|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۴۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
یکی از این اقدامات، اقدامات تشخیصی است که حداقل ۳۰ درصد بار مالی را بدون دلیل به مردم تحمیل می‌کنند و این هزینه یا از جیب مردم یا خیریه‌ها و یا بیمه و دولت پرداخت می‌شود.
 رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان را گران‌ترین بیماری روی زمین خواند و با اشاره به هزینه‌های تشخیصی که اغلب هم ضرورت و نتیجه‌ای ندارند، گفت: اگر جلوی این هزینه‌ها گرفته نشود، به زودی از نظر اقتصادی به زمین خواهیم خورد.

پروفسور محمد اسماعیل اکبری در نشستی خبری به مناسبت هفته اطلاع رسانی درباره سرطان با تاکید بر اهمیت مسائل اقتصادی در رابطه با این حوزه، گفت:  مسائل اقتصادی در رابطه با سرطان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه تشخیص و درمان این مساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سرطان گران‌ترین بیماری روی زمین است، اظهار کرد:‌ بالاترین تحقیقات در رابطه با کنترل بیماری سرطان انجام می‌شود که هنوز به نتایج قطعی و کاملی نیز دست نیافته است. در همین راستا در سال ۹۶ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در کشور برای ورود دارو هزینه شد و همچنین ۵۰۰ میلیون دلار صرف تامین مواد اولیه برای ساخت دارو در داخل کشور شد؛ به گونه‌ای که بسیاری از داروها در داخل کشور فرموله می‌شوند. تنها ۳ تا ۴ درصد داروهای سرطان با این رقم تامین می‌شوند؛ در حالی که ۹۷ درصد داروهای سرطان در داخل کشور تولید می‌شود. بنابراین باید همت داروسازان داخل کشور، باید همت بیشتری به خرج داده و داروهای مربوط به سرطان را در داخل کشور تولید کنند. چرا که ظلم است این رقم تنها برای سه درصد داروها ضبط شود.

وی با بیان این که قطعا داروی ایرانی را بر داروهای خارجی ارجح می‌دانم، اظهار کرد: چرا که داروهای خارجی موجود در کشور مشخص نیست که قاچاق بوده یا نه. بنابراین مطمئنا داروی ایرانی بر داروی خارجی ارجحیت دارد.

وی با بیان این که برای درمان سرطان چند کار مهم در داخل کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: یکی از این اقدامات، اقدامات تشخیصی است که حداقل ۳۰ درصد بار مالی را بدون دلیل به مردم تحمیل می‌کنند و این هزینه یا از جیب مردم یا خیریه‌ها و یا بیمه و دولت پرداخت می‌شود. ولی به هر حال ضرورت تشخیصی ندارد. اگر جلوی این هزینه‌ها گرفته نشود، به زودی از نظر اقتصادی به زمین خواهیم خورد.

وی مرحله بعد از تشخیص را شامل درمان سرطان از طریق جراحی، رادیوتراپی و دارو درمانی شامل هورمون‌تراپی و شیمی درمانی عنوان کرد و گفت: در این راستا بر اساس استانداردهای دنیا در حال حرکت هستیم.

وی با بیان اینکه در تومورهای سرطانی، جراحی تا ۴۹ درصد درمان را کامل می‌کند و علاج صرفا با جراحی مقدور است، افزود: این در حالی است که وزارت بهداشت آن گونه که باید به مساله‌ جراحی توجه نمی‌کند. رادیوتراپی همراه با جراحی تکنیک جدیدی است که تا ۴۰ درصد اثر بخشی دارد؛ در حالی که نیمی از کشور ما از داشتن دستگاه‌های رادیوتراپی محروم هستند.

به گفته‌ی وی، رادیوتراپی هنگام عمل به روشی بسیار متفاوت و از نظر اقتصادی و اثر بخشی کمک کننده است؛  چرا که رادیوتراپی در حین عمل معادل ۴۰ بار رادیوتراپی است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان هزینه صرف شیمی درمانی می‌شود، گفت: تنها  تا ۱۱ درصد از شیمی درمانی سود کامل می‌بریم. در همین راستا ۳۰ درصد شیمی‌درمانی‌ها خارج از ضابطه انجام می‌شود.  این در حالی است که دنیا برای کنترل مصرف شیمی درمانی، شاخص‌ها و استانداردهای مشخصی دارد.

ادامه دارد

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین