|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۴۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
موضوع زمانی جدی شد که کانون کارگردانان برای اولین‌بار به‌صورت رسمی و با انتشار بیانه‌ای به این معضل واکنش نشان داد و نسبت به ورود پول‌های کلانی که از منابع نامشخص و بعضا دارای شبهه وارد سینما می‌شوند ابراز نگرانی کرد.
 هرچند وقت یک‌بار بحث ورود سرمایه‌های نامشروع یا به عبارتی پول‌های کثیف و مشکوک به سینما همچون شعله‌های آتش در میان مباحث اهالی سینما زبانه می‌کشد. اگرچه ورود سرمایه‌های هنگفت به سینما موضوعی نیست که به امسال و پارسال مربوط باشد اما در ماه‌های اخیر این قضیه از سوی اهالی سینما گستره بیشتری پیدا کرده است.

ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون پول را بردار و فرار کن، بی بهانه شاد شدند و شادکردند، حذف دفاتر بانوان در دولت با چه هدفی؟، سکوت؛ پیامد بن‌بست گفتمانی، عامل «ناشناخته» بوی بد!، پیچ خطرناک 98، مخالفت نعیمی پور با نظریه نبوی، ماجرای مصوبه جنجالی «انتقال آب کارون به اصفهان» چیست؟ و پشت‌پرده گزینش‌های آماری» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** پول را بردار و فرار کن

روزنامه اعتماد در گزارشی با انتشار عنوان «پول را بردار و فرار کن» نوشت: از شش ماه گذشته هرچند وقت یک‌بار بحث ورود سرمایه‌های نامشروع یا به عبارتی پول‌های کثیف و مشکوک به سینما همچون شعله‌های آتش در میان مباحث اهالی سینما زبانه می‌کشد. اگرچه ورود سرمایه‌های هنگفت به سینما موضوعی نیست که به امسال و پارسال مربوط باشد اما در ماه‌های اخیر این قضیه از سوی اهالی سینما گستره بیشتری پیدا کرد... موضوع زمانی جدی شد که کانون کارگردانان برای اولین‌بار به‌صورت رسمی و با انتشار بیانه‌ای به این معضل واکنش نشان داد و نسبت به ورود پول‌های کلانی که از منابع نامشخص و بعضا دارای شبهه وارد سینما می‌شوند ابراز نگرانی کرد.

جمعی از کارگردانان عضو کانون هشدار دادند که این آفت و آسیب نابودکننده در حال گسترش بی‌محابا و لجام‌گسیخته ای‌ است که اگر به‌موقع و در مقطع حساس فعلی فکری به حال آن نشود، به زودی این غول تورمی تومار سینمای مردمی ایران را در هم خواهد پیچید. بعد از این واکنش‌، جسته‌وگریخته شاهد مصاحبه‌هایی از عوامل سینما بودیم؛ فارغ از اینکه برخی از این مصاحبه‌ها در جهت گرفتن سهم از این پولشویی‌ها بود اما هرچه بود تداوم نداشت.

** بی بهانه شاد شدند و شادکردند
روزنامه ایران در گزارشی عنوان «بی بهانه شاد شدند و شادکردند» را منتشر کرد و آورد: روز گذشته فیلمی کوتاه از شادی سربازان یگان موزیک نیروهای مسلح در فضای مجازی دست به دست می‌شد به گونه‌ای که در چشم برهم زدنی به یکی از پربیننده‌ترین ویدئو‌های روز مبدل شد. این فیلم کوتاه هم مانند بسیاری از فیلم و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی واکنش‌های زیادی به همراه داشت. این بار اما برخلاف گذشته کمتر کسی هتاکی می‌کرد و کمتر کسی لب به کنایه باز می‌کرد. انگار مردم هنرمندان این فیلم کوتاه را فرزندان خود می‌دانستند تا حدی که بنابرگفته سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بسیاری از کاربران فضای مجازی اعم از تلگرام و توییتر و... درخواست کرده‌اند با این سربازان برخورد انضباطی صورت نگیرد.

سردار موسی کمالی در گفت وگو با روزنامه ایران گفت: این فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد مربوط به مراسم روز سرباز بود که عده‌ای از سربازان یگان موزیک در حال تمرین برای اجرا در مقابل یکی از یگان‌های سپاه بودند که در کنار تمرین به شادی نیز پرداخته‌اند. البته برخی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این فیلم واکنش‌هایی نشان دادند و سعی داشتند برای این کار حاشیه‌هایی بسازند. لذا عده‌ای از مردم و کاربران مجازی در تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام و حتی از طریق ارسال پیامک تقاضا داشتند که با این سربازان برخورد تنبیهی نداشته باشیم.

** حذف دفاتر بانوان در دولت با چه هدفی؟

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «حذف دفاتر بانوان در دولت با چه هدفی؟» نوشت: بی‌تردید زنان نقش مهمی در تحولات جامعه دارند و سکوت و عدم فعالیت آنها تبعات محرزی برای کشور دارد. بنابراین اختصاص‌ سازوکاری برای این قشر از جامعه که در برخی موضوعات از جمله توسعه کشور گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند، طبیعی و لازم است؛ اما هیچ‌گاه آنطور که انتظار می‌رفت در سیاستگذاری و تصمیمات به زنان اهمیت ویژ‌ه‌ای داده نشد هر چند رئیس‌جمهور سعی کرد اختصاص 30درصد پست‌های مدیریتی به زنان محقق شود، اما هرگاه سخن از کوچک‌سازی یا ادغام می‌شود، ساختار‌های مربوط به زنان در اولویت قرار می‌گیرد که همین موضوع سبب انتفاد جامعه زنان شده است.

زهرا شجاعی در گفت‌ وگو با آرمان گفت: عدم آشنایی به تاثیرگذاری زنان به عنوان یک ضرورت سبب آن می‌شود که تصمیمات نسنجیده‌ای گرفته شود. نظام برنامه‌ریزی کشور در دهه نخست انقلاب، موضوع امور زنان و نیازها و مطالبات آنها را مدنظر قرار نداد. بعد از گذشت یک دهه از انقلاب یعنی در سال 1367 نهاد شورای فرهنگی و اجتماعی زنان تشکیل شد که وظیفه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در امور زنان را بر عهده داشت. پس از چند سال به این نتیجه رسیدیم که تنها این نهاد برای پیگیری موضوعات در حوزه زنان کفایت نمی‌کند و از سویی باید از ظرفیت، پتانسیل و استعدادی که در حوزه زنان وجود دارد برای دستیابی به اهداف توسعه و تحقق اهداف انقلاب استقاده ‌می‌شد.

** سکوت؛ پیامد بن‌بست گفتمانی
روزنامه ابتکار در گزارشی تحت عنوان «سکوت؛ پیامد بن‌بست گفتمانی» آورد: گفتمان‌سازی، مقوله‌ای مهم در حیات و نشاط هر کشور است. ایجاد شور و نشاط در جامعه و انگیزه و تقویت پیوست‌های ارتباطی از رسالت‌های مهم روشنفکران، احزاب و حاکمیت در هر کشوری است. غفلت از آسیب‌پذیری در این حوزه‌، می‌تواند در دراز‌مدت ساختارهای پایه‌ای هر کشوری را دستخوش شکنندگی کند. درواقع بی‌تفاوتی در جامعه نوعی بیماری اجتماعی است. مدتی است که جامعه سیاسی و گفتمانی کشور دچار یک نوع بی‌رمقی و بی‌انگیزگی شده است. به نظر می‌رسد جامعه دچار نوعی انفعال شده است و ما کنش سیاسی را به معنای واقعی در جامعه مشاهده نمی‌کنیم.

سید‌رحیم ابوالحسنی استاد دانشگاه و فعال سیاسی به «ابتکار» گفت: این نشان دهنده بن‌بست گفتمانی و بن‌بست کنش سیاسی است. یعنی کنش گران سیاسی احساس می‌کنند راه برون‌رفتی وجود ندارد و مسائل سیاسی به‌‌گونه‌ای قفل شده است. این به معنی تامین رضایت طرفین سیاسی نیست. به نظر می‌رسد کنش گران سیاسی راه برون‌رفتی برای شرایط فعلی نمی‌دانند. چون نظام سیاسی که برای خودش تسلب ایجاد کرده و کنشگران سیاسی که راه‌های برون‌رفتی را پیشنهاد کردند به نتیجه نرسیده‌اند. این سلب سیاسی باید برطرف شود. اینها احساس می‌کنند به بن‌بست رسیدند و دچار نوعی تسلب شدند و راهی به ذهن‌شان نمی‌رسد. شاید بتوان این را یک نوع فروپاشی هویتی سیاسی نامید.

** عامل «ناشناخته» بوی بد!
روزنامه قانون با انتشار عنوان «عامل «ناشناخته» بوی بد!» نوشت: قریب به دو هفته از انتشار چند ساعته بوی بد در اغلب تهران می‌گذرد و با وجود شایعات مختلف در این‌باره و حتی لطیفه‌هایی که درباره آن ساخته شد، اما هنوز منشأیی برای آن پیدا نشده است. این درحالی است که صبح دیروز برخی از رسانه ها به نقل از محسنی بندپی استاندار تهران اعلام کردند که فاضلاب ناشی از شیرابه پسماند‌های «آرادکوه» و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها عامل بوی نامطبوع تهران است. اما به فاصله چند دقیقه ، هم مسئولان استانداری و هم شهرداری تهران به تکذیب سفت و سخت این موضوع پرداختند تا همچنان گره بوی بد تهران باز نشده باشد.

دو هفته قبل و هنگامی که بویی عجیب در فضای شهر پیچید، گمانه‌های زیادی درباره منشأ آن مطرح و تایید و تکذیب شد و مسئولان نیز قول دادند که در کم‌ترین زمان، به سوالات افکار عمومی و اینکه اصل موضوع چیست، پاسخ دهند. اما با گذشت روزها هنوز اتفاقی برای دادن پاسخ روشن به شهروندان نیفتاده و گویا قرار است چون همیشه ، این زمان باشد که مشکلات را حل کند.

** پیچ خطرناک 98
روزنامه جهان صنعت در گزارشی با عنوان «پیچ خطرناک 98» آورد: آثار تحریم را می‌شود در همه جای اقتصاد بیمار ایران دید؛ از ناتوانی سیاستگذار برای مقاومت در برابر رشد افسارگسیخته قیمت‌ها گرفته تا به راه افتادن دومینوی ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی و تخریب آثار سیاست‌های ناکارآمد دولت‌. کارشناسان نیز به دنبال این آثار لایتناهی، بر تشدید آثار پس‌لرزه‌های تحریم در سال آینده صحه گذاشته‌اند تا انتظارات برای آینده اقتصاد ایران همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام باقی بماند‌.

بررسی روند سیاستگذاری دولت در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد که هیچ یک از سیاست‌های دولت نتوانسته نسخه شفابخشی برای مقابله با آثار تحریمی ارائه دهد، با این وجود پراکندگی این سیاست‌ها به حرکت ناخلف اقتصاد ایران منجر شده است‌. اکونومیست در جدیدترین گزارش خود سال 2019 میلادی را سالی سخت برای اقتصاد ایران توصیف کرده است‌. براساس پیش‌بینی‌های اکونومیست، کاهش تولید و فروش نفت از سوی ایران در کنار کاهش شدید قدرت خرید مردم، مشکلات بسیاری را پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد داد‌.

این پیش‌بینی تنها به اکونومیست محدود نمی‌شود و صاحب‌نظران و کارشناسان داخلی نیز سال آینده را یکی از سال‌های سخت پیش روی اقتصاد ایران معرفی می‌کنند‌.

**مخالفت نعیمی پور با نظریه نبوی
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «مخالفت نعیمی پور با نظریه نبوی» نوشت: خودزنی جریان اصلاحات ناشی از عملکرد انفعالی است. اصلاح طلبان امروز چون برنامه جدید و زمان کافی برای ارائه آن ندارند خود را متقاعد می کنند که دستاوردهایی هم در سال های اخیر کسب کردند. در حالی که این توجیه خود عین خودزنی است و نشان می دهد که اراده ای برای بازسازی وجود ندارد. در واقع خودزنی از همین جا آغاز می شود. ولی نخبگان و جامعه درخواست دیگری دارد.

اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات آتی و عدم مشارکت در آن دچار تردید هستند. چرا که طی هفته های اخیر سعید حجاریان در مصاحبه ای به این مساله اشاره کرد «اگر شرایط قرار است به همین منوال کنونی پیش برود بهتر است در انتخابات شرکت نکنیم! اما در مقابل بهزاد نبوی نیز بر حضور اصلاح طلبان در انتخابات تاکید ورزید و گفت: «شرایط سخت است بنابراین برای جلوگیری از ورود تندروها باید در انتخابات شرکت کرد.» این دو نظریه طی ماه های اخیر منجر به بروز اختلاف نظر و تردیدهایی در اردوگاه اصلاح طلبی گشته است.

** ماجرای مصوبه جنجالی «انتقال آب کارون به اصفهان» چیست؟
روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست خود را به عنوان «ماجرای مصوبه جنجالی «انتقال آب کارون به اصفهان» چیست؟» اختصاص داد و آورد: هنوز تنش آبی بین استان‌های اصفهان و یزد به پایان نرسیده است که جنجال تازه‌ای این بار بر سر موضوع انتقال آب به استان اصفهان ایجاد شده است. استاندار اصفهان در نامه‌ تشکر خود به رییس جمهور بابت «تصویب طرح احیای زاینده‌رود»، در لحنی کم‌سابقه، حسن روحانی را «سلسله‌جنبان گفتمان تدبیر و امید» نامیده که با سرانگشت خود، «گره از جبین درهم‌کشیده اصفهان، گشوده» است. اصفهانی‌ها می‌گویند دولت انتقال آب کارون به اصفهان را تصویب کرده؛ خوزستانی‌ها می‌گویند انتقال آب بیشتر از کارون به معنای مرگ این رودخانه است و چنین طرحی تصویب نشده است.

بحث‌های اخیر در مورد انتقال آب از رودخانه کارون به استان اصفهان و احیای زاینده‌رود از لایحه بودجه سال 98 آغاز شد. 19 نماینده استان اصفهان در اعتراض به حذف اعتبار طرح‌های انتقال آب این استان از بودجه سال آینده استعفا دادند و فشار بر دولت برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان اصفهان را کلید زدند. خواسته نمایندگان اصفهان، ایجاد اصلاحاتی در بودجه سال 98 و ردیف‌دار شدن طرح‌های انتقال آب به این استان و ایجاد ستاد احیای زاینده‌رود بود.

نمایندگان استان خوزستان هم ساکت ننشستند و در اقدامی عجیب در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس، در حین سخنرانی روحانی در اطراف جایگاه جمع شدند و با صدای بلند اعتراض کردند! این پایان ماجرا نبود؛ در حالی که مسئولان اصفهانی برای انتقال آب از کارون فشار می‌آوردند، نمایندگان دو استان چهار محال و بختیاری و خوزستان در هشتم دی‌ماه یک جلسه با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور برگزار کردند که در آن جلسه وزیر نیرو و معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم حضور داشتند.

** پشت‌پرده گزینش‌های آماری
روزنامه شرق در گزارشی با درج عنوان «پشت‌پرده گزینش‌های آماری» نوشت: ماجرای تکراری اختلاف میان بانک مرکزی و مرکز آمار دوباره بروز کرده، اما این‌بار فقط در حد جدل درباره صحت و تفاوت آماری باقی نمانده و کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آمار اعلام کرده است، تولید و انتشار آمار از سوی بانک مرکزی اتلاف منابع مالی است و با همین استدلال دستور توقف تولید آمار در بانک مرکزی را صادر کرده‌اند. بانک مرکزی هم در واکنش به این تصمیم گفته است که به تولید آمار متغیرهای کلان اقتصادی ادامه می‌دهد. البته پیش‌تر از سوی این مرجع آماری اعلام شده بود تا اطلاع ثانوی آمار تولیدی این مرکز برای متغیرهایی مانند تورم منتشر نخواهد شد.

اختلاف بین دو نهاد آماری کشور سال‌هاست که بر سر موضوعات مختلف، به‌ویژه در دوره‌های تفاوت‌های آماری در شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده بروز می‌یابد. آخرین مورد این اختلاف‌ها، تفاوت معنادار آمار تورم آذرماه بود. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این ماه را بانک مرکزی 42 درصد اعلام کرد، اما به فاصله کمتر از دو ساعت آمار مربوط به این متغیر را از خروجی سایت خود حذف کرد، اما آمار نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه آذرماه در مرکز آمار 38 درصد محاسبه شده است. همچنین بانک مرکزی تا به این لحظه آمار مربوط به نرخ تورم آذرماه و رشد اقتصادی شش‌ماهه دوم امسال را منتشر نکرده و البته اعلام کرده است تا اطلاع ثانوی آمار تورم و شاخص‌های دیگر را نیز منتشر نمی‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین