|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۹
کد خبر: ۲۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
روسای جمهوری ایران و ترکمنستان با اشاره به پیوند فرهنگی و جغرافیایی دو کشور تاکید کردند: همکاریهای تهران - عشق آباد باید در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به بالاترین سطح ممکن ارتقاء یابد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که صبح جمعه و در محل اقامت خود در شهر دوشنبه تاجیکستان، میزبان قربان قلی وردی محمد اف بود، خطاب به وی گفت: ایران و ترکمنستان دو همسایه و برادر با ریشه های مشترک هستند و ضروری است ظرفیت های برزمین مانده در روابط دوجانبه را عملیاتی سازند.

رییس جمهور با اشاره به امکانات فراوان دو کشور برای مبادله کالا و تجارت پایاپای گفت: شرایط باید به گونه ای باشد که کارآفرینان، سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایران با تسهیلات لازم در فعالیت های انرژی ،عمرانی، حمل و نقل و توسعه بنادر شما فعالیت داشته باشند.

روحانی به افتتاح راه آهن سه جانبه ایران ، ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد و افزود:ایران مسیری مطمئن، امن و سودآور در ترانزیت کالا و اتصال اقتصاد منطقه آسیای میانه به جنوب و منطقه خلیج فارس خواهد بود.

رییس جمهور همچنین تاکید کرد که پروژه اتصال راه آهن چابهار- زاهدان ، این ارزش افزوده را ایجاد خواهد کرد که اقتصاد ترکمنستان و کشورهای منطقه به آبهای آزاد اقیانوس هند هم دسترسی پیدا کنند.

روحانی به توانایی علمی و فنی بخش دولتی و خصوصی ایران اشاره و افزود: ایران آماده هرگونه کمک به توسعه زیرساخت های ترکمنستان و تامین کالاهای مورد نیاز این کشور است.

رییس جمهور ضمن اشاره به همراهی دو کشور در عرصه بین المللی و منطقه ای تاکید کرد: روابط فرهنگی، علمی و گردشگری هم باید به ظرفیت های بالاتر برسد.

رییس جمهوری ترکمنستان در این دیدار با اشاره به جایگاه موثر منطقه ای و بین المللی ایران و نیز اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو ملت ، گفت: ایران حضور بسیار خوبی در حوزه انرژی، راه و اقتصاد ترکمنستان دارد و امیدواریم روابط حسنه میان دو کشور به بالاترین سطح ممکن افزایش یابد.

وردی محمد اف ،فعال تر شدن کمسیون مشترک را خواستار شد و افزود: فعالیت نمایشگاه متقابل و بویژه عرضه محصولات ایران در ترکمنستان همواره با استقبال تجار و مردم مواجه بوده است.

وی ایران را از توانمندترین کشورها در حوزه عمران و راه سازی دانست و خواستار مساعدت ایران در همکاریهای ترانزیتی و گمرکی شد.

روسای جمهوری دو کشور برای فعالتر شدن کمیسیون مشترک و بررسی مسایل منطقه ای توافق کردند.

پس از این ملاقات دکتر حسن روحانی و قربان قلی بردی محمداف روسای جمهوری ایران و ترکمنستان راهی کاخ نوروز شدند تا در چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای شرکت کنند.

سخنرانی روسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای به همراه کشورهای میهمان، پس از گرفتن عکس یادگاری آغاز می شود.

پس از اعضای اصلی ، دبیر کل و رییس کمیته اجرایی شانگهای ، روسای کشورهای ناظر با توجه به حروف الفبا سخنرانی می کنند که به این ترتیب رییس جمهوری ایران دومین سخنران است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین