|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۲۴۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۷
ما در تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی نداریم و تنها محدودیت ما در ماشین‌های سانتریفوژ هست که انواعی دارد، ما پذیرفتیم در یک برهه هشت ساله روی انواع سانتریفوژ ها آزمایشاتی انجام بدیم و البته به لحاظ سخت افزاری IR۸ را می‌توانیم داشته باشیم.
 رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سه سال اخیر با اینکه گاز هم به سانتریفوژ IR۸ تزریق کردیم ولی هر روز مشکلاتی را در آن می بینیم؛ همین الان توان تولید انبوه آن را داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بعداز ظهر امروز در برنامه رو در رو شبکه چهار سیما، پیرامون عملکرد و دستاوردهای فناوری هسته‌ای در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در فناوری هسته‌ای به جایی رسیدیم که در همه امور هسته‌ای می‌توانیم بگوئیم خودمان طراحی می‌کنیم.

وی گفت: امروز با تراکم تجارب سی ساله خود توانسته‌ایم قوانین علم مواد، فیزیک و سیالات را در قالب نرم افزار تهیه کنیم و آنها را راستی آزمایی کنیم و این به دست مهندسین ما می‌رسد و این را می‌گویند علم هسته‌ای که از آن برخورداریم.

صالحی با بیان اینکه اگر تحقیق و توسعه نبود این دستاوردها و پیشرفت‌ها را نداشتیم، افزود: همین الان از شرکت توانا به این برنامه آمدم، دلم می‌خواست دوربین تلویزیون بود و می‌دید که چه دستاوردهایی را جوانان آن شرکت بدست آورده‌اند.

به گزارش مهر، رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ما به جایی می رسیم که علم هسته‌ای را در اختیار بگیریم و از قوانین فیزیک و دیگر قوانین مرتبط به خوبی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ما در تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی نداریم و تنها محدودیت ما در ماشین‌های سانتریفوژ هست که انواعی دارد، ما پذیرفتیم در یک برهه هشت ساله روی انواع سانتریفوژ ها آزمایشاتی انجام بدیم و البته به لحاظ سخت افزاری IR۸ را می‌توانیم داشته باشیم.

صالحی گفت: یک سانتریفوژ از زمانی که بخواهد از طرح اولیه تا بهره برداری برسد برای اروپایی‌ها هشت سال زمان می‌برد و برای ما ده سال زمان می‌برد.

معاون رئیس جمهور گفت: ما در سه سال اخیر با اینکه گاز هم به سانتریفوژ IR۸ تزریق کردیم ولی هر روز مشکلاتی را در آن می‌بینیم و باید آزمایشات بسیاری انجام شود و از همه آنها موفق بیرون آید تا به تولید انبوه برسد. ما همین الان توان تولید انبوه آن را داریم.
می‌توانیم طراحی سوخت ۲۰ درصد را داشته باشیم

وی در خصوص طراحی سوخت ۲۰ درصد، ادامه داد: همانطور که بنزین انواعی دارد مثلاً یورو یک و دو دارد، سوخت هسته‌ای هم با مرور زمان بهتر و جدیدتر می‌شود، یعنی ابعاد و شکل آن تغییر می‌کند. سوخت ۲۰ درصد را در راکتور تهران شروع کردیم و داشتیم و بر اساس مهندسی معکوس هم آن را انجام دادیم که کار سختی هم بود و این کار بر اساس تاکید رهبری بود که گفتند خودتان انجام دهید.

صالحی افزود: خاطرم هست زمانی خانم شرمن به من گفت ما از دیدن مهندسان شما و پیشرفت‌هایی که بدست آوردید حیرت زده شدیم. الان خودمان به این رسیدیم که می‌توانیم طراحی سوخت ۲۰ درصد را داشته باشیم.

وی در خصوص راکتور آب سنگین اراک گفت: راکتور اراک چاله‌ای دارد و مخزنی در آن هست که سوخت وارد آن می‌شود، مخزن را خارج کردیم تا مخزن جدیدی طراحی کنیم. ما سه سال است که می‌گوئیم داخل راکتور اراک بتن نریختیم. ببینید، ما از ابتدا لوله‌های مشابه آن را خریداری کردیم ولی آن زمان معذوریت‌هایی بود که نمی‌توانستم این موضوع را مطرح کنم و فقط یک نفر، آن هم عالی‌ترین مقام نظام از آن مطلع بود.

صالحی افزود: برخی با فتوشاپ داخل راکتور سیمان ریختند و عکس آن را منتشر کردند که اینها سیمان ریختند و صنعت هسته‌ای را به نابودی کشاندند و من متعجبم که هنوز هم در نماز جمعه این موضوع را مطرح می‌کنند که ما سیمان ریختیم ولی این واقعیت ندارد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: طراحی راکتور اراک، یک مدل قدیمی روسی بود که روی آن کار کرده بودیم. با ایرادی که طرف مقابل در خصوص راکتور آب سنگین اراک از ما گرفت مبنی بر تولید هشت کیلو پلوتونیوم برای تولید سلاح هسته‌ای که اصلاً ما قصد چنین کاری را نداشتیم و نخواهیم داشت، احساس کردیم فرصت مناسبی بود برای طراحی مجدد این راکتور و گفتیم به آنها که شما باید طراحی ما را تأیید کنید و همین هم شد.

صالحی افزود: طراحی مفهومی را انجام دادیم و با همکاری آمریکا و چین این کار جلو رفت و مرحله به مرحله مهر تأیید آنها را هم داشتیم، الان بخش قابل توجه طراحی تفصیلی هم انجام شده که به امید خدا روند پیشرفت ادامه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین