|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۴۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
خوآن گوآیدو رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد.

خوآن گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا و رهبر مخالفان دولت، خود را رئیس جمهور موقت کشور خواند و دقایقی بعد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را به رسمیت شناخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ خوآن گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا از ارتش خواست از تیراندازی به مردم خودداری کنند.

مخالفان دولت نیکلاس مادورو روز چهارشنبه در شهرهای مختلف این کشور خواستار کناره‌گیری وی از سمت خود شده‌اند.

خوآن گوآیدو با ادای سوگند ریاست جمهوری گفت با پشتیبانی نیروهای مسلح ریاست جمهوری موقت را به دست می‌گیرد و انتخابات برگزار می‌کند.

در همین حال مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت او باید از قدرت کناره‌گیری کند. آمریکا دولت مادورو را به رسمیت نشناخته است.

یکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرد که روابط کاراکاس با واشینگتن را قطع می‌کند و دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت دارند تا ونزوئلا را ترک کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این در حالی است که خوآن گوآید از همه سفارت‌های خارجی در ونزوئلا خواسته است تا دستورات نیکلاس مادورو برای خروج دیپلمات‌ها را نادیده بگیرند.

برزیل، پاراگوئه، کلمبیا و پرو رئیس مجلس ملی ونزوئلا را بعنوان رئیس جمهور دوران انتقال در این کشور به رسمیت شناختند. در همین حال مادورو از حمایت اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از او خبر داد.

حمایت رییس شورای اتحادیه اروپا از مخالفان مادورو

رییس شورای اتحادیه اروپا طی پیامی از مخالفان دولت نیکولاس مادورو حمایت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دونالد تاسک، رییس شورای اتحادیه اروپا از خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا که به دنبال تظاهرات ضددولتی در کاراکاس، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند، حمایت کرد.

تاسک طی پیامی در توییتر خود نوشت: امیدوار هستم که تمام دنیا از نیروهای دموکراتیک ونزوئلا حمایت کنند. بر خلاف مادورو، مجمع ملی و خوآن گوآیدو با حمایت مردم ونزوئلا از قدرت دموکراتیک برخوردار هستند.

یک مقام فرانسوی پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد: ما وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کنیم و مشغول رایزنی با شرکای اروپایی خود هستیم.

رهبر جناح مخالف ونزوئلا به تازگی خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور معرفی کرد؛ اقدامی که از سوی آمریکا و چندین کشور آمریکای لاتین مورد حمایت قرار گرفت.

وزیر دفاع ونزوئلا: رییس‌جمهوری تحمیلی را نمی‌پذیریم

وزیر دفاع ونزوئلا نوشت: سربازان این سرزمین رییس‌جمهوری تحمیلی را نمی‌پذیرند.

 ولادیمیر پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا در صفحه توییتر خود نوشت: یأس و نابردباری، صلح این ملت را تهدید می‌کند. سربازان این سرزمین، رییس‌جمهوری را که در سایه منافعی تاریک یا اقدام خودخوانده‌ای خارج از قانون تحمیل شود، نمی‌پذیرند.

پادرینو تأکید کرد که ارتش ونزوئلا حامی قانون اساسی و حاکمیت ملی این کشور است.

نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا پیش از این از ارتش کشورش خواست متحد و وفادار بماند و گفت: ما این بار هم پیروز خواهیم شد.

این در حالی است که خوآن گوآیدو، رهبر جناح مخالف ونزوئلا همزمان با تظاهرات گسترده ضددولتی خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و سوگند یاد کرد. او گفت که با حمایت ارتش جایگزین مادورو خواهد شد و انتخابات آزاد برگزار خواهد کرد.

مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به تحولات اخیر در ونزوئلا واکنش نشان داد. پس از آن که خوآن گوآیدو خود را به عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، پامپئو در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از او حمایت خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا از نیروهای ارتش ونزوئلا خواست از آنچه تلاش برای احیای دموکراسی قلمداد کرد، حمایت کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین