|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۴۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مه ۲۰۱۷ به وزارت دفاع دستور داد تا پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ را مسلح کند. واشنگتن ماهیت روابطش با این سازمان تروریستی را "مشروط، محدود و موقت" دانسته و مدعی است تسلیحات مذکور برای شاخه سوری پ‌ک‌ک و استفاده علیه نیروهای مسلح ترکیه ارسال نشده است.
 "حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از احزاب کرد اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) و یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) در سوریه برای پوشاندن ناکامی‌های سیاسی و نظامی آمریکا در این کشور به استراتژی‌ ناگزیری تبدیل شده است که فاش می‌کند چگونه کشوری دموکراتیک با گروهی تروریستی همکاری می‌کند."

 خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه در گزارشی نوشته است: «واشنگتن زمینه روابط با پ‌ی‌د/ی‌پ‌گ، "شاخه سوری سازمان تروریستی" حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) را اواخر ۲۰۱۴ در شهر کوبانی فراهم کرد و با حملات هوایی از آنها مقابل تروریست‌های داعش حمایت به عمل آورد.

ارتش آمریکا مرتبا کمک تسلیحاتی به این سازمان مستقر در سوریه ارائه می‌کند اما وزارت دفاع آمریکا چنین مساله‌ای را تکذیب می‌کند. دولت اوباما در سپتامبر ۲۰۱۵ برنامه آموزش نیروهای اپوزیسیون سوری را لغو کرد و از همکاری با یک شریک محلی جدید خبر داد.

در سایه رهبری فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)،‌ حمایت از پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ به اسم یک گروه ساختگی موسوم به "ائتلاف عرب سوری" ادامه یافت و این در حالی بود که چنین گروهی تا پیش از آن وجود نداشت و اعضای آن هم شناخته شده نبودند.

گرچه پنتاگون مکررا مدعی است که کامیون‌های مملو از سلاح برای پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ نیست و برای ائتلاف عرب سوری ارسال می‌شود، اما نه رسانه‌های ترک و نه آمریکایی با این توضیح قانع نشدند. با این حال نیویورک تایمز نوشت، ائتلاف عرب سوری تنها یک نام است و گروهی تحت امر آمریکا جز پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ وجود ندارد.

در حالیکه این گروه تروریستی با کمک آمریکا توسعه می‌یافت، اشغالگری آن در مناطقی که اعراب، آشوری‌ها و ترکمان‌ها و همچنین کردها ساکن بودند، یک گروه خط مقدمی موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" یا اس‌دی‌اف را تشکیل داد.

روابط موقت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مه ۲۰۱۷ به وزارت دفاع دستور داد تا پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ را مسلح کند. واشنگتن ماهیت روابطش با این سازمان تروریستی را "مشروط، محدود و موقت" دانسته و مدعی است تسلیحات مذکور برای شاخه سوری پ‌ک‌ک و استفاده علیه نیروهای مسلح ترکیه ارسال نشده است.

مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ را شاخه سوری پ‌ک‌ک تشخیص داد و در لیست سازمان‌های تروریستی خود گنجاند. بعدا آمریکا بخشی که مرتبط با پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ بود، حذف کرد. همچنین در گزارش سال ۲۰۱۸ آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ به عنوان شاخه‌های سوری پ‌ک‌ک در سوریه یاد شد.

براساس اسناد مرتبط با بودجه پنتاگون که به دست آناتولی رسیده است، به پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ ۵۰۰ میلیون دلار کمک در سال ۲۰۱۷ و ۵۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ کمک شد. پنتاگون همچنین پس از تکمیل عملیات‌های ضد داعش اعلام کرد، حمایت تسلیحاتی از گروه تروریستی پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ متوقف خواهد شد و سلاح‌های آنها تحویل گرفته می‌شود.

اما پس از حمله پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ به مناطق روستایی دیر الزور که غنی از چاه‌های نفت است، آمریکا از گرفتن تسلیحات آنها منصرف شد و تاکید کرد کمک نظامی مذکور تا زمانی که مبارزه علیه داعش ادامه دارد، در جریان خواهد بود.

در بحبوحه این تحولات، ائتلاف تحت امر آمریکا تصمیمی جنجالی داشت؛ حمایت از تشکیل نیروی "امنیت مرزی" با ۳۰ هزار عضو در نواحی تحت کنترل پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ در شمال شرقی سوریه.  راین دیلون، سخنگوی ائتلاف ضد داعش آمریکا ژانویه گذشته تاکید کرد،‌ نیمی از این نیروها از نیروهای اس‌دی‌اف در رده‌های مختلف تشکیل خواهد شد که همین با واکنش تند ترکیه مواجه شد.

علاوه بر این، خبرگزاری آناتولی به این نتیجه رسید که پنتاگون در بودجه سال ۲۰۱۸ ۲۵۰ میلیون دلار اعتبار به نام "تدابیر حفاظت مرزی" به علاوه ۳۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی اختصاص داده است.

وعده‌های توخالی

واشنگتن از تحقق وعده‌هایش به ترکیه مبنی بر خارج‌سازی پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ از شهر سوری منبج و همچنین جمع‌آوری تسلیحاتی که در اختیار این سازمان قرار گرفته بود، ناکام مانده است. به رغم حجم انبوهی از کمک‌های تسلیحاتی، گفته می‌شود که پنتاگون بیش از ۴۰۰۰ کامیون سلاح به سازمان پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ داده است. واشنگتن همچنین وعده داد این گروه تروریستی پس از پاکسازی تروریست‌های داعش از منبج خارج شوند.

با این وجود، ائتلاف تحت کنترل آمریکا و سنتکام خروج پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ از منبج را اعلام کردند که بعدا مشخص شد صحت ندارد. ترکیه دو عملیات در شمال سوریه اجرا کرد؛ سپر فرات و شاخه زیتون. آنکارا طرح عملیات سوم در شمال شرق سوریه علیه پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ را اعلام کرد که موجب نگرانی آمریکا شد.

ترامپ ماه گذشته به صورت ناگهانی خروج تمامی ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی از سوریه را اعلام کرد که انتقاد بسیاری از متحدان و مشاوران امنیتی از جمله در داخل کابینه او را برانگیخت. در اعلامیه اصلی خروج، ترامپ مدعی شد از آنجاییکه نیروهای آمریکایی داعش را شکست دادند از سوریه خارج می‌شوند.

سناتور لیندسی گراهام، متحد نزدیک اما از منتقدان طرح خروج ترامپ، می‌گوید این اقدام تنها موجب تقویت نظام سوریه و متحدان اصلی آن –ایران و روسیه- می‌شود و جنگ علیه داعش را تضعیف می‌کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه گفت نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه خارج نخواهند شد مگر آنکه دولت ترکیه تضمین‌هایی بدهد که به نیروهای کرد حمله نمی‌کند. اشاره آنها به گروه‌های تروریستی پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ بوده است.

پ‌ک‌ک در کمپین تروریستی ۳۰ ساله‌اش جان حدود ۴۰ هزار تن را گرفته است. در شرایطی که ترکیه با داعش و تروریست‌های پ‌ی‌د-ی‌پ‌گ-پ‌ک‌ک می‌جنگند، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از سخنان بولتون انتقاد کرده و ادعاهایی مبنی بر اینکه ترکیه کردها را هدف می‌گیرد "غیر منطقی" دانست.»


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین