|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۱
کد خبر: ۲۴۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
در همین رابطه عماد خمیس، نخست وزیر سوریه با استقبال از مشارکت شرکت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایرانی در مرحله بازسازی سوریه بر اهمیت توسعه روابط در زمینه های مختلف و ایجاد پروژه های مشترک به نفع دو کشور و ملت دوست، تاکید کرد.
 به تازگی دربارۀ پروژه ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های دمشق، حلب و حمص به دست پیمانکاران ایرانی توافق شده است.

 سوریه در شرایطی خود را برای ورود به مرحله جدیدی از بازسازی پس از جنگ آماده می‌کند که نیروهای کار ایران در بین سرمایه گذاران خارجی با تاکید دولت سوریه، در اولویت قرار گرفته است. 

در جریان سفرهای دیپلماتیک مسئولان وزارت امور خارجه و فعالان عرصه سیاست خارجی، این بار سوریه مقصد توسعه سیاسی-اقتصادی ایران است؛ کشوری که امروز با توسعه دیپلماسی دو کشور برای ورود بخش خصوصی کشورمان فرش قرمز پهن کرده است. در همین زمینه با پیگیری‌های وزارت امور خارجه، اخیرا هیأتی اقتصادی از ایران به دمشق سفر کرد که ماحصل آن ورود پیمانکاران و بخش خصوصی ایرانی به بازسازی این کشور است. در این سفر که با استقبال حسین عرنوس، وزیر کار سوریه مواجه شد، در خصوص پروژه ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های دمشق، حلب و حمص به دست پیمانکاران ایرانی توافق شد.

در شرایطی ایران و سوریه برای ساخت مسکن در این کشور جنگ‌زده توافق کردند که بسیاری از کشورها این شرایط را ظرفیت بزرگی برای اقتصاد خود می‌دانند و خواهان سرمایه گذاری و شرکت در بازسازی مناطق تخریب شده در سوریه هستند.

منابع سیاسی و دیپلماتیک بر این امر تاکید دارند که سوریه تقریبا 30 سال به عقب برگشته افزون بر اینکه تقریبا 45 درصد از زیرساخت‌ها و شرکت‌ها و کارخانه ها و بیمارستان ها و نیروگاه های استخراج برق و گاز و نفت نابود شده اند و برخی مناطق مانند حمص این آمار به 90 درصد هم می رسد.

در حالی برخی کشورها درصدد ورود به بازسازی کشور سوریه هستند، عماد مصطفی، سفیر سوریه در پکن بر اولویت ورود کشورهای مانند ایران و چین به بازسازی این کشور تاکید کرده و گفته است: «ایران و چین به کمک سرزمین ما شتافتند و بدین سبب باید نقش برجسته و پررنگی در احیای سوریه از نو داشته باشند». کشورهای عربی نیز سعی می‌کنند از این قافله عقب نمانند،  به‌طوری که عربستان سعودی و امارات درصدد این هستند که 100 ملیون دلار در بازسازی شهر «رقه» پایتخت مزیف گروهک سابق داعش سرمایه گذاری کنند.

در حاشیه نمایشگاه بین المللی بازسازی سوریه تامر یاغی، رئیس موسسه برنامه ریزی منطقه ای در دولت سوریه عنوان کرد: «در این نمایشگاه کشورهای زیادی شرکت داشتند اما حضور ایران بسیار پررنگ و جالب توجه بوده است». وی در ادامه افزود: «تهران نقش بسیار برجسته و موثر در بازسازی سوریه ایفا خواهد کرد».در همین خصوص حسین عرنوس، وزیر مسکن سوریه در یک نشست با هیات اقتصادی ایران توافق کرد که بخش خصوصی ایران پروژه ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در استان های دمشق، حلب و حمص را به دست بگیرد.

در همین رابطه عماد خمیس، نخست وزیر سوریه با استقبال از مشارکت شرکت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایرانی در مرحله بازسازی سوریه بر اهمیت توسعه روابط در زمینه های مختلف و ایجاد پروژه های مشترک به نفع دو کشور و ملت دوست، تاکید کرد.

نخست وزیر سوریه با اشاره به روابط سیاسی قوی میان دو کشور، بر آمادگی دولت سوریه برای ارائه امکانات مناسب در مرحله آینده تاکید کرد.

با توجه به دیدارهایی که بین مقامات تهران و دمشق صورت گرفته زمینه برای ایفای نقش ایران در بازسازی سوریه کاملا فراهم شده و به نظر می‌آید براساس تفاهم‌هایی که بین طرفین وجود دارد ایران نقش مرکزی و محوری در عرصه اقتصادی سوریه در دو بخش دولتی و خصوصی بازی خواهد کرد.

بخش خصوصی پیش قراول فعالیت‌های اقتصادی ایران در خارج از کشور

حسین شیخ الاسلام، که در کارنامۀ فعالیت های دیپلماتیکش، زمانی سفیر کشورمان در سوریه بوده، درباره نقش ایران در کمک به سوریه در مبارزه با تروریست‌ها و لزوم حضور و مشارکت بخش خصوصی در بازسازی این کشور جنگ‌زده، به خبرنگار ما می‌گوید: «زمانی که گروه‌های تروریستی با حمایت برخی کشورهای مرتجع عرب منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی کشتار بسیار و ویرانی‌های وسیعی را به سوریه تحمیل کرد که منجر به آواره شدن میلیون‌ها نفر به کشورهای دیگر و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم سوریه شد، این جمهوری اسلامی ایران بود که به خواست رسمی دولت سوریه با حضور مستشاری خود به کمک نیروهای ارتش و مردمی آن کشور شتافت و در حال حاضر نیز ایران در عرصه های اقتصادی آماده همکاری با این کشور است.»

این دیپلمات ایرانی در خصوص سابقه همکاری و فعالیت‌های اقتصادی دو کشور ادامه می‌دهد: «امروز با ورود سوریه به مرحله جدیدی از زندگی در دوران بازسازی پس از جنگ نابرابر علیه آن کشور، ایران همچنان که در دوران مبارزه با تروریست‌ها به کمک مردم و دولت آن کشور شتافت، در این دوران هم قطعاً به نقش و و مشارکت جدی خود در دوران بازسازی آن کشور توجه خواهد داشت، البته ناگفته نماند که مسئولان دو طرف برای این موضوع ابراز تمایل کردند.»

سفیر اسبق ایران در سوریه، با بیان اینکه ایران در دوران بازسازی سوریه می‌تواند هم توسط بخش دولتی و هم به طور ویژه بخش خصوصی که باید پیش قراول فعالیت‌های اقتصادی ایران در خارج از کشور باشد، حضور گسترده‌ای داشته باشد،خاطرنشان می‌کند: «قطعاً برای سوری‌ها حضور ایران در دوران بازسازی از سایر کشورهای دیگر اولویت بیشتری دارد چرا که مردم و دولت سوریه به ایران اعتماد دارند و می‌دانند که در دوران سختی‌ها ما بی هیچ چشم داشتی همراه آنها بودیم.»

مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران در پایان می‌گوید: «امیدوارم دولت بتواند حمایت و پشتیبانی لازم را از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت حضور و مشارکت هرچه بهتر و بیشتر در سوریه به عمل آورد تا در این مرحله هم همانند دوران حضور مستشاری در آن کشور، بتوانیم به ملت دوست و همسایه سوریه جهت بازسازی هر چه بهتر و سریعتر به ویرانی‌های بجا مانده از دوران حضور تروریست‌ها کمک کنیم.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین