|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۰
کد خبر: ۲۴۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
پس از آنکه ماهاتیر محمد قدرت را در مالزی درپی انتخاباتی پرسر و صدا برعهده گرفت و به عنوان نخست وزیر هفتم این کشور به کاخ پوتراجایا راه یافت رخدادهایی برای نخستین بار درحالیکه در عرصه سیاست و اقتصاد این کشوربی سابقه بود رخ داد:
  سال 2018 سال رخدادهای نو و متعدد در کشور مالزی بود و سرفصل های تازه یکی پس از دیگری در سیاست ، اقتصادی و اموراجتماعی این کشور درپی پیروزی ائتلاف پاکاتان هاراپان به رهبری ماهاتیر محمد در چهاردهمین انتخابات سراسری در این کشور گشوده شد.

 تغییر و تحول مهمترین ویژگی سال 2018 برای مالزی به ویژه درعرصه سیاست بود زیرا تغییرات از سیاست به سایر بخش های اقتصاد و اجتماع نیز تسری یافت و سبب شد تا این کشور بسیاری از 'نخستین های جدید' را تجربه کند که بیانگر رویکرد اصلاح گرایانه ماهاتیر محمد نخست وزیر و سیاستمدار باتجربه و کهنه کار این کشور در امور مختلف است.

** اولین های مالزی
پس از آنکه ماهاتیر محمد قدرت را در مالزی درپی انتخاباتی پرسر و صدا برعهده گرفت و به عنوان نخست وزیر هفتم این کشور به کاخ پوتراجایا راه یافت رخدادهایی برای نخستین بار درحالیکه در عرصه سیاست و اقتصاد این کشوربی سابقه بود رخ داد:

- مالزی پس از قریب به یک دهه شاهد اولین انقلاب آرام سیاسی و اجتماعی دراین کشور از طریق انتخابات سراسری بود.

- ماهاتیر محمد 93 ساله ، اولین سیاستمدار با بالاترین سن در جهان ، نخست وزیر مالزی شد.
- برای نخستین بار یک زن ' دکتر وان عزیزه وان اسماعیل' به عنوان معاون نخست وزیردر تاریخ سیاسی این کشور انتخاب شد. وی وزیر امور زنان و خانواده این کشور نیز می باشد.
- برای نخستین بار تعداد زنان وزیر درکابینه این کشور به 5 نفر افزایش یافت و تعداد زیادی از زنان نیز به عنوان معاونان وزیران انتخاب شدند.

- پادشاه مالزی به پیشنهاد ماهاتیر محمدنخست وزیر برای انتصاب یک شهروند غیر مسلمان به عنوان دادستان کل کشور موافقت کرد.

پادشاه مالزی پس از مشورت با8 سلطان دیگر این کشور، سرانجام «محمد افندی»، دادستان کل مسلمان را از سمت خود برکنار و «تامی توماس» مسیحی و هندی تبار را به عنوان جانشین وی منصوب کرد.

اگرچه این موضوع با واکنش های زیادی به ویژه احزاب و گروههای مخالف دولت ماهاتیر روبه روشد.
- برای نخستین باردر اعضای کابینه سهم بیشتری را به اتباع غیرمالایی ازجمله چینی و هندی اختصاص داده شد که از آن جمله می توان به انتخاب اقتصاد دان چینی لیم گوانگ انگ در سمت وزیر دارایی اشاره کرد.

- نجیب رزاق که ازسال 2009 قریب به 9 سال زمامدار قدرت در مالزی بود پس از شکست در چهاردهمین انتخابات سراسری نخستین نخست وزیر مالزی بود که به دلیل اتهامات متعدد فساد مالی از جمله اتهامات مرتبط با پرونده صندوق ملی توسعه مالزی (وان ام دی بی) تحت پیگرد قضایی قرار گرفت.

'رسماه منصور' همسر نجیب رزاق نیز با اتهامات مشابهی درسال جاری چندین بار مورد بازجویی کمیسیون مقابله با فساد این کشور قرارگرفت.

'احمد زاهد حمیدی' معاون وی نیز با برخی اتهامات درمورد سوء استفاده از قدرت به این کمیسیون فراخوانده شد.

بسیاری از کارشناسان و ناظران منطقه ، پرونده فساد مالی وان ام دی بی را یکی از مهمترین دلایل شکست ائتلاف باریسان نشنال (جبهه ملی) یا حزب حاکم در انتخابات ماه مه (اردیبهشت) امسال مالزی اعلام کردند.

نجیب رزاق که در 9 سال منتهی به 9 ماه مه ( 19 اردیبهشت) امسال قدرت را در مالزی در دست داشت در سال 2009 به عنوان نخست وزیر ششم ، برای طرح‌های عمرانی کشور، «شرکت توسعه مالزی واحد» (1MDB) را به ریاست خود و با سرمایه گذاری برخی کشورها از جمله شرکت عربستانی 'پترو سعودی' بنیان گذاری کرد که از سال 2015 گزارش هایی مرتبط با فساد مالی در مورد آن منتشر شد.

رسوایی مالی «1.ام.دی.بی» از آن زمان تاکنون دستکم توسط 6 کشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار دارد و دیوان عدالت آمریکا نیز اتهام فساد مالی 4.5 میلیارد دلاری در این پرونده مطرح کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا نیز مدعی شده که بیش از چهارمیلیارد دلار از صندوق وان ام دی بی به غارت رفته است.

- انتخاب انور ابراهیم برای نخستین بار به عنوان جانشین ماهاتیر محمد نخست وزیر کنونی مالزی در دو سال آینده.

انور ابراهیم رهبر حزب عدالت مردم و سیاستمدار کاریزماتیکی که از وی به عنوان نخست وزیر درانتظار یاد می شود، امسال تحولات سیاسی بسیار پرسرعتی را در زندگی خود تجربه کرد.
وی که از سال 2015 برای دومین بار به مدت 5 سال به زندان رفته بود، امسال با ائتلاف با ماهاتیر محمد یک روز پس از انتخابات از زندان آزاد شد و مورد عفو پادشاه قرار گرفت .

انور سپس با پیروزی در انتخابات میاندوره ای پارلمان مالزی در روز 13 اکتبر (21 مهر) به مجلس نمایندگان این کشور راه یافت تا مسیر بازگشت به عرصه سیاسی و جانشینی ماهاتیر محمد را به طور قانونی گذرانده باشد.

نور سالیان متمادی به اتهام اخلاقی محاکمه و زندانی شده بود. اتهامی که او هیچ گاه آن را نپذیرفت و آن را اقدامی سیاسی علیه خود می دانست.

اکنون براساس توافق های اعلام شده ائتلاف پاکاتان هاراپان نخست وزیری هشتم مالزی انتظار انور ابراهیم را می کشد. دوران نخست وزیر ماهاتیر محمد 2 سال برآورد شده و قرار است درپایان این دوره جایگاه نخست وزیری به انور تحویل داده شود.

به هرصورت مردم مالزی با انتخاب خود در اردیبهشت امسال آینده ای با دموکراسی ، عدالت و رفاه را برای خود انتخاب کرده اند و عملکرد و فعالیت گسترده سیاسی و اقتصادی دولت ماهاتیر و جانشین وی نشان خواهد داد که نتیجه انتخاب مردم درسال های آتی چه ارمغانی برای آنها خواهد داشت.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین