|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرد
کد خبر: ۲۴۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: قائل به این هستیم که کنکور به صورت متمرکز در همه سطوح حذف شود، اما این موضوع به صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده به طول انجامد.
 معاون آموزشی وزیر علوم گفت: قائل به این هستیم که کنکور به صورت متمرکز در همه سطوح حذف شود، اما این موضوع به صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده به طول انجامد.

به گزارش ایسنا ، مجتبی شریعتی نیاسر امروز(چهارشنبه) در نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان، از برگزاری کنکور ۹۸ صرفاً برای رشته محل‌های پرمتقاضی خبر داد و اظهار کرد: وضعیت غیرقابل قبول رشد کمی در حوزه آموزش عالی توجه همه مسئولان و دست اندرکاران را به خود معطوف داشته است. این رشد غیرمنطقی سبب شده که امروز در اکثر مناطق و شهرهای کوچک، مراکزی وابسته به وزارت علوم تشکیل شود و به ارائه خدمات با کیفیت بسیار پایین بپردازند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۳ مهار رشد کمی مراکز آموزش عالی به عنوان یک پروژه در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که به رغم فشارهای بسیار زیاد، از توسعه بی‌رویه و رشد کمی غیرمنطقی مراکز آموزش عالی جلوگیری شد.

شریعتی نیاسر کیفی سازی را گام بعدی در جهت ارتقاء آموزش عالی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سه شعار محوری کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، از جمله برنامه‌های این وزارتخانه از ابتدا بوده که موضوع رشد کمی تاحد بسیار زیادی مهار شد، اما در ارتقاء کیفی نیاز به فعالیت‌های فراوان داریم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیریت منطقه‌ای را ازجمله کلیدواژه‌های اصلی آمایش آموزش عالی کشور دانست و افزود: بر این اساس لازم است نظام تصمیم سازی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متمرکز شده و دانشگاه‌های مطرح و بزرگ منطقه‌ای با محوریت در این تصمیم سازی، خرد جمعی و همفکری دیگر مراکز را به سمت تصمیم‌گیری در ستاد هدایت کند.

شریعتی نیاسر با اشاره به مأموریت گرایی به عنوان دیگر کلیدواژه اصلی آمایش آموزش عالی کشور، تصریح کرد: برنامه محوری از رموز موفقیت فردی و اجتماعی همه انسان‌ها است و بنابراین لازم است مدیران بخش‌های مختلف آموزش عالی ضمن تعیین مأموریت مجموعه تحت مدیریت خود، آن بخش را صرفاً در راستای اهداف و مأموریت‌های تعریف شده هدایت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به کثرت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور، ضروری است اهداف و زمینه مأموریت دانشگاه‌ها مشخص و مراکز آموزش عالی منطبق بر زمینه تعریف شده برای فعالیت خود و نیز رده‌های تعیین شده برای جذب دانشجو حرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: ضروری است تا در جهت این مأموریت گرایی رشته‌های دانشگاهی بازتعریف و رشته‌هایی که در راستای برنامه‌های دانشگاه‌ها نیستند حذف شوند.

شریعتی نیاسر، ساماندهی و متمرکز کردن ظرفیت‌های آموزش عالی را دیگر کلیدواژه مهم آمایش آموزش عالی کشور دانست و گفت: ضروری است تا با یک برنامه منسجم نظام‌های متفرقه و پراکنده دانشگاهی یکپارچه شده و از ظرفیت‌های آن‌ها به نحو مطلوب استفاده شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که تا امسال بیش از ۸۵ درصد داوطلبان برمبنای سوابق تحصیلی به دانشگاه می‌روند، افزود: ۲۵ اسفندماه سال جاری رشته محل‌هایی که کنکور آن‌ها حذف می‌شود معرفی و در سال ۹۸ صرفاً درصد کمی از رشته محل‌های پرمتقاضی از طریق کنکور دانشجو خواهند گرفت.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با این تدبیر، ضمن کاهش درصد قابل قبولی از داوطلبان کنکور در سال آینده، فشار و بار روانی خانواده‌ها نیز کاهش پیدا کرده و زمینه لازم برای حذف کنکور از دیگر رشته‌ها در سال‌های بعد فراهم شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین