|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۴۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
داعش علاوه بر کنترل بر منطقه‌ای در شرق سوریه بر بخشی از بیابان این کشور از مرکز آن تا دیرالزور را در اختیار دارد و درگیری‌های پراکنده‌ای میان نظامیانش از سویی و نیروهای نظامی و متحدان آن از سوی دیگر رخ می‌دهد.
 دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، ظرف ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴۹۰۰ تن از صفوف داعش در آخرین پایگاه تحت کنترل این گروه در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه خارج شده‌اند.

 فعالان مخالف تاکید کردند، ده‌ها داعشی در میان پیشروی اخیر نیروهای سوریه دموکراتیک در شرق فرات خود را تسلیم این نیروها کردند.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر گفت، در میان افرادی که از مناطق تحت کنترل داعش خارج شده‌اند ۴۷۰ نظامی نیز قرار دارند. اکثر غیرنظامیان هم اعضای خانواده‌های تروریست‌های داعش هستند که به وسیله ده‌ها کامیون وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک منتقل شده و افراد دیگر نیز با خودروهای خود منطقه را ترک کردند. این افراد وارد مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در استان دیرالزور شدند به طوریکه براساس گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، مساحت مناطق تحت کنترل داعش به حدود ۱۰ کیلومتر رسیده است.

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، نیروهای سوریه دموکراتیک تحت حمایت ائتلاف بین‌المللی عملیات نظامی را علیه آخرین پایگاه داعش نزدیکی مرزها با عراق آغاز کرده و توانستند بر بخش بیشتری از منطقه کنترل یابند و داعشی‌ها با از دست دادن مناطق تحت کنترل خود در یک منطقه محدودی قرار دارند. همچنین نیروهای سوریه دموکراتیک طی هفته‌های اخیر توانستند شهرک‌های هجین و الشعفه و روستای سوسه بارزترین مناطق تحت کنترل داعش را به کنترل خود درآورند.

عبدالرحمان گفت، نیروهای سوریه دموکراتیک از طریق کنترل بر نیمی از شهرک الباغوز فوقانی، آخرین شهرک تحت کنترل داعش در سوریه در کرانه‌های شرقی رود فرات پیشرفت مهم و استراتژیکی در منطقه رقم زدند.

گروه تروریستی داعش در حال فروپاشی است و دیگر قادر به ایستادگی نیست، نظامیانی در این گروه هستند که نمی‌خواهند تسلیم شوند اما از طرف دیگر صدها تن نیز طی ۲۴ ساعت اخیر خود را به نیروهای سوریه دموکراتیک تسلیم کرده‌اند.

همچنین به دنبال عملیات نظامی گسترده این گروه تروریستی طی سال‌های اخیر اکثر مناطق تحت کنترل خود را در عراق و سوریه از دست داده و تنها بر مناطق پراکنده‌ای در سوریه کنترل دارد.

داعش علاوه بر کنترل بر منطقه‌ای در شرق سوریه بر بخشی از بیابان این کشور از مرکز آن تا دیرالزور را در اختیار دارد و درگیری‌های پراکنده‌ای میان نظامیانش از سویی و نیروهای نظامی و متحدان آن از سوی دیگر رخ می‌دهد.

طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تعداد کسانی که از اوایل ماه دسامبر ۲۰۱۸ از پایگاه داعش خارج شده‌اند به ۲۶ هزار و ۹۵۰ تن رسیده که حدود ۱۷۷۰ تن از داعشی‌ها در بین آوارگان بازداشت شده‌اند.

بحران سوریه از زمان آغاز در سال ۲۰۱۱ منجر به کشته شدن بیش از ۳۶۰ هزار تن، ویرانی زیرساخت‌ها و آواره شدن بیش از نیمی از مردم در داخل و خارج از کشور شده است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین