|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۰
کد خبر: ۲۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
یک روان‌شناس معتقد است: خانواده‌ها باید اجازه دهند فرزندشان در کنار همسرشان به استقلالی که مدنظرشان است برسند.
درباره دخالت‌های بی‌جا در خانواده‌ها به‌ویژه دخالت والدین در زندگی زوجین جوان، بیان کرد: وقتی یک دختر و پسر جوان با هم پیوند ازدواج بسته و تشکیل یک زندگی مشترک را می‌دهند علاقه‌مند هستند از‌ همان ابتدا استقلال لازم را داشته باشند و هر یک از آنها نسبت به دیگری یک حس مالکیت دارد.

وی اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از والدین، همین که فرزند دختر و یا پسر آنها اقدام به ازدواج می‌کند با این تصور که باید به وی کمک کنند اقدام به دخالت‌های بی‌جا در زندگی آنها می‌کنند و این دخالت‌ها در پاره‌ای موارد به مذاق یکی از زوجین خوش نمی‌آید. این امر منجر به فاصله گرفتن زوجین از هم و به تبع آن طلاق عاطفی می‌شود.

کوشکی ادامه داد: اگر دخالت والدین در زندگی زوجین جوان به‌منظور ارائه یک راهکار مناسب و مفید باشد، این امر ایرادی ندارد و یک نوع دخالت مثبت محسوب می‌شود. اگر دخالت والدین از حد معمول فرا‌تر رود و به مسائل دیگر کشیده شود منجر به تلخ شدن زندگی زوجین و در نتیجه از هم پاشیدگی زندگی آنها می‌شود.

این روان‌شناس اضافه کرد: انسان به‌گونه‌ای آفریده شده که نیازمند یک‌سری ارتباطات اجتماعی است و افراد اطراف ما یک شبکه اجتماعی تشکیل می‌دهند. این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در پاره‌ای موارد جلوی مشکلاتی که می‌تواند زندگی فرد را دچار اختلال کند، بایستند، لذا لازم است والدین اگر قصد کمک به زندگی فرزندانشان را دارند به‌گونه‌ای دخالت کنند که آنها به این باور برسند دیگران به قصد کمک و نه دخالت کردن آمده‌اند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که والدین باید مدنظر قرار دهند این است که زندگی زمان آنها با زندگی زمان فرزندشان متفاوت است و بسیاری از مؤلفه‌هایی که در زندگی آنها کارایی داشته، ممکن است در زندگی فرزندشان که تازه به ازدواج اقدام کرده کارآیی نداشته باشد، لذا نیاز نیست والدین همه تجربه‌های زندگی مشترک خود را به فرزندانشان تحمیل کنند.

این کار‌شناس مسائل خانواده با بیان اینکه والدین باید تجارب خود از زندگی مشترک را در قالب امروزی به فرزندانشان ارائه دهند، افزود: آنچه حائز اهمیت است این است که برخی افراد در اطراف ما هستند که تمایل دارند همواره در زندگی دیگران سَرک بکشند که لازم است خانواده‌ها به‌ویژه زوجین جوان این افراد را شناسایی کنند و اجازه ندهند لطمه‌ای به روابط آنها وارد کنند.

وی افزود: باید بپذیریم که هر کس مسئول زندگی خودش است. والدین باید به نظرات و سلایق فرزندانشان احترام بگذارند، لذا والدین باید تا جایی که فرزندشان به دخالت آنها نیازی ندارد به حریم شخصی وی تجاوز نکنند.

کوشکی ادامه داد: گاهی اوقات این خود زوجین هستند که اجازه می‌دهند دیگران در زندگی آنها دخالت کنند، وقتی بین یک زن و شوهر «من» و «ما‌ها» و «شما‌ها» عرض اندام کرد، این امر باعث ایجاد اختلاف و فاصله بین زوجین می‌شود و راه برای دخالت‌های دیگران باز می‌شود.

این روان‌شناس با تأکید بر اینکه زوجین جوان نباید با کوچک‌ترین مشکل سفره دل خود را برای دیگران باز کنند و تمام عیوب یکدیگر را نزد خانواده و اطرافیانشان برملا سازند، اظهار کرد: آنچه زوجین جوان باید آویزه گوششان قرار دهند، این است که زندگی، پستی و بلندی، خوبی و بدی، غم و شادی دارد، لذا نباید با کوچک‌ترین مشکل زود از کوره در رفت و برای دادخواهی به دیگران مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌داوری در خصوص مسائل و مشکلات نباید در زندگی زوجین جایگاهی داشته باشد، گفت: متأسفانه شاهد هستیم الفاظی مثل «مادر شوهر»، «خواهر شوهر»، «مادر زن» را بسیار بزرگ کرده‌اند، به عنوان مثال، یک گیاه خاردار را به زبان مادر شوهر نام‌گذاری کرده‌اند و یا مدام از بدی خواهر شوهر گفته می‌شود. این امر باعث می‌شود یک پیش‌داوری در ذهن زوج‌های جوان نقش بسته باشد و با کوچک‌ترین دخالت مادر شوهر و مادر زن این‌گونه تصور شود که آنها قصد ضربه‌زدن به زندگی عروس و یا داماد خود را دارند.

کوشکی با بیان اینکه در بسیاری موارد سکوت بهترین راه مقابله در برابر دخالت‌های بی‌جای دیگران است، افزود: زوجین جوان نباید به دخالت‌های دیگران بها دهند، البته یک شوهر اگر اجازه دهد دیگران حتی پدر و مادر و خواهر و برادرش در زندگی وی دخالت کنند زمینه را فراهم کرده تا زندگی خود را دچار مشکل کند. یک همسر اگر زندگی‌اش را دوست دارد نباید اجازه دهد هر کسی در زندگی‌اش سرک بکشد و برای حل مشکل وی نظر بدهد.

این روان‌شناس ادامه داد: اگر بانوان بتوانند چگونگی ارتباط با خانواده همسر خود را بیاموزند بیشتر مشکلاتی که بین آنها و اعضای خانواده همسر به‌وجود می‌آید را می‌توانند حل کنند و ارتباط آنها با یکدیگر یک ارتباط صمیمی می‌شود.

وی گفت: توجه به چگونگی ارتباط با خانواده همسر افزون‌ بر اینکه سبب حل بیشتر مشکلات می‌شود ارتباط بین عروس و خانواده شوهر را افزایش می‌دهد که نتیجه این ارتباط صمیمی، افزایش علاقه همسران به یکدیگر می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین