|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۲۴۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
این سامانه برای تولید کفش با استفاده از فناوری پلاسمای سرد تحت خلاء، قادر به ایجاد خواص ویژه سطحی بر روی اجسام و اشیای مختلف در ابعاد متفاوت است. در حال حاضر، این سامانه در ضد آب کردن کفش به مرحله‌ صنعتی رسیده و قادر است به صورت کاملا اتوماتیک سطوح کفش را با پردازش در ابعاد نانومتری، آب‌گریز کند.
یکی از شرکت‌های فناور با صنعتی‌سازی سامانه پلاسما، خط تولیدی را در یکی از شرکت‌های تولیدکننده کفش با استفاده از این سامانه به منظور تولید کفش‌های آب‌گریز راه‌اندازی کرد.

حسین علیزاده، کارگزار شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با ایسنا، دستگاه پلاسما دژ را یکی از تجهیزاتی دانست که با فناوری پلاسما برای لایه‌نشانی بر روی سطوح مختلف کاربرد دارد، اظهار کرد: با استفاده از این دستگاه می‌توان لایه‌های مورد نظر را اعمال کرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای لایه‌نشانی بر روی محصولاتی چون کفش، منسوجات و یا بردهای الکترونیکی کاربرد دارد، اظهار کرد: این محصول توسط یکی از شرکت‌های فناور ساخته شده است و برای توسعه بازار این دستگاه کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد نانو، شرکت فناور سازنده دستگاه، شرکت تولیدکننده کفش و مرکز صنعتی‌سازی ستاد نانو (ای کن) راه‌اندازی شد.

علیزاده ادامه داد: با برگزاری جلساتی میان شرکت فناور و شرکت تولیدکننده کفش قرارداد صنعتی سازی دستگاه پلاسما دژ به منظور تولید کفش‌های ضد آب به امضا رسید.

علیزاده، پلاسما را حالت چهارم ماده دانست و خاطر نشان کرد: پلاسما گازی یونیزه مملو از ذرات باردار و خنثی است و به عنوان حالت چهارم ماده محسوب می‌شود. پلاسما در محدوده وسیعی از دما و فشار تولید می‌شود. پلاسمای سرد اتمسفری از جمله فناوری‌های نوظهور و نویدبخش است که به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط در کاربردهای بسیاری مورد استقبال قرار گرفته است.

کارگزار شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به جزئیات سامانه پردازش پلاسمادژ (Plasma DEJ) یادآور شد: این سامانه برای تولید کفش با استفاده از فناوری پلاسمای سرد تحت خلاء، قادر به ایجاد خواص ویژه سطحی بر روی اجسام و اشیای مختلف در ابعاد متفاوت است. در حال حاضر، این سامانه در ضد آب کردن کفش به مرحله‌ صنعتی رسیده و قادر است به صورت کاملا اتوماتیک سطوح کفش را با پردازش در ابعاد نانومتری، آب‌گریز کند.

وی "محفظه خلا"، "پمپ خلا"، "اجزای مختلف تولید و اندازه‌گیری خلا"، "الکترودهای قابل تنظیم"، "مولدهای پلاسمای فرکانس رادیویی"، "بخش‌های تزریق و تنظیم گاز و سامانه کنترل"، "تنظیم دستگاه و مانیتورینگ" را از اجزای این دستگاه نام برد و افزود: محققان این سامانه با استفاده از پلاسمای سرد تعدادی کفش را پوشش‌دهی کردند و مورد آزمایش قرار دادند و بعد از ۸ ماه تحقیق و توسعه، موفق به تبدیل فرآیند پوشش‌دهی از حالت نیمه‌صنعتی به صنعتی شدند.

به گفته این فعال بازارسازی ستاد نانو، در حال حاضر خط تولیدی که با استفاده از این سامانه در شرکت تولیدکننده کفش راه‌اندازی شده قادر به تولید ۷۰۰ جفت کفش آب‌گریز در روز است و تاکنون بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کفش با پوشش آب‌گریز به فروش رسیده است.

علیزاده ادامه داد: این محققان در تلاش هستند بعد از تولید کفش‌های آبگریز به سراغ فناوری‌هایی نظیر آنتی‌باکتریال کردن و ضدآتش کردن آنها بروند. ساخت دستگاه‌های مورد نیاز تولید این نوع کفش‌ها نیز در این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین