|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۴۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۶
رئیس کل گمرک با بیان اینکه مقرر شده است تا کالاهای اساسی مشمول انقضای ثبت سفارش نشوند، اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک مهلت ثبت سفارش به شش ماه افزایش پیدا خواهد کرد تا متروکه شدن کالاه برای واردکنندگان مشکلی ایجاد نکند.
مسائل مربوط به تامین ارز و طولانی شدن پروسه ثبت‌سفارش کالاهای وارداتی باعث شده کالاهای برخی از واردکنندگان به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شود و مشکلاتی را برای واردکنندگان به وجود آورد؛ رئیس کل گمرک ایران از افزایش مهلت قانونی ثبت سفارش کالاها از سه ماه به شش ماه خبر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 تاخیر در ترخیص کالاها در گمرک مساله‌ای که می‌تواند به علل مختلف از جمله طولانی شدن فرایند ثبت سفارش، تامین ارز یا سایر مشکلات مربوط به ثبت سفارش کالاها به وجود آید.

در چنین شرایطی تعیین مهلت دوماهه برای تحویل کالاها به سازمان اموال تملیکی بسیار کم به نظر می‌رسد که رئیس کل گمرک در این باره با تشریح فلسفه این اقدام از افزایش مهلت ثبت سفارش در آینده‌ای نزدیک از سه ماه به شش ماه خبر داد.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضرورت انتقال کالاهای موجود در گمرک به سازمان اموال تملیکی بعد از دوماه اظهار کرد: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی از بیم اینکه کالاها در گمرک بمانند و مصداق احتکار پیدا کنند مصوبه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه کالاها چه در مناطق آزاد و چه در اماکن گمرکی بعد از ماه مشمول اموال متروکه می‌شوند.

او اضافه کرد: با این حال در عمل چون برای ثبت سفارش‌ تنها سه ماه فرصت وجود دارد، صاحبان کالا تا می‌خواستند برای واردات کالای خود ارز دریافت کنندعملا مهلت ثبت سفارش سرمی‌آمد و طبق قانون این کالاها باید به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده می‌شدند.

میراشرفی با اشاره به متروکه شدن برخی از کالاها در گمرک شهید رجایی ادامه داد: با این حال ماده ۳۳ قانون امور گمرکی این امکان را به صاحبان کالا که تا زمانی که کالا فروش نرفته است به سازمان جمع آوری و فروش کالاهای متروکه مراجعه کرده و مانع فروش کالای خود شوند.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه مقرر شده است تا کالاهای اساسی مشمول انقضای ثبت سفارش نشوند، اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک مهلت ثبت سفارش به شش ماه افزایش پیدا خواهد کرد تا متروکه شدن کالاه برای واردکنندگان مشکلی ایجاد نکند.

به گزارش ایسنا، کالاهای متروکه کالاهایی هستند که صاحب آن به هر دلیل جهت ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده باشد یا در ارائه اسناد و مدارکی که لازم است تاخیر داشته باشد و این کالاها به سازمان اموال تملیکی اعاده داده می‌شوند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین