|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
ائتلاف 40 کشور جهان علیه «داعش»
13 سال پس از حملات 11سپتامبر و پس از صرف هزینه‌های سرسام آور مالی و جانی مداخله نظامی در افغانستان و عراق، مبارزه با تروریسم همچنان اولویت امنیتی ایالات متحده است. پس از ماه‌ها پیشروی گروه «داعش» در عراق و سوریه، اکنون با کشته‌شدن دوخبرنگار آمریکایی توسط این گروه، زمینه مناسبی برای مبارزه آمریکا با این گروه شده است. مبارزه‌ای که درقالب ائتلافی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و درحالی صورت می‌گیرد که به‌گفته سازمان سیا، تعداد نیروهای «داعش» در عراق و سوریه در ماه‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته و بسیار بیشتر از برآوردهای قبلی است. به گفته این سازمان طبق اطلاعات جمع‌آوری شده بین 20 هزار تا 31 هزار و 500 نفر در این گروه تروریستی عضو هستند. همزمان با اعلام این خبر، «جان کری»، وزیرخارجه آمریکا در جده موفق شد حمایت 10کشور عربی را برای مقابله با «داعش» جلب کند. در اولین‌گام در راستای حمایت منطقه‌ای از طرح «باراک اوباما»، رییس‌جمهوری آمریکا برای مبارزه با «داعش»، 10کشور عربی برای مبارزه با این گروه اعلام آمادگی کردند. رییس‌جمهور آمریکا گفت که این حمله برای مبارزه با تروریسم و از طریق تلاش جدی و بی‌امان برای مقابله با سازمان «داعش» در هر کجا که باشند، با استفاده از نیروی هوایی آمریکا و حمایت ما از نیروهای شرکایمان انجام خواهد شد. او در این نطق که از تلویزیون‌های سراسری پخش شد، گفت که در انجام عملیات علیه گروه «داعش» در داخل سوریه علاوه بر عراق، درنگ نخواهد کرد. کاخ سفید اعلام کرد اوباما پیش از این سخنرانی خود که با هدف ارایه طرح اقدام خود برای مبارزه با «داعش» بود، با ملک عبدالله، پادشاه عربستان تماس گرفت.  در این سخنرانی، اوباما «داعش» را تهدیدی برای آمریکا توصیف کرد و ادامه داد که اگر کسی آمریکا را تهدید کند، جای امنی نخواهد یافت.
با این حساب، ائتلافی چندملیتی برای مبارزه با «داعش» به‌زودی سازماندهی خواهد شد، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این ائتلاف گفت که 40کشور با ارسال کمک‌های انسانی یا تسلیح کردهای عراق، به ائتلاف مبارزه با گروه تروریستی «داعش» پیوسته‌اند. او افزود که وزیر خارجه آمریکا از نهم سپتامبر برای بررسی موارد ایجاد ائتلاف بین‌المللی ضد «داعش» و کمک‌رسانی به مخالفان سوریه با سران کشورهای منطقه، به اردن و عربستان سعودی سفر می‌کند. بنا بر گزارش‌ها، مسوولیت نظارت و هماهنگی، با ژنرال بازنشسته «جان آلن» است. ژنرالی که سابقه زیادی در هماهنگ‌سازی نیروهای بین‌المللی در خطوط مقدم جنگ داشته و در افغانستان و عراق نیز فعال بوده است. پس از گفت‌وگوی جان کری با وزرای خارجه 10کشور عربی به‌علاوه ترکیه، این کشورها متعهد شدند که مانع تامین‌مالی و پیوستن پیکارجویان به «داعش» شوند. عربستان سعودی، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، قطر و امارات متحده عربی و نماینده‌ای از ترکیه در این نشست حضور داشتند. پیوستن عربستان و قطر به ائتلاف جهانی علیه «داعش» درحالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر برخی از همین کشورها، متهم به حمایت مالی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه شده بودند. براساس بیانیه پایانی این نشست، کشورهای شرکت‌کننده در این نشست خواهان برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تقسیم وظایف برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سراسر جهان به‌ویژه گروه «داعش» شدند. با وجود آنکه کشورهای شرکت‌کننده در این نشست توافق کردند که در بسیاری از جنبه‌های نظامی علیه «داعش» هماهنگ باشند، اما آنطور که جان کری در پایان این نشست گفت، هیچ‌کدام از این کشورها عملیات نظامی زمینی علیه «داعش» نخواهند داشت و آمریکا نیز براساس استراتژی اعلام‌شده از سوی اوباما، حملات هوایی علیه تروریست‌ها را افزایش می‌دهد. بنا بر گزارش‌ها، ترکیه نیز تنها به عملیات‌های انسان‌دوستانه در این زمینه کمک خواهد کرد. به گفته منابع آگاه، آنکارا اجازه استفاده از پایگاه هوایی «انجرلیک» در جنوب ترکیه را برای اهداف لجستیکی می‌دهد اما هیچ‌گونه سلاحی در اختیار ائتلاف قرار نمی‌دهد. گرچه ترکیه به‌عنوان یکی از قدرت‌های غیرعرب منطقه‌ای در این نشست حضور داشت اما ایران و سوریه از غایبان این نشست بودند و به نظر می‌رسد این امر تشکیل ائتلاف در سراسر خطوط نبرد فرقه‌ای خاورمیانه را با مشکل مواجه می‌کند. در همین حال جان کری روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» با بیان اینکه همکاری با ایران در عراق نیازمند دریایی از تغییرات در سیاست‌های ایران است، گفت: دست‌کم در کوتاه‌مدت چنین همکاری‌ای صورت نخواهد گرفت. سعودی‌ها هم اگرچه از دیگر گروه‌های مسلح سنی مستقر در سوریه حمایت می‌کنند اما «داعش» را گروهی تروریستی اعلام کردند و در نشست روز پنجشنبه برای کمک به آمریکا در مبارزه با این گروه اعلام آمادگی کردند. کشورهای شرکت‌کننده همچنین تاکید کردند هرگونه رویارویی با تروریسم باید همراه با مقابله با تفکرات افراطی و ایجاد سازوکاری برای نظارت بر سلاح‌های ارسالی به مناطق درگیری باشد. جان کری نیز گفت که در نشست جده پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در رویارویی با تروریسم بود و ائتلاف علیه تروریسم گسترش خواهد یافت.
به گفته کری، تمام کشورهای شرکت‌کننده در نشست نقشی را در رویارویی با تروریسم ایفا خواهند کرد که از جمله آن می‌توان به کمک‌های مادی و نظامی و نیز جلوگیری از رسیدن پول و جنگجو به «داعش» اشاره کرد. مبارزه با «داعش» در حالی وارد مرحله جدی‌تری شده است که باراک اوباما چهارشنبه‌شب از احتمال حملات هوایی علیه نیروهای «داعش» در خاک سوریه خبر داد، امری که مخالفت سوریه و روسیه را به‌دنبال داشت. به گفته مقامات سوری، هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه «داعش» در خاک سوریه و بدون اجازه دمشق، حمله علیه این کشور به حساب می‌آید. «ولید المعلم»، وزیرخارجه سوریه نیز در این‌باره گفت: مبارزه با تروریسم اولویتی است که در سوریه تنها ملت این کشور می‌توانند درخصوص آن تصمیم‌گیری کنند. تنها سوری‌ها هستند که حق دارند درباره آینده، رییس‌جمهور و نوع حکومت خود تصمیم‌گیری کنند. روسیه از مهم‌ترین هم‌پیمانان دولت بشار اسد در عرصه بین‌الملل نیز هشدار داده که هرگونه اقدام آمریکا علیه گروه تروریستی «داعش» بدون حمایت سازمان‌ملل، «نقض فاحش و شرم‌آور حقوق بین‌الملل» است و «تعرض به خاک سوریه» تلقی می‌شود. الکساندر لوکاشوویچ، معاون وزیرخارجه روسیه تاکید کرده آمریکا پیش از هر اقدامی «باید رضایت دولت مشروع سوریه» را جلب کند. اظهارات مقامات روسی البته بدون واکنش نماند و آمریکا آن را شگفت‌آور توصیف کرد. جان کری در عربستان سعودی گفت: «اگر شرایط اوکراین وخیم نبود، حتی می‌شد به این حرف روسیه خندید که بعد از اتفاقات کریمه و شرق اوکراین از قوانین بین‌المللی سخن می‌گوید.»
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین