|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۴۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
حجتی،اصلاح نژاد و بهره گیری از نژادهای پربازده دام های سبک و سنگین و تنوع بخشی به صنعت طیور از جمله پرورش بوقلمون،قرقاول و کبک را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود:سالانه ۲.۳ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود و در صنعت طیور در جایگاه هفتم جهان هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت:علیرغم خشکسالی کشور در سال گذشته،تولید محصولات کشاورزی امسال افزایش و تراز بازرگانی بخش کشاورزی و غذای کشور نیز به نفع صادرات بهبود خواهد یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛محمود حجتی در دیدار امروز رئیس جمهوری با مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی که در محل این وزارت برگزار شد به ظرفیت های طبیعی و خدادای کشور در بخش کشاورزی و حمایت های دولت از این بخش اشاره کرد و اظهار داشت:سرمایه گذاری دولت های یازدهم و دوازدهم در افزایش بهره وری آب در مزرعه در طول تاریخ کشاورزی کشور بی سابقه بوده و بخشی از افزایش تولیدات کشاورزی حاصل سرمایه گذاری در اجرای طرح های آب و خاک بوده است.

وی با اشاره به این که محصولات ذرت دانه ای و سویا به عنوان اصلی ترین نهاده های خوراک صنعت دام و طیور کشور به خاطر نیاز بالای آبی و تابستانه بودن، امکان توسعه کشت آنها در کشور وجود ندارد،خاطرنشان ساخت:در حال حاضر بخش عمده ای از این محصولات وارد می شود و برنامه افزایش خوداتکایی در این محصولات جزو برنامه های مصوب اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است.

حجتی،اصلاح نژاد و بهره گیری از نژادهای پربازده دام های سبک و سنگین و تنوع بخشی به صنعت طیور از جمله پرورش بوقلمون،قرقاول و کبک را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود:سالانه ۲.۳ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود و در صنعت طیور در جایگاه هفتم جهان هستیم.

وی با اشاره به این که در صورت وجود بازارهای صادراتی امکان افزایش تولید و فعال کردن ظرفیت های خالی صنعت طیور نیز وجود دارد،گفت:سالانه ۱۰.۵ میلیون تن شیر و ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود.

وزیر جهاد کشاورزی به ظرفیت یک میلیون تنی کشت ماهی در دریا اشاره کرد و افزود:این ظرفیت معادل کل صید و آبزی پروری سالانه در کشور است و می تواند میزان تولید آبزیان کشور را دو برابر کند.

وی تولید میگو در کشور را اشتغالزا و ارزآور عنوان کرد و گفت:میگو با استفاده از آب شور دریا و در مناطق ضعیف تولید می شود و تولید آن از ۱۲ هزار تن در سال ۹۲ به ۴۰ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافته است.

حجتی خاطرنشان کرد:صادرات هر کیلو میگو ۵.۵ تا ۶ دلار ارزآوری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی،تشکیل زنجیره های تولید و کشاورزی قراردادی از الزامات گذر از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی دانست و با اشاره به حمایت های دولت از عشایر گفت:صندوق های توسعه عشایر تسهیلات با سود ۴ درصد به عشایر پرداخت می کنند و با ایجاد زنجیره های تولید و ارائه خدمات رفاهی از جامعه عشایری پشتیبانی می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ۹۰ درصد منابع بانک کشاورزی در بخش کشاورزی بهره برداری می شود،اظهار داشت:سرمایه بانک کشاورزی از ۱۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

حجتی گفت:علیرغم الزامات قانونی،سایر بانک ها به بخش کشاورزی کمتر تسهیلات پرداخت می کنند.

وی با بیان این که سراسر کشور پهنه بندی شده و هیچ کشاورزی نیست که به مهندس مروج کشاورزی دسترسی نداشته باشد،خاطرنشان کرد:بخشی از افزایش تولیدات کشاورزی نیز حاصل انتقال یافته های نوین به مزارع بوده است.

حجتی با اشاره به فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی با ۳۰۰ هزار عضو و سازمان های نظام دامپزشکی و نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد:این سازمان ها در زمینه ارائه آموزش به اعضای خود و بهره برداران بخش خصوصی خدمات رسانی می کنند.

وی درباره سازمان امور اراضی گفت که این سازمان به مسائل مردم در خصوص اراضی تداخلی و تغییر کاربری اراضی رسیدگی می کند.

وزیر جهاد کشاورزی به صندوق توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود:۵۱ درصد از سهام این صندوق ها متعلق به تعاونی ها و ۴۹ درصد آن دولتی است و منابع این صندوق ها برای خدمات پیشین و پسین تولید استفاده می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین