|
|
امروز: چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۲۴۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
«مسیر این دانشگاه خطرناک است و استهلاک بالایی دارد؛ به همین دلیل ما همه اتوبوس‌های داخلی را هر ماه اورهال می‌کردیم؛ اصلا معاینه فنی سالانه برای ما ملاک نبود چون شرایط مسیر این دانشگاه واقعا عجیب و خطرناک است. خب اینها هزینه‌های تمام‌شده را افزایش می‌دهد؛ اما هر شرکتی هم این کارها را انجام نمی‌دهد.»
 پیمانکار واحد حمل‌ونقل دانشگاه علوم‌وتحقیقات متهم نخست حادثه سه‌شنبه خونین این دانشگاه تا اینجای کار است. با گذشت ٧ روز از این حادثه همچنان پیمانکار به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای تصادفات پایتخت در بازداشت است و حرف‌وحدیث‌ها در خصوص قصور این پیمانکار در بروز این حادثه ادامه دارد. از همان فردای حادثه و با انتشار اخباری در خصوص فرسودگی، از رده خارج‌بودن و فقدان معاینه فنی اتوبوس حادثه‌دیده تقریبا همه فهمیدند که مقصر این حادثه باید پیمانکار حمل‌ونقل این دانشگاه باشد. با تعطیلی موقتی این واحد علوم تحقیقات مسئولان  این دانشگاه در همان چند روز از تعلیق قرارداد پیمانکار متخلف و مقصر فعلی و جایگزینی پیمانکار جدید خبر دادند. خبری که البته از صبح شنبه و با بازگشایی مجدد دانشگاه علوم‌وتحقیقات و قرارگیری اتوبوس‌های جدید در محوطه دانشگاه رنگ واقعی‌تری به خود گرفت تا جایی که مسئولان دانشگاه آزاد نام شرکت پیمانکار جدید را هم اعلام کردند؛ اما با پیگیری‌های «شهروند» مشخص شد که این شرکت چند ‌سال پیش هم در این واحد دانشگاهی کار جا‌به‌جایی دانشجویان را انجام می‌داده است اما به دلیل نامعلومی از سه ‌سال پیش شرکت جدیدی جایگزین شده بود.

ماجرا از سال‌ها پیش شروع شد؛ حدود ١٠‌ سال پیش یعنی همان روزهای نخست راه‌اندازی این واحد دانشگاهی، مسیر خطرناک و پرفرازونشیب این دانشگاه نیاز به اتوبوس‌های سالم و سرحالی داشت که به راحتی بتواند دانشجویان بی‌شمار این واحد دانشگاهی را جا‌به‌جا کند. همین شد تا مسئولان دانشگاه به سراغ معتبرترین شرکت فعال در این زمینه رفتند و با مدیران این شرکت قرارداد بستند. سال‌ها گذشت و این شرکت حمل‌ونقل با دانشگاه به همکاری ادامه داد. در خلال این سال‌ها دانشکده‌های بیشتری هم افتتاح و به تعداد دانشجویان هم افزوده شد و این یعنی نیاز به تعداد بیشتر اتوبوس برای جا‌به‌جایی دانشجویان. کار به جایی رسید که ٤٠ اتوبوس از ساعت ٨ صبح تا ٤ بعدازظهر داخل دانشگاه کار جابه‌جایی دانشجویان و اساتید را انجام می‌دادند و از ساعت ٤ تا ٨ شب هم ٢٠ اتوبوس به‌ طور فعال در این دانشگاه حضور داشتند تا این‌که این قرارداد سه‌ سال پیش فسخ شد؛ اینها را یکی از مسئولان شرکت پیمانکاری «واحد گشت» به «شهروند» می‌گوید. این همان شرکتی است که از شنبه پس از حادثه مسئولیت جابه‌جایی دانشجویان را عهده‌دار شد و مسئولان دانشگاه آزاد از انعقاد قرارداد جدید با آن خبر داده‌اند. این مسئول که نخواست نامش فاش شود، به «شهروند» توضیح داد: «حدود سه‌ سال پیش بود که کار را از ما گرفتند. دلیلش هم قیمت پایین‌تر بقیه پیمانکاران بود. به ‌طور معمول دانشگاه مناقصه برگزار می‌کند و خب طبیعی است که پایین‌ترین قیمت برنده شود و کار را برعهده بگیرد؛ اما این رقابت تا جایی قابل قبول است که قیمت‌های پیشنهادی معقول باشد. متاسفانه مسئولان دانشگاه به این موضوع توجه نکردند و فقط هزینه و پول کمتر برایشان ملاک بود. همین هم شد که حالا چنین مصیبتی پیش آمد.»

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «مسیر این دانشگاه خطرناک است و استهلاک بالایی دارد؛ به همین دلیل ما همه اتوبوس‌های داخلی را هر ماه اورهال می‌کردیم؛ اصلا معاینه فنی سالانه برای ما ملاک نبود چون شرایط مسیر این دانشگاه واقعا عجیب و خطرناک است. خب اینها هزینه‌های تمام‌شده را افزایش می‌دهد؛ اما هر شرکتی هم این کارها را انجام نمی‌دهد.»

به گفته این مسئول شرکت پیمانکاری حمل‌ونقل، مسئولان دانشگاه از شنبه مجددا با این شرکت همکاریشان را از سر گرفتند. البته او می‌گوید که هنوز به ‌طور رسمی قراردادی منعقد نشده است؛ چون باید تشریفات اداری طی شود اما با توجه به حادثه پیش‌آمده از شنبه کار حمل‌ونقل داخلی را این مجموعه برعهده گرفت.

منبع:شهروند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین