|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۲۴۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
با این کشف، خیال‌مان درباره پیش از تاریخ بودن این محوطه راحت شد. از سوی دیگر با ادامه‌ی کار روی دو ترانشه‌ی یک و دو، در حال حاضر جرز دیوار آجری بزرگ خالی شده و اکنون خود را بهتر نشان می‌دهد.
اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند با کمک به مالک مغازه پلاک ۲۴ در بازار حضرتی، او را در ایجاد یک کاربری مناسب برای مغازه‌اش کمک کنند.

مغازه اسباب‌بازی فروشی در پلاک ۲۴ بازار حضرتیِ تهران، که از یکی دو ماه قبل با حضور باستان‌شناسان و کاوش‌هایشان در حال نشان دادنِ روی دیگرِ تاریخِ باستان‌شناسیِ تهران است تا کنون چند جرز تاریخی از دوره‌ی صفوی و تکه سفال‌هایی از دوره‌های تاریخی مانند پیش از تاریخ را پس داده است، اتفاقی که به مرور عمرتهران قدیم را بیشتر می‌کند.

شاید سکه کشف شده متاخر باشد

قدیر افروند، سرپرست تیم کاوش در بازار حضرتی تهران، با اشاره به کشف دو قطعه سفال دیگر از مغازه‌ی در دست کاوش در بازار حضرتی به ایسنا می‌گوید: با این کشف، خیال‌مان درباره پیش از تاریخ بودن این محوطه راحت شد. از سوی دیگر با ادامه‌ی کار روی دو ترانشه‌ی یک و دو، در حال حاضر جرز دیوار آجری بزرگ خالی شده و اکنون خود را بهتر نشان می‌دهد.

او با اشاره به پیدا شدن یک فضای میانی در انتهای این برج، اضافه می‌کند: احتمالا این فضا، همان اتاقک نگهبانی است.

وی با بیان این‌که یک سکه نیز در ترانشه‌ها به دست آمده‌ است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد، سکه پاتینه شده و روی آن را رنگی سبز رنگ گرفته است، باید نخست نتیجه‌ی بررسی آزمایشگاه روی آن اعلام شود، چون سکه را روی دیوار خشتی و زیر یک دیوار بتنی جدید به دست آورده‌ایم، بنابراین می‌تواند متعلق به دوره‌ای کاملا جدید و متاخر باشد، چون سکه نازک است، به همین دلیل آن را به آزمایشگاه داده‌ایم تا بررسی شود.

به گفته‌ی مسئول بخش باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، احتمالا کار کاوش در این محوطه تا پنج شنبه ۲۰ دی به پایان می‌رسد.

تعریف از «موزه - مغازه» چیست؟

او همچنین درباره‌ی سرنوشت این مغازه و تصمیمی که می‌توان برای آن گرفت، نیز اظهار می‌کند: واقعیت این است که خیلی منطقی می‌توان او را کمک کرد، الان می‌بیینیم که نظر او هم کاملا برگشته است.

سرپرست تیم کاوش در بازار حضرتی، همچنین درباره‌ی پیشنهاد احمد مسجدجامعی برای ایجاد نخستین «موزه – مغازه» در تهران در این مکان می‌گوید: نخست باید برای این فضا با آن عنوان یک تعریف داشت. مغازه‌ای که از یک سو کار خود را انجام می‌دهد و از سوی دیگر یک سایت موزه‌ زیر آن قرار دارد. از نظر ما این اشکالی ندارد، مالک نیز علاقه‌مند به حفاظت از این فضاست، اما شاید بتوان با تغییر مناسب کاربری آن را سرپا نگه داشت و کارکرد تجاری و فرهنگی را همزمان برای آن تعریف کرد.

افروند با تاکید بر این‌که در حال حاضر مالک بیش از هر چیزی به همفکری و کمک نیاز دارد، ادامه می‌دهد: این فضای تاریخی به صورت ناگهانی پیدا شده و هیچ سنخیتی با کسب وکار عادی مردم ندارد، همچنین افراد در مورد آن تصوری نداشته‌اند.

وی پیشنهاد می‌دهد: با توجه به تخصصی بودن اتفاق به وجود آمده در این بخش از بازار تهران، معتقدم باید حتما متخصصانِ ما با مالک همفکری کنند، یا اهالی هنر به او پیشنهادهای به صرفه‌ای بدهند و مردم نیز این پیشنهادها را بپذیرند.

مدیر بخش باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با تاکید بر این‌که بیش از هر چیزی فضای آن‌ مغازه یا سایت موزه مناسب و همخوان و هماهنگ با اتفاق رخ داده نیست، می‌گوید: جو برای آمد و شد گردشگران در این فضا بسیار نگران کننده است. باید شهرداری تصمیم بگیرد که تا شعاعی برای این فضا یک محوطه تعریف کند، هر چند ایده آل میراث فرهنگی یک منطقه تاریخی است اما آن‌جا استثنایی است و باید تا شعاعی برای حضور گردشگر اصلاح شود.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین