شرکت "تریبکا شیپینگ" در این باره اعلام کرد: صف طولانی برای عبور از تنگههای بوسفور و داردانل به دلیل تغییر مقررات در سپتامبر است که الزامی کرده کشتیهای بیشتری با یدک کشها عبور کنند. این امر سفر نفتکشهای حاوی حدود ۳۹ میلیون بشکه در روز نفت را به تاخیر انداخته و شرایط جوی نامساعد نیز تاخیر آنها را تشدید کرده است.
جیمز دیویس، مدیر خدمات نفتی جهانی در شرکت "فکتس گلوبال انرژی" به بلومبرگ گفت: کمبود نفت برای پالایشگاهها در مدیترانه در صورت تداوم یا وخیم شدن این تاخیرها، ملموس خواهد شد. البته نشانههایی وجود دارد که این مشکلات ممکن است بزودی حل شوند.
تنگههای ترکیه یکی از نقاط مهم برای عرضه نفت جهانی هستند زیرا نفت از قزاقستان، روسیه و آذربایجان باید از این آبراهها عبور کند تا به بازارهای بینالمللی برسد. ارسال محمولههای نفتی به خصوص از قزاقستان در سالهای اخیر افزایش یافته و در اواخر سال ۲۰۱۸ از مرز ۲ میلیون بشکه در روز عبور کرد.
همچنین نفتکشها برای ورود به دریای سیاه و رسیدن به پایانههای صادراتی مدت طولانیتری صبر میکنند. طبق آمار کشتیرانی که از سوی بلومبرگ گردآوری شده است، بارگیری در بندر نووروسیسک و پایانه سی پی سی ماه جاری دیرتر از برنامه مقرر انجام میگیرد.
طبق اعلام شرکت تریبکا، نفتکشها باید حدود ۱۳ روز برای عبور از تنگههای کشتیرانی و خروج از دریای سیاه صبر کنند که طولانیترین زمان انتظار از حداقل سال ۲۰۱۴ است و بیش از دو برابر حد معمول است. کشتیهایی که در مسیر مخالفت حرکت میکنند، باید حدود ۱۵ روز صبر کنند.