمود حجتی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با اشاره به این که در سال‌های اخیر بیشترین سرمایه گذاری در حوزه آب و خاک کشور انجام شده است،اظهار داشت:در این مدت تلاش شده تا استفاده از روش های علمی و ابزار و تکنولوژی های روز از منابع پایه و آب و خاک کشور حفاظت کنیم و بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

وی درباره پیشرفت های کشور در حوزه آبی و خاکی گفت: در بهمن ۵۷ کل شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی کشور حدود ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که امروز این رقم به یک میلیون و ۱۶۵ هزار هکتار رسیده است.

حجتی درباره سامانه های نوین آبیاری خاطرنشان ساخت: قبل از انقلاب حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده بود که امروز این رقم به حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است.



وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تجهیز و نوسازی اراضی مدرن و سنتی و شالیزاری از ۱۲۱ هزار هکتار به یک میلیون و ۶۳۰ هکتار رسیده است.

وی افزود: در زمینه جنگل کاری، احیا و توسعه جنگل های شمال از ۳۰ هزار هکتار در قبل از انقلاب به ۴۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

حجتی با اشاره به نقش آبخیزداری در حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه سفره های زیرزمینی گفت:سطح تحت پوشش عملیات آبخیزداری از ۵۰۰ هزار هکتار در سال ۵۷ به ۲۷ میلیون هکتار در سال جاری رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران در قرون متمادی با محدودیت منابع آبی و خشکسالی رو به رو بوده است،بیان داشت:قنوات که به عنوان میراث ماندگار ایران در فائو و یونسکو به ثبت رسیده است از روش های نیاکان ما برای مدیریت محدودیت های منابع آبی کشور بوده است.

حجتی یادآوری کرد: قبل از انقلاب بسیاری از مردم روستاها برای تامین انرژی و گرما متکی به منابع طبیعی بودند و از هیزم و بوته ها استفاده می کردند اما امروز قریب به اتفاق روستاها گازرسانی شده و وابستگی به هیزم، چوب و عرصه های طبیعی کاهش یافته است.

وی افزود: امروز بیش از ۸۵ درصد جمعیت روستایی ما از انرژی گاز بهره مند هستند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان تولیدات کشاورزی کشور گفت:در سال ۵۷ کل تولیدات کشاورزی با ۳۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۲۶ میلیون تن بود که امروز این رقم با ۸۲ میلیون نفر جمعیت به ۱۲۲ میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که در گذشته بیشتر کشاورزی کشور معیشتی بود و در این سال ها به سمت اقتصادی شدن پیش رفته است،اظهار کرد:تولیدات محصولات باغی در سال ۵۷ حدود ۳.۴ میلیون تن بود که امروز این رقم به ۲۱ میلیون تن رسیده است.

حجتی تولیدات شیلاتی کشور در سال ۵۷ را ناچیز و حدود ۳۲ هزار تن عنوان کرد و افزود: این رقم در حال حاضر به یک میلیون و ۱۳۲ هزار تن رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تولید گندم در سال ۵۷ نزدیک به ۴ میلیون تن بود،گفت که این میزان با افزایش بهره وری،کاهش سطح زیر کشت و همچنین کاهش مصرف آب امروز به ۱۳.۵ میلیون تن افزایش یافته است.

حجتی با بیان این که تولید گوشت مرغ از حدود ۱۶۳ هزار تن در سال ۵۷ به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن در حال حاضر رسیده ،خاطرنشان کرد: در تولید گوشت مرغ ایران جزوهفت کشور اول دنیا است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران به خاطر تنوع اقلیم در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی دارای مزیت است و می توان با آب کم محصول با ارزش افزوده بالا تولید کرد،اظهار داشت:ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی در سال ۵۷ حدود ۲۸۵ میلیون دلار بود و این رقم در سال ۹۷ به پنج میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار رسیده است.

وی،سطح گلخانه های کشور در سال ۵۷ را حدود ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود که این سطح امروز به ۱۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

حجتی گفت: در سال ۵۷ تولید شیر خام حدود دو میلیون و ۶۲۰ هزار تن بود که امروز این میزان با رشد ۵ برابری به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد:برخی دامداری های صنعتی و مدرن کشور با دامداری های کشورهای توسعه یافته رقابت می کنند.

حجتی با اشاره به نقش گیاه کلزا در تقویت خاک، پایداری گندم و کاهش وابستگی کشور به روغن و دانه های روغنی،تصریح کرد:کشور در زمینه تامین روغن و نهاده های کنجاله سویا و ذرت به خاطر شرایط اقلیمی و آب بر بودن این محصولات،مجبور به واردات است و علیرغم این که گفته می شود غذا و دارو مشمول تحریم ها نیست،چون مبادله پولی را تحریم کرده اند در تامین این کالاها با مشگلاتی رو به رو هستیم.

وی یادآور شد:عده ای در رسانه های بیگانه درباره گندم دایه دلسوزتر از مادر شدند و این مساله را مطرح کردند که به قیمت از بین بردن منابع آب و خاک و محیط زیست می خواهند گندم تولید کنند این در حالی است که در سه سال گذشته سطح زیر کشت گندم نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار و میزان مصرف آب نیز کاهش یافته است.

حجتی ادامه داد:اینها می خواستند ما به موضوع افزایش تولید گندم نپردازیم تا مانند سال های ۹۱ و ۹۲ که مجبور بودیم سالانه حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم،در تامین گندم هم مشکل داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:بحمدالله سیلوها هم اکنون پر از گندم است و توانستیم با آب و زمین کمتر و با افزایش بهره وری گندم بیشتر تولید کنیم.

وی میزان تولید کلزا در سال ۹۵ را جدود ۶۰ هزار تن برآورد کرد و افزود:این میزان تولید با رشد سه برابری در سال ۹۶ به ۱۸۰ هزار تن و با رشد بیش از شش برابری نسبت به سال ۹۵ به حدود ۳۸۰ هزار تن در سال ۹۷ افزایش یافته است.

حجتی درباره وضعیت تولید و قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: ۹۳ تا ۹۴ درصد گوشت مورد نیاز کشور از داخل تامین می شود و اتفاق خاصی در ارتباط با تولید نیفتاده است.

وی افزود: عوامل درونی و بیرونی از جمله افزایش قیمت ارز موجب این افزایش قیمت گوشت در بازار شده است.

حجتی با اشاره به این که بخش محدودی از دام کشور در مرزهای غربی و جنوبی قاچاق می شود، اضافه کرد: اما همین قاچاق کم و قیمت گذاری آن بر بازار داخلی اثر می گذارد.

وی ادامه داد:به طور مثال لاشه گوشت گوسفند در شهر سلیمانه عراق کیلویی ۱۶ هزار دنیار معادل ۱۲۸ هزار تومان خریداری می شود و در جنوب نیز در مرز کویت هم این گوشت،با نرخ های بالا قیمت گذاری می شود و این کشف قیمت موجب اثرگذاری بر روی قیمت داخل می شود،

حجتی با بیان این که این اتقاق مقطعی است و در پی راهکار حل این مشکل هستیم.اظهار داشت:قیمت گوشت گوسفند زنده از کیلویی ۲۵ هزار تومان نباید بیشتر باشد، و قیمت لاشه گوسفند نیز برای مصرف کننده با توجه به افزایش هزینه های تولید باید کیلویی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان باشد.

وی گفت:قیمت ارز اثر تبعی بر قیمت گوشت گذاشته و همچنین کاهش عرضه فصلی به خاطر وضعیت مراتع بر افزایش قیمت موثر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مسئولان برای حل این مشکل دغدغه دارند، گفت: واردات گوشت گرم در ۱۰ ماه امسال ، ۲۰ درصد از میزان واردات در ۱۲ ماهه پارسال بیشتر بود و تا پایان سال میزان واردات نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی خاطرنشان ساخت: گوشت های وارد شده در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای زیر نظر ستاد تنظیم بازار در حال عرضه است اما پاسخگوی همه نیاز و تقاضای کشور نیست.

حجتی با اشاره به این که ضمن عرضه ذخایر برای تعدیل قیمت ها اظهار کرد:تولید گوشت مرغ را افزایش داده ایم و نسبت به ماه های گذشته جوجه ریزی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است تا بخشی از نیاز مردم از گوشت مرغ تامین شود.

وی درباره قاچاق دام مولد گفت: متاسفانه سوداگری وجود دارد و کم و بیش انجام می شود اما میزان قاچاق نسبت به جمعیت دامی کشور ناچیز است و در حدی که شایعه شده، زیاد نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سیاست این وزارت در توسعه پرورش دام های سبک پربازده، گفت:در چند سال اخیر،گسترش پرورش دام های دو و چندقلوزای گوسفند و بز را به منظور تامین شیر و گوشت مورد نیاز کشور و بهبود اقتصاد خانوارهای روستایی پیگیری می کنیم.

حجتی جمعیت دامی کشور را حدود ۹۰ میلیون واحد عنوان کرد و افزود: شناسنامه دار کردن این جمعیت کار سختی است، اما این موضوع نیز در دستور کار داریمما قرار دارد.

وی افزود:گوشت مرغ در حال حاضر با کد رهگیری که در آن تولید کننده و کشتارگاه مشخص است،عرضه می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد قیمت گوشت مرغ در بازار باید در کانال ۱۰ هزار تومان باشد و باید کنترل بیشتری انجام شود.

وی گفت:اگر نهاده ها با ارز آزاد وارد شود قیمت ها بیشتر می شود.

حجتی اضافه کرد: اکنون حدود هشت هزار تن گوشت در بندر داریم اما به علت اینکه بانک مرکزی نتوانست پول جابجا کند ترخیص نشد.

وزیر جهاد کشاورزی، بر ضرورت تشکیل زنجیره تولید "از مزرعه تا سفره" تاکید کرد و افزود: ۳۰ درصد مرغداری های کشور به صورت زنجیره اداره می شوند.

وی درباره نرخ خرید تضمینی گندم اضافه کرد: پیشنهاد ما ۱۷۰۰ تومان بود اما در نهایت پس از فراز و نشیب زیاد با توجه به محدودیت ها و مشکلات بودجه ای که وجود دارد به ۱۶۰۰ تومان رسید.

وزیر جهاد در مورد محصولات تراریخته گفت: در کشور ما محصول تراریخته تولید نمی شود اما روی محصول پنبه مطالعات این کار در حال انجام است ولی هنوز به وارد عرصه نشده است .

حجتی با بیان اینکه محصولات تراریخته از جمله ذرت و سویا از آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی وارد کشور می شود، افزود: قانون مقرر کرده است که محصولات تراریخته باید دارای برچسب باشد.

وی برای تامین مایحتاج مردم برای شب عید، گفت: در این زمینه به قدر کافی ذخایر و تولید داریم. حدود ۴۰ هزار تن پرتقال و ۳۰ هزار تن سیب را ذخیره کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به علت تنوع اقلیمی ظرفیت های زیادی در کشورمان وجود دارد، گفت: دومین جمعیت شترمرغ را در جهان داریم. پرورش شترمرغ و گیاهان دارویی که هزینه و آب بسیار کمی نیاز دارند و ارزش افزوده بالایی دارند. باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین