|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۴۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف میل و نظر ایالات متحده از مذاکره با رئیس جمهوری روسیه برای تحویل مجموعه های پدافند موشکی اس-400 خبر داد.
رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف میل و نظر ایالات متحده از مذاکره با رئیس جمهوری روسیه برای تحویل مجموعه های پدافند موشکی اس-400 خبر داد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان شامگاه چهارشنبه در کنفرانس خبری نشست سه ساعته خود با ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین این مطلب را عنوان کرد.

قرارداد فروش تسلیحات اس-400 به ترکیه یک سال پیش امضا شد و روسیه اعلام کرده است که این تسلیحات در اواسط سال 2019 به ترکیه تحویل داده خواهد شد.

آمریکا ترکیه را تهدید کرده است که به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید از خرید سامانه اس400 صرف نظر کند در غیر اینصورت هرگز هواپیماهای نسل جدید آمریکا که بر سر آنها با واشنگتن به توافق رسیده بود را دریافت نخواهد کرد.

آمریکا همچنین از ترکیه خواسته است که سامانه های پدافند موشکی این کشور را خریداری کند.

**هدف اصلی ترکیه پاکسازی سوریه از داعش و شبه نظامیان کرد است
رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که هدف اصلی ترکیه در سوریه، پاکسازی این کشور از گروه تروریستی داعش و تروریست های YPG (شبه نظامیان کرد سوری) است.
این موضوع به تغییر وضعیت در شهر کرد نشین منبج در شمال سوریه باز می گردد.
ساکنان این منطقه یک هفته پیش از پایان سال 2018 میلادی برای جلوگیری از حمله احتمالی ترکیه با توجه به خروج آمریکا از منطقه خواستار ورود ارتش سوریه و بازگشت کنترل مجدد دولت سوریه به این شهر در شمال سوریه شدند.
منبج که در شمال سوریه واقع شده است از سال 2016 به این سو که از دست گروه تروریستی داعش خارج شد با حمایت آمریکا در اختیار کردهای شمال سوریه قرار گرفت تا اینکه آمریکا آهنگ خارج شدن از سوریه را با توجه به بر باد رفتن نقشه های خود در سوریه نواخت.
خروج آمریکا از سوریه، راه را برای اقدامات نظامی ترکیه در شمال سوریه که پیشتر اعلام کرده بود از سوی کردهای این منطقه با اقدامات تحریک آمیز مواجه است، باز کرد.
همسایه شمالی سوریه که به شدت نگران تحرکات کردها در همسایگی خود و اوضاع ادلب است، از دیرباز اعلام کرده که برای سامان دادن به اوضاع و مقابله با یگان های کرد مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) در شمال سوریه که آنها را تروریست می خواند باکی ندارد که از قدرت نظامی بهره ببرد.
بازگشت کردها به دامن دولت مرکزی باعث شده است که ترکیه خود را در صورت هر حرکتی در قبال این شهر در مقابل آمریکا (حامی دیروز کردها)، دولت قانونی سوریه و حامیان آن (ایران و روسیه) ببیند.
از این رو اردوغان پیش از سفر به مسکو گفته بود که با رئیس جمهوری روسیه در این باره مذاکره خواهد کرد.
اردوغان در گفت وگو با رئیس جمهوری روسیه درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: همکاری روسیه و ترکیه برای صلح در سوریه اهمیت فراوان دارد و ما مصمم هستیم به همکاری ها در این عرصه ادامه دهیم و آن را بیشتر کنیم.
وی ادامه داد: قصد داریم پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، خلائی در این کشور ایجاد نشود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین