|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۴۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی اقوام غرب استان تهران گفت: حضور در این مراسم را برای خود بسیار ویژه می‌دانم چرا که ما را از حال و هوای طبیعی کار که با مشکلات پیچیده کشور با آن مواجه هستیم، به محفلی که نمادی از اقوام مختلف ایرانی هستند، آورده‌اید.
  رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کثرت اقوام در کشورمان و همزیستی آرامش بخش آنها در کنار یکدیگر گفت: اقوام مختلف ریشه فکری خود را ایران و اسلام می‌دانند و هم سرنوشتی دیگران برایشان به باور تبدیل شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی اقوام غرب استان تهران گفت: حضور در این مراسم را برای خود بسیار ویژه می‌دانم چرا که ما را از حال و هوای طبیعی کار که با مشکلات پیچیده کشور با آن مواجه هستیم، به محفلی که نمادی از اقوام مختلف ایرانی هستند، آورده‌اید.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در آستانه این سالگرد بر پایه محفل اقوام غرب استان تهران معانی متعددی دارد که البته نشانه قدرت درونی جمهوری اسلامی ایران است ضمن اینکه اقوام مختلف در عین کثرت از وحدت پایدار در کشورمان برخوردار هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست‌های متعدد مردم شهرهای غرب استان تهران برای احداث مترو گفت: به شورای شهر تهران و شهردار این کلانشهر برای انتقال مترو به این منطقه صحبت خواهم کرد ضمن اینکه ادامه خطوط مترو به این شهرها را بسیار معقول می‌دانم.

لاریجانی  خاطرنشان کرد: باید قبول کرد که شهرهای ملارد، شهریار و شهر قدس به مرور زمان گسترش زیادی با توجه به مهاجرپذیری در این منطقه داشته‌اند و به همین دلیل باید به تناسب کمک‌های صورت گرفته به بخش‌های مختلف این مناطق را زیاد کرد.

وی گفت: بخش‌های مختلفی که از اقوام در این مناطق ساکن هستند با همزیستی صمیمانه در آنجا زندگی می‌کنند. این در حالی است که در خیلی از کشورها اقوام آنها روحیه جدایی پذیری دارند. اما  در ایران اینگونه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی افراد که تصور درستی از اقوام ایرانی نداشتند قبل از انقلاب و حتی اوایل پیروزی جمهوری اسلامی، بر روی برخی اقوام سرمایه‌گذاری کرده و حتی به دنبال جدایی طلبی و استقرار گروهک‌هایی در آنجا بودند.

لاریجانی گفت:‌همه اقوام در ایران ریشه ایرانی داشته و به آن افتخار می‌کنند. به طور مثال کردها،سیستانی‌ها، بلوچ‌ها، ترک‌ها، عرب‌ها، لرها و ... ریشه خود را ایرانی می‌دانند.

وی افزود: در هیچ  موقع از تاریخ سرزمین‌هایی که از ایران جدا شدند به دلیل مسائل قومیتی از کشور مادر جدا نشدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه فکر ایرانی و اسلامی در قوم‌های ایران وجود دارد و البته تعصب مذهبی این اقوام هم بسیار زیاد است.

لاریجانی افزود: هم سرنوشتی در زندگی اقوام ایرانی وجود داشته و به باور تبدیل شده است.

وی افزود: برخی کشورهای منطقه که به دنبال رخنه در برخی اقوام ایرانی بودند وقتی با توده این اقوام روبرو شدند سرخورده شده و دیدند کاری نمی‌توانند بکنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جدایی پذیری برخی اقوام در حوزه بالکان گفت:‌اختلافات قومی و کثرت اقوام در حوزه بالکان باعث تجزیه آنها شده است. در حالی که ایرانیان همبستگی و تعصب زیادی بر کشور خود داشته و دارند.

لاریجانی از صدا و سیما خواست موضوع همبستگی قوم‌ها اهمیت بیشتری دهد چرا که این موضوع می‌تواند در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اهمیت بالایی دارد. ضمن اینکه این اقوام در بحران‌ها و مشکلات کشور با توجه به سیمای رنگارنگ و بوستانی‌شان عظمت زیادی از خود نشان می‌دهند.

وی گفت: بازار بزرگی در تهران به عنوان پایتخت و کلانشهر وجود دارد که می‌تواند برندهای مختلف محصولات اقوام و توزیع گسترده آن منجر به افزایش این محصولات در این شهر شود ضمن اینکه نزدیکی تهران به شهرهای اطراف آن می‌تواند باعث توزیع بیشتر و فروش گسترده این محصولات شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وجود فروشگاه‌هایی که بتواند صنایع دستی اقوام را عرضه کند در شرایط فعلی که مسئله اشتغال بسیار مهم است می‌تواند بسیار چشمگیر باشد.

لاریجانی افزود: می‌توان با برنامه‌ریزی ویژه و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی از استعدادهای بالقوه اقوام برای توسعه محصولات آنها در کشور استفاده برد.

وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی افزود: باید از تحریم‌ها برای کشورمان فرصت ایجاد کنیم. چرا که ظرفیت‌های متعدد، نیروهای انسانی خلاق و اقوام مختلف می‌تواند توانایی‌های بالقوه را در کشور به بالفعل تبدیل کند. فقط باید بخش‌هایی از زنجیره تولید را در کشورمان تکمیل کنیم تا زمینه ظهور و بروز بیشتری را در اقتصاد کشورمان داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌اکثر بخش‌های تولیدی کشور با فقدان زنجیره تولید مواجه بوده و به خارج از کشور وابستگی دارد و می‌توان با نگاه به داخل توقف در تولید را مرتفع کرده و بازار محصولات را گسترش داد.

لاریجانی به مشکلات صنعت خودروی کشور به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب اشاره کرد و گفت: اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم می‌توانیم زنجیره تولید را در کشور همچنان فعال نگه داریم و باید بکوشیم تا تاب‌آوری اقتصادی در کشور را بالا ببریم.

وی گفت: متاسفانه در بخش‌هایی از صنعت چرم‌سازی در کشورمان دچار مشکلاتی به دلیل وجود تحریم‌ها شده‌ایم اما اگر زنجیره تولید را بتوانیم مستمر داشته باشیم این موضوع حل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  گفت: باید در بودجه سال آینده زنجیره تولید را برای سرمایه‌گذاری و افزایش رغبت افراد برای توسعه تولید در کشور فعال نگه داریم که البته مجلس می‌تواند به این موضوع به ویژه در بودجه آینده توجه ویژه داشته باشد.

لاریجانی گفت: اگر کسی محصولی را تولید می‌کند باید از طریق مؤسساتی که شغل آنها توزیع با توجه به شناخت خوبشان از بازار است، بدهد که در این مسیرباید از ظرفیت این مهم برای توزیع محصولات غرب استان تهران به بازار تهران استفاده کرد.

وی در پایان گفت: رویکرد کشور اداره اقتصاد توسط مردم است البت چنین روشی هم در بودجه وجود دارد که بسیاری از پروژه‌ها توسط دولت و مردم به صورت مشترک اجرایی شود. ضمن اینکه این امکان در بودجه 98 بیش از سال‌های گذشته است.

در این گردهمایی علاوه بر انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان، حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل، صدیف بدری نماینده اردبیل، سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج، محمدعلی مفتح نماینده رزن، جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد، و محمودی شاهنشین نماینده شهریار، شهر قدس و ملارد حضور داشتند.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین