|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۸
کد خبر: ۲۴۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هزینه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ۲۵ شهر ایران ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است، گفت: مرگ ناشی از آلودگی هوا بیشتر از مرگ ناشی از سوانح ترافیکی است.
 رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هزینه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ۲۵ شهر ایران ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است، گفت: مرگ ناشی از آلودگی هوا بیشتر از مرگ ناشی از سوانح ترافیکی است.  

به گزارش ایسنا، عباس شاهسونی در سی و پنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: غلظت ذرات معلق در ایران به طور میانگین سه برابر استاندارد اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اگر غلظت ذرات معلق در میانگین سالانه بالای ۲۲ میکروگرم باشد این وضعیت به معنای این است که هر شهروند روزی دو نخ سیگار مصرف می‌کند بنابراین جالب است بدانیم که در سال گذشته غلظت ذرات معلق در ایران به طور میانگین ۳۴ میکروگرم بوده است.

رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ششمین علت مرگ به حساب می‌آید، گفت: ۹۰ درصد مردم دنیا به شکل‌های مختلف و با درجات متفاوت با آلودگی هوا مواجه هستند. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰ مرگ یک مرگ منتسب به آلودگی هوا است. همچنین بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی مرگ ناشی از آلودگی هوا بیشتر از مرگ ناشی از سوانح ترافیکی است.

شاهسونی با اشاره به بررسی‌ها و مطالعات وزارت بهداشت در حوزه آلودگی هوا در هشت کلانشهر ایران شامل تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اراک، اهواز و شیراز اظهارکرد: طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶، چهار درصد روزها پاک، ۲۸ درصد روزهای قابل قبول، ۱۲ درصد روزهای با شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۲ درصد روزها ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۷ درصد روزها بسیار ناسالم و شش درصد روزها در وضعیت خطرناک بودند.

وی با بیان اینکه با وجود اقدامات انجام شده در حوزه آلودگی هوا هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت در ۲۵ شهر کشور با جمعیت ۲۵ میلیون نفر هزینه مرگ ناشی از آلودگی هوا ۱.۳ میلیارد دلار است. همچنین تعداد سال‌های از دست رفته عمر در ۲۵ شهر کشور ۲۲۸ هزار و ۱۰۸ سال بوده است.

شاهسونی در پایان اظهار کرد: البته تحریم‌ها هم در وضعیت کیفی هوای کلانشهرها تاثیر دارد چون اگر تحریم‌ها وجود نداشت، با توجه به پیگیری‌های جدی سازمان حفاظت محیط زیست به‌طور قطع به وضعیت بهتری می رسیدیم و تعداد روزهای سالم بیشتر می شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین