|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۲۴۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹
باید در نشست‌های دو طرف از مشاوره فعالان بخش خصوصی نیز بهره گرفته شود چرا که در نهایت این بخش خصوصی است که باید به امر صادرات مبادرت کند و دولت تنها نقش تسهیل‌گر را دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: بیشترین واردات روسیه با 75 درصد به تولیدات کارخانه‌ای و محصولات کشاورزی با 19 درصد اختصاص دارد.

امیر خلیلی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که بیشترین واردات روسیه از ایران به میوه‌های خشک، آهک، سیمان، موادمعدنی و... اختصاص دارد افزود: فعالان اقتصادی استان باید برای صادرات خود و به ویژه صادرات موادمعدنی و محصولات زراعی و باغی به روسیه برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه روسیه از کشورهای پیشرو در تکنولوژی‌های معدنی است به ظرفیت بالای استان سمنان در حوزه معادن و امکان ایجاد ارتباط تجاری با روسیه پرداخت و گفت: روسیه علاوه بر یک بازار صادراتی خوب برای مواد معدنی استان سمنان می‌تواند به ورود تکنولوژی جدید به معادن استان کمک کند.

 خلیلی‌خواه افزود: استان سمنان یکی از معدنی‌ترین استان‌های ایران است و با توجه به اینکه روسیه در تکنولوژی معادن از توان بالایی برخوردار است ایجاد ارتباط بین فعالان اقتصادی دو طرف می‌تواند به بهبود فعالیت‌های معدنی در استان کمک کند.

وی از عضویت ایران در "اتحادیه اوراسیا" به عنوان یک فرصت نام برد و اظهار کرد: ایران و روسیه به عنوان دو عضو این اتحادیه باید روابط اقتصادی و تجاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان ادامه داد: با توجه به وجود بیش از 2000 واحد تولیدی صنعتی فعال و تولیدات محصولات با کیفیت کشاورزی در استان سمنان، این استان به دلیل نزدیکی به کشور روسیه می‌تواند سالانه بخش مهمی از نیازهای بازار بزرگ روسیه را تامین کند.

خلیلی‌خواه از  تطبیق نیافتن استانداردهای ایران و روسیه به عنوان یکی از موانع پیش روی صادرکنندگان ایرانی نام برد و اضافه کرد: متاسفانه گاه به دلیل عدم اطلاع از برخی استانداردها نمی‌توانیم به برخی بازارها صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی از این مشکلات با برگزاری نشست‌های مسوولان دولتی دو کشور قابل حل است، گفت: باید در نشست‌های دو طرف از مشاوره فعالان بخش خصوصی نیز بهره گرفته شود چرا که در نهایت این بخش خصوصی است که باید به امر صادرات مبادرت کند و دولت تنها نقش تسهیل‌گر را دارد.

وی با اشاره به صدور مرز هوایی فرودگاه شاهرود و راه‌اندازی کامل فرودگاه سمنان در آینده نزدیک ادامه داد: وجود این دو فرودگاه در کنار برخورداری استان از زیرساخت‌های ارتباطی و به خصوص خطوط ریلی مناسب می‌تواند فرآیند صادرات و واردات بین دو طرف را تسهیل کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان از نبود مناسبات بین مردم دو کشور به عنوان عاملی موثر در عدم توفیقات تجاری نام برد و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایلی که سبب شده نه ایران جایگاه واقعی خود را در بازار روسیه بیابد و نه روس‌ها جایگاه خوبی در بازار ایران داشته باشند، شکل‌ نگرفتن درست صنعت گردشگری بین دو کشور است.

وی ادامه داد: برای توفیق در این حوزه‌ها باید علاوه بر روابط حسنه سیاسی بین دو کشور، بین مردم و تجار دو کشور نیز روابط مناسب ایجاد شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین