|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۴۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
به دنبال اظهارات معاون نخست وزیر ایتالیا و در پی آن احضار سفیر ایتالیا به وزارت خارجه فرانسه، تنش دیپلماتیک میان دو کشور بطور بی سابقه ای افزایش یافته است.
 به دنبال اظهارات معاون نخست وزیر ایتالیا و در پی آن احضار سفیر ایتالیا به وزارت خارجه فرانسه، تنش دیپلماتیک میان دو کشور بطور بی سابقه ای افزایش یافته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، سخنان 'ماتیو ساوینی' معاون نخست وزیر ایتالیا مبنی بر اینکه دولت فر انسه نمی خواهد در لیبی و در مجموع در قاره افریقا آرامش برقرار شود، روابط دیپلماتیک میان پاریس و رُم را متشنج کرده است.

فرانسه در لیبی منافع زیادی دارد که مهمترین آنها، منافع نفتی است و این کشور نمی خواهد در لیبی آرامش و امنیت برقرار شود چرا که این موضوع را ضد منافع خود می بیند.

از آن گذشته ، بعد از سخنان ساوینی، 'لوئیجی دی مایو' یکی دیگر از معاونان دولت ایتالیا نیز پا از این فراتر گذاشته و دولت فرانسه را به ادامه سیاست های استعماری در قاره آفریقا متهم کرد.
مایو گفت: انتشار و ادامه حیات واحد پول 'فرانک سی.اف. ای'، یکی از مهمترین ابزارهای ادامه سیاست های استعماری فرانسه در قاره آفریقا بویژه در لیبی محسوب می شود.

این مقام ایتالیایی ادامه داد: فرانسه با چاپ و انتشار فرانک سی اف ای' در بیش از 10 کشور آفریقایی، به اهداف اقتصادی خود در این کشورها می رسد و در واقع با این اقدام بدهی عمومی خودش را بازپرداخت می نماید.

اگر فرانسه مستعمرات آفریقایی را نداشت و واقعا باید هنوز آنها را مستعمره نامید،در رتبه بندی اقتصادی جایگاه بیشتر از پانزدهمین اقتصاد دنیا را نداشت.

همین سخنان و به دنبال آن احضار سفیر ایتالیا در پاریس به وزارت خارجه فرانسه، موجب شده است تا در این روزها تنش سیاسی میان دو کشور به شدت افزایش یابد.

این در حالیست که ایتالیا و فرانسه پیشتر نیز در مورد مسائل مربوط به مهاجرت وارد بحث و جدل شده اند. ایتالیا مقصد ده ها هزار پناهجویی است که به دنبال یک زندگی تازه در اروپا هستند.

سال پیش فرانسه از ایتالیا انتقاد کرد که چرا اجازه پهلوگیری قایق های حامل مهاجران نجات یافته در مدیترانه را نمی دهد. ایتالیا در پاسخ، فرانسه را به عدم پذیرش پناهجویان متهم کرد.

ایتالیا در راستای انتقاد از سیاست های فرانسه در قاره آفریقا، معتقد است که اتحادیه اروپا باید فرانسه و همه کشورهای مثل آن که آفریقا را دچار فقر می کنند و باعث می شوند این مردم آنجا را ترک کنند، تحریم کند، چون آفریقایی ها باید در آفریقا باشند، نه در اعماق مدیترانه.'

منابع دیپلماتیک فرانسه اظهارات مقامات ایتالیایی را خصمانه و با توجه به شراکت میان فرانسه و ایتالیا در اتحادیه اروپا بی دلیل می دانند.

در حال حاضر و بعد از گذشت سالها، چهارده مستعمره سابق فرانسه در آفریقا پول واحد موسوم به 'فرانک سی اف ای' دارند که برابری ثابت با یورو دارد و چاپ و ضرب آن در فرانسه و در چارچوب بانک مرکزی اروپا صورت می پذیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین