|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۴۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
یکی از این فراد براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، سلیمان العفری دانشمند زمین شناسی وزارت صنایع و معادن عراق بود که از سوی داعش یک شغل جدید به او پیشنهاد شد.
 یک دانشمند عراقی مدعی شد که بر تولید مواد شیمیایی مرگبار برای گروه تروریستی داعش برای یک دوره ۱۵ ماهه نظارت داشته است.

 سال ۲۰۱۴ گروه تروریستی داعش شهر موصل دومین شهر بزرگ کشور عراق را تصرف کرد و در پی آن تمامی دفاتر دولتی و سازمانی در این شهر را به کنترل گرفت و مدیران و کارمندانی که هنوز از این شهر فرار نکرده بودند را دستگیر کرد و آنها را به زور به خدمت گرفت.

یکی از این فراد براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، سلیمان العفری دانشمند زمین شناسی وزارت صنایع و معادن عراق بود که از سوی داعش یک شغل جدید به او پیشنهاد شد.



او می‌گوید که درباره کار جدیدش اطلاع چندانی نداشت اما به هر ترتیب آن را قبول کرد.

العفری که در سال ۲۰۱۶ به دست نیروهای کرد و عراقی بازداشت شد و اکنون در شهر اربیل مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق زندانی است به واشنگتن پست گفت: آیا از بابت این کارم پشیمان هستم؟ نمی‌دانم که از این کلمه استفاده کنم یا خیر.

او اظهار کرد: آنها تبدیل به دولت در آنجا شدند و ما می‌بایست برای آنها کار می‌کردیم. ما می‌خواهیم کار کنیم تا درآمد داشته باشیم.

العفری ۵۲ ساله که اکنون در لیست اعدامی‌ها قرار دارد در مصاحبه‌ای از درون مقر قلعه گونه وزارت مبارزه با تروریسم دولت منطقه‌ای کردستان به شرح استخدام و زندگی‌اش در دوره اشغالگری داعش پرداخت.

او جزو معدود عاملان برنامه تسلیحات شیمیایی داعش است که زنده دستگیر شده است.

او در این مصاحبه از تلاش‌های موفقیت آمیز گروه تروریستی داعش برای ساخت ماده مرگبار گاز خردل صبحت می‌کند. یک سلاح شیمیایی نسل اولی که در زمان جنگ جهانی اول ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

این تلاش بخشی از برنامه بلندپروازانه و عمدتا ناشناخته داعش برای ساخت تسلیحات جدید و سیستم‌های پرتاب آنها به منظور دفاع از اراضی داعش محسوب می‌شده است.

العفری به واشنگتن پست درباره تصمیمش درباره قبول کردن این شغل گفت: آنها هیچ کس را مجبور نکردند، من خودم نگران بودم که کارم را از دست بدهم. کارهای دولتی به سختی به دست می‌آیند و مهم است به آنها بچسبیم.

براساس این گزارش، ماموریت العفری این بود که یک زنجیره تولید گاز خردل را با استفاده از مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها راه بیندازد.

سلاح‌هایی که از سوی داعش تولید شدند در چندین حمله به سربازان و غیرنظامیان عراقی و سوری مورد استفاده قرار گرفته و باعث تلفات صدها هزار نفر شده‌اند.

پیشرفت این برنامه ظاهرا اوایل ۲۰۱۶ بعد از عملیات مقام‌های عراقی و آمریکایی برای نابود کردن تاسیسات تولید و کشتن یا دستگیر کردن رهبران این برنامه متوقف شده است.

اما برخی مقام‌های عراقی مدعی هستند داعش در ۲۰۱۶ تجهیزات و مواد شیمیایی خود را از عراق به سوریه منتقل کرده و احتمالا برخی از آنها زیر زمین یا جاهای دیگر دفن شده‌اند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین