|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۴۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
هواوی نیز در واکنش به انتشار خبر دستگیری دو نفر از کارمندانش از هرگونه اظهار نظر درباره اتهام جاسوسی آنها خودداری کرده و ضمن اطلاع از خبر دستگیری این نفر عنوان کرده است که بر اساس قوانین و مقررات چین و لهستان به دنبال پیگیری و رسیدگی به امور مربوط به آنها خواهد بود.
 دو نفر از کارمندان شرکت چینی هواوی به اتهام جاسوسی برای دولت چین توسط پلیس لهستان دستگیر شدند.

ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی بود که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی در کانادا به اتهام جاسوسی و دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه برخی از کشورها نظیر ایران دستگیر و بازداشت شد و حالا این دومین بار در مدت اخیر است که کارمندان و کارکنان فعال در شرکت چینی هواوی دستگیر می‌شوند.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تاثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین و نقض حریم خصوصی کاربران ممنوع اعلام کرده‌اند.  

حالا تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های لهستانی نشان می‌دهد که دو نفر از کارمندان شرکت هواوی که یکی از آنها ملیتی چینی و دیگری ملیت لهستانی دارند، توسط پلیس لهستان دستگیر و بازداشت شده‌اند.

مقامات پلیس و آژانس مقابله با جاسوسی در این کشور بر این باورند که شواهد و مدارک کافی برای اثبات جاسوسی و خرابکاری این دو کارمند هواوی و دستگیری انها را در دست دارند. بر اساس اعلام پلیس لهستان، هر دوی این نفرات برای سه ماه آینده در بازداشت خواهند ماند و احتمال دارد با مجازاتی همچون حبس ۱۰ ساله نیز روبرو شوند.

هواوی نیز در واکنش به انتشار خبر دستگیری دو نفر از کارمندانش از هرگونه اظهار نظر درباره اتهام جاسوسی آنها خودداری کرده و ضمن اطلاع از خبر دستگیری این نفر عنوان کرده است که بر اساس قوانین و مقررات چین و لهستان به دنبال پیگیری و رسیدگی به امور مربوط به آنها خواهد بود.

هرچند که سخنگوی سرویس‌های امنیتی  در لهستان در گفت‌وگو با گزارشگر رویترز اعلام کرده‌اند که اتهامات وارده به این دو نفر متوجه خود شرکت هواوی نخواهد بود و به صورت مستقیم ربطی به این شرکت چینی ندارد.  

به نظر می‌رسد که هواوی در طول یک سال اخیر به شدت زیر تیغ ایالات متحده آمریکا و به تبع آن برخی دیگر از کشورها قرار گرفته است با اینکه بارها مقامات این شرکت چینی تمامی اتهامات وارده نظیر جاسوسی و حمایت دولت چین را رد و تکذیب کرده‌اند، اما همچنان تحت فشار از سوی دولت برخی از کشورها قرار گرفته است.

این شرکت همچنین پس از دستگیری و بازداشت مدیر ارشد مالی در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا بیش از پیش تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته است.

ماجرا از اوایل سال جاری میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین