|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۱
کد خبر: ۲۴۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۰
تحریف و تقطیع سخنان گذشته رییس جمهوری در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،واکنش هایی را در افکار عمومی و محافل سیاسی در پی داشته و این پرسش را مطرح کرده است که ' اهداف پیدا و پنهان این تحریف چیست؟
تحریف و تقطیع سخنان گذشته رییس جمهوری در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،واکنش هایی را در افکار عمومی و محافل سیاسی در پی داشته و این پرسش را مطرح کرده است که ' اهداف پیدا و پنهان این تحریف چیست؟

به گزارش ایرنا، طی دو روز اخیر پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی برخی ، با جریان سازی و تقطیع و تحریف سخنان ایشان درباره حجاب، فناوری و فضای مجازی ، تلاش کردند تا اذهان عمومی جامعه و شخصیت های سیاسی و مذهبی را به سمت و سوی غیر واقعی و نادرست هدایت کنند.

یکی از روزنامه های وابسته به جریان های فکری خاص ،نوشت : ... آقای روحانی می‌بایست به‌جای بیان اظهارات ساختارشکن و دوقطبی کردن فضای جامعه، با احترام به شعور مردم، به افکار عمومی درخصوص عملکرد دولت و سرانجام وعده‌ها گزارش بدهد.

از سوی دیگر در واکنش به سخنان اقای روحانی در باره حجاب و فضای مجازی و مطالبات مردم گفته شد که سخنان رییس جمهوری در باره حجاب و فضای مجازی زننده بود.

همچنین روزنامه ای با خط جریان ساز علیه دولت ، دیدگاه رییس جمهوری را دو قطبی سازی جامعه عنوان کرده و می نویسد: آیا بی‌در و پیکر کردن فضای مجازی، مشکل ‌اشتغال و ازدواج جوان را برطرف می‌کند یا او را تبدیل به موجودی بی‌انگیزه و بی‌آینده و اسیر و گرفتار خود می‌کند؟

گفته شده است : ' درباره فضای مجازی هم ببینید که چه فساد هایی رخ داده است، ما منکر این فضا نیستیم، اما باید جلوی مفاسد را گرفت، از برخی از قضات محترم دادگستری شنیده ام که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مرتبط با وسوسه های فضای مجازی است و اکثر بدآموزی ها و انحرافات هم مربوط به این فضاست.'

پاسخ به این سخنان و جریان سازی رسانه ای تنها با رجوع به متن واقعی و بدون تحریف و تقطیع ان میسر است در برخورد با هر متن و گفتاری ابتدا متن بدون تاویل و تفسیر نقل شده و در مرحله دوم است که تفسیر و تحلیل محتوا صورت می گیرد.

رجوع دقیق و بدون تحریف و بی کم و کاست به متن که سند آن در رسانه ها و سایت های رسمی خبری موجود است ، نشانگر حقیقت و مبنای قضاوت مبتنی بر عدالت است.
اما رییس جمهوری درباره حجاب در سخنرانی روز دوشنبه چه گفت :'مساله حجاب اول از زن شروع می‌کنیم در حالیکه قرآن اول از مرد شروع می‌کند: و قل للمومنین یغضوا من ابصارهم، از چشم شروع می‌کند. به مردها خطاب می‌کند که نگاه هرزه نکنید. چشم تان را به نامحرم ندوزید. از ما شروع می‌کند. آن وقت ما زن و دختر را دستگیر می‌کنیم.'
ایشان گفتند: 'تمام حجاب در قرآن را نگاه می‌کنید حمایت از زن است. ما طوری درست کردیم که این حجاب چماق بر سر زن است. اینگونه نیست. ما درست تبیین نمی‌کنیم. بعد هم مگر از دیدگاه اسلام با شرایط و اخلاقی که اسلام مقرر کرده کاری که زن می‌تواند انجام دهد، چرا نباید انجام دهد؛ در برخی کارها مردها بهتر و برخی زنان بهتر می‌توانند انجام دهند.'
روحانی گفت : از برخی جهات زن‌ها سلامت بهتری از مردها دارند. از چند وزرای قدیمی سوال کردم همه این را می‌گویند که در وزارتخانه ما اصلاً زنی که فساد مالی داشته باشد، نداشته‌ایم.
در باره فضای مجازی نیز ابتدا بی انکه تحلیلی داشته باشیم به سخنان رییس جمهوری رجوع می کنیم که ایشان می گویند:'در این جهان شبکه‌ای، ممکن است در اینترنت و ارتباط مردم با نرم‌افزارهای مختلف حرف مفید یا مضر، یا راست و دروغ باشد. از این فضا هم گاهی افراطی و هم گاهی تفریطی استفاده می‌شود.
'عده‌ای فکر می‌کنند در این فضا باید هر کاری کنند و هر شایعه، دروغ، تهمت و استهزاء را برای منافع شخصی، گروهی، حزبی یا هر چه می‌خواهد باشد، نشر بدهند. '
'به هر حال یک تعهدات اخلافی، وجدانی، انسانی و اسلامی را که همه داریم. باید درست از این ابزار و وسایل استفاده کنیم.'
در سخنان رییس جمهوری دغدغه های مراکز، نهادها و علما نیز به روشنی دیده می شود و حتی هیچ تباین و تضادی با دغدغه های جامعه دینی ندارد که از آن بعنوان سخن زننده یاد شده است.
یکی از روزنامه های جریان مقابل دولت ، با تقطیع سخنان رییس جمهوری ، می نویسد که رئیس‌جمهوری به‌جای گزارش عملکرد و پاسخگویی درباره کارنامه، دوگانه‌های موهوم مانند «استفاده از موبایل- ممنوع کردن موبایل»! را مطرح می‌کند. دوگانه‌های موهومی که برای جوانان ما نه شغل می‌شود، نه همسر و نه مسکن! '
این روزنامه در پی عقده گشایی و حمله به رییس دولت است بی آن که بنیاد درستی نقد ایشان به اصل سخن باشد.
همچنین در پاسخ به این روزنامه باید گفت که سخنان روحانی پاسخی به دغدغه های امروزی جامعه درباره فضای مجازی و فیلترینگ است مساله ای که حتی دشمنان و اپوزسیون داخلی و خارجی این مسائل را بهانه ای برای حمله به نظامی جمهوری اسلامی قرار داده و در صدد وارد کردن فشار های سیاسی و حقوق بشری هستند.
روش های ایذایی،تنبیهی و انسدادی طی سال های اخیر تجربه ای جز شکست و ناکامی در پی نداشته است و دولت ها با مشاوره عقلا و فضلای جامعه راه های جدید را برای کنترل و هدایت فناوری های نوین و فضای مجازی برمی گزینند تا کمترین اسیب ها را در جامعه داشته باشد.
رییس جمهوری نیز در سنخانش با درک ضرورت های تاریخی به نکات حایز اهمیتی در زمینه فضای مجازی و دیدگاه برخی افراد و مراکز برای رفتن به راه های رفته شکست خورده و فاقد پشتوانه علمی اشاره کردند که نگاه به اصل متن بدون تحلیل از یک سو و نگاه تحلیل محتوا به آن از سوی دیگر نشانگر واقعیت انکار ناپذیر پاسخ به دغدغه های آحاد جامعه بویژه جوانان است.
'یک موبایل دست طرف می‌دهی می‌گویی که در این پیام رسان وارد شو، در این پیام رسان وارد نشو. این یکی بهشت است، این یکی جهنم است.
'خود ما تحریکش می‌کنیم، خود ما وادارش می‌کنیم که برود ببیند چیست که این همه نه می‌گویند.'
در این سخنان ما با یک حقیقت و تجربه تاریخی -که برکسی پوشیده نیست-، مواجه هستیم و آن این که طی سال های اخیر هر امر تحریمی و انسدادی از سوی مراکز و مقامات رسمی کشور، جامعه بویژه جوانان را برانگیخته تا به سمت مساله تحریمی و انسدادی سوق پیدا کند.
در فراز دیگر، رییس جمهوری می گوید :'فیلتر شد، فیلترشکن را چه کار می‌کنی؟ با آن فیلتر شکن مبارزه کردی، فیلتر شکن بعدی آمد چه کار می‌کنی؟ اگرروزانه فیلتر شکن آمد چه کار می‌کنی؟ اصلا تمام زندگی همین می‌شود.'
فناوری های نوین همانطور که راه های انسداد را نشان داده ، راه های مبارزه با انسداد را نیز باز گذاشته است. تجریه فیلترینگ تلگرام بیانگر این حقیقت و واقعیت است.
در همین راستا رییس جمهوری گفت :' نتیجه ( فیلتر) چه شد، بعد از یک سال؟ همه ضرر کردیم. اول بچه ها و نوجوان‌ها و جوانان‌مان ضرر کردند. اصلاً جوان‌های ما در این فضاها نمی‌رفتند. چارچوبی داشت. این طور نبود که در آن پیام رسان هر چیزی باشد. متاسفانه همه چارچوب ها شکست، با یک تدبیر نادرست و غلط.'
دولت روحانی که با شعار اعتدال کار خود را اغاز کرده با تاکید بر زیان ها و اسیب های این فضا ، راه حل را اعتدال و دوری از افراط و تفریط می داند.
ایشان می گوید :امروز فکر می‌کنم که برای ما روشن شده است که راه حل این نیست. نه راه حل افراطی گری است که از این فضا استفاده کنیم و علیه آبروی مردم حرف های غیر واقعی بزنیم، و راهش هم این نیست که آن را به طور کامل ببندیم. ما باید سواد رسانه ای و دیجیتالی نوجوانان و جوانان را بالا ببریم.'
امروزه دانشمندان و استادان علوم ارتباطات در جهان و ایران بر این باورند که راه مبارزه با اسیب های فضای مجازی نه انسداد و فیلترینگ بلکه افزایش اگاهی و ساود رسانه ای جامعه است و با این تدبیر می توان کشور را گزند انچه که علمای دین به آن اشاره دارند، دور کرد.
از سوی دیگر تکثر و دوری از انحصار مراکز اطلاع رسانی یکی از راهکارهای افزایش سطح آگاهی و دانش رسانه ای جامعه است و نمی توان با یک رسانه و یک مرکز اطلاع رسانی جامعه را از گزند و اسیب های اجتماعی عرصه های منفی فضای مجازی درمان نگه داشت.
در همین راستا رییس جمهوری گفت :' اگر این جناح و آن جناح و این دسته و آن دسته یک رادیو و تلویزیون داشتند، نصف حرف‌هایشان را آنجا می زدند.رسمی هم حرف می زدند، نه غیررسمی. با شناسنامه هم حرف می زدند و معلوم بود چه کسی است و طرفدار کدام حزب است اما در فضای مجازی اصلا معلوم نیست چه کسی است و از کجا آمده این حرفها را می زند.'
فناوری های نوین نقش و تاثیرات بسیار مثبت انکار ناپذیری دارد که امروزه از آن به عنوان یکی از عوامل توسعه در جوامع یاد می شود و رییس جمهوری نیز در سخنانش به تاثیرات مهم فناوری نوین اشاره کردند.
روحانی گفت :' پس اولین قدم این فضای مجازی این است که زیربنای بسیاری از حرکت ها و تحولات اقتصادی و توسعه است. توانمندساز است. دوم اینکه ایجاد عدالت می کند و در سراسر کشور یک عدالت اقتصادی و اجتماعی به وجود می آورد. سومین اثر آن شفافیت و مبارزه با فساد است.
رسانه و ابزار ارتباطی هریک نقش و تاثسیر خود را دارد نمی توان با حذف و یا جایگزین یکی نقش و تاثیر دیگر وسایل ارتباطی و اگاهی بخشی را از بین برد.
رییس جمهوری در این راستا گفت:' رسانه، فضای مجازی و کتاب باید کار خودش را انجام دهد. اینها نمی‌توانند جایگزین هم بشوند. جایی هست که کتاب جایگاه دارد، جایی است که سی دی جایگاه دارد، جایی است که سینما یا تئاتر جایگاه دارد و جایی هم جای فضای مجازی است و جای همه اینها باید مشخص باشد تا بتوانیم از همه فناوری ها به خوبی استفاده کنیم.'
از این رو رییس جمهوری با اصل و بنیاد رسالت نظام جمهوری اسلامی و اقتدا به سخنان بنیانگذاری جمهوری اسلامی امام خمینی (ره ) مبنی بر اینکه 'میزان رای مردم است ' رجوع می کند و خواست و مطالبات مردم را مورد تاکید قرار می دهد و مقابله با خواست مردم را غیر معقول می دانند که به شکست و ناکانی منتهی می شود.
رییس جمهوری گفت : ' ما نمی‌توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم؛ نه درست است، نه مشروع و نه قانونی و شرعی. با خواست مردم که نمی‌توانیم مبارزه کنیم.'
ایشان در ادامه گفت: 'این طور نیست که ما اختیار داشته باشیم. خداوند به پیامبرش می‌گوید: و ما انت علیهم بوکیل. تو وکیل مردم نیستی، تو چکار به کار مردم داری؟ و ما علی الرسول الا البلاغ . تو باید پیام را برسانی، مردم یا گوش می‌کنند و هدایت می‌شوند یا گوش نمی‌کنند؛ خودشان می‌دانند. مردم باید انتخاب کنند. اگر انتخاب نکنند که دین نمی‌شود. دین بدون انتخاب امکان پذیر نیست. با تحمیل که دین درست نمی‌شود. لااکراه فی الدین. اساس دین باید با فهم، درک، پذیرش و قبول باشد.

'بقیه مسائل هم این گونه است. طرف باید تفهیم بشود و بفهمد و ارزش کار را بداند، خودش دنبال می‌کند. نیاز نیست ما به مردم فشار بیاوریم.'

با توجه به سندیت سخنان صریح و روشن رییس جمهوری درباره حجاب که برگرفته از نص صریح قرآن و سنت است و دیدگاه روشن مبتنی بر داده ها و اطلاعات علمی دانشمندان و استادان علوم ارتباطات درباره فضای مجازی ، چرا برخی ' درصدد تحریف سخنان ایشان برآمده و به نگاهی غیر واقع بینانه به رییس دولت حمله کرده اند؟

پاسخ به این پرسش در اطلاعیه روز چهارشنبه دفتر رییس جمهوری دیده می شود آنجا که می گوید: انتظار می رود هرگونه روایت یا قضاوت در مورد این سخنان با مراجعه به متن سخنرانی صورت پذیردو افراد تحت تاثیر روایت های غیر مستقیم یا تحریف و تقطیع شده ای که گاه با انگیزه ای سیاسی و تخریبی از سوی برخی جریان ها صورت می گیرد، واقع نشوند.'

در این اطلاعیه با اشاره به توطئه ای چند لایه دشمنان برای ایجاد شکاف و اختلاف میان مسوولان و مردم و ایجاد بی اعتمادی عمومی به ویژه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ به بصیرت انقلابی، انسجام و یکپارچگی ملی و همبستگی شخصیت های سیاسی و رسانه ها و نخبگان مورد اعتماد جامعه به عنوان ضرورتی مهم برای خنثی سازی و شکست توطئه ای بدخواهان نظام اسلامی تاکید شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین