|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۴۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
تکذیب این یافته‌ها توسط ترامپ مانند همکاری با روسیه برای تخریب کمپین تبلیغاتی دموکرات‌ها، اعضای حزب دموکرات را به شدت عصبانی خواهد کرد. رییس مجلس، نانسی پلوسی با برگزاری تحقیق و تفحص موافقت خواهد کرد و ترامپ با اکثریت مطلق در مجلس استیضاح خواهد شد. اما سنا که به رای دوسوم اعضا برای محکوم کردن رییس‌جمهوری نیاز دارد، او را تبرئه خواهد کرد.
 فایننشال تایمز نوشت: آیا در دوره‌ای که شاهد ظهور ترامپ و برگزیت و رواج پوپولیسم هستیم، پیش‌بینی آینده جهان دشوار شده است؟ از نظر تحلیلگران فایننشال تایمز این‌گونه است.

در ادامه این مطلب به نقل از انتخاب آمده است: سال گذشته، هشت مورد از پیش‌بینی‌های بیست‌گانه ما غلط از آب درآمد که ضعیفترین نتیجه در سال‌های گذشته تلقی می‌شود. ما در پیش‌بینی استیضاح ترامپ، کاندیدای پیروز انتخابات مکزیک، بودجه منطقه یورو و قهرمان جام‌جهانی فوتبال دچار اشتباه شدیم. در مورد بهای نفت و رشد اقتصادهای نوظهور بیش از حد خوش‌بین بودیم. اما در مورد اتفاقات سال ۲۰۱۹ نویسندگان فایننشال تایمز این‌گونه پیش‌بینی کرده‌اند:

آیا برگزیت متوقف خواهد شد؟

آری، در دقیقه نود، بریتانیا خود را از شر این اقدام خودمخرب خلاص خواهد کرد. ترزا می در سال ۲۰۱۶ گفت که برگزیت به معنای برگزیت است اما پس از دو سال جدال تلخ، حتی در درون حزب مطبوع نخست‌وزیر بریتانیا نیز در مورد معنای واقعی آن اتفاق نظر وجود ندارد. ناکامی پارلمان در توافق بر هر گونه نسخه‌ای از برگزیت، سرنوشت آن را به آرای عمومی گره زده است. در دومین رفراندومی که برگزار خواهد شد، مردم به احیای شهرت بریتانیا به عنوان ملتی که تمایل ندارد امنیت و رونق اقتصادی را قربانی تعصب سیاسی کند، برمی‌خیزند. این پیش‌بینی بیشتر براساس امید است تا انتظار.

آیا جرمی کوربین، نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد؟

خیر، رهبر حزب مخالف، موفق شده وجهه خود را میان افکار عمومی ارتقا دهد اما این محبوبیت، از میزان استقبال از حزب کارگر فراتر نرفته است. ممکن است بریتانیا در سال ۲۰۱۹ شاهد برگزاری انتخابات عمومی باشد اما کوربین از شانس پیروزی کمی برخوردار است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت کوربین از ترزا می کمتر است. عملکرد او مردم را متقاعد نکرده که شایستگی رهبری داشته باشد.

آیا پس از اعتراضات عمومی اخیر در فرانسه، مکرون خواهد توانست به اصلاحات خود ادامه دهد؟

آری، رییس‌جمهور فرانسه گزینه دیگری ندارد. رها کردن اصلاحات به معنای پایان حیات سیاسی اوست. البته یک توقف موقتی با افزایش حداقل دستمزد و کاهش مالیات برای آرام کردن معترضان غیرقابل اجتناب است. اما او اصلاحات خود را در مسأله بازنشستگی، بیمه بیکاری و مقررات کسب‌وکار پیگیری خواهد کرد. البته برای جلوگیری از تنش‌های داخلی، او ناچار خواهد بود که مردم را بیشتر برای همراهی با اصلاحاتش متقاعد کند.

آیا پوپولیست ها در انتخابات پارلمان اروپایی موفق عمل خواهند کرد؟

آری، این انتخابات زمینه مناسبی را برای توسعه حضور پوپولیست ها و ناسیونالیست ها مهیا می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مهاجرت، مسأله روز اغلب کشورهاست. انتخابات معمولا فرصتی برای اظهار مخالفت مردم با روند موجود است و انتظار می‌رود احزابی مانند اتحاد متیو سالوینی در ایتالیا، حزب آلترناتیو در آلمان و دموکرات‌های سوئد، موفق به ارتقای موقعیت خود در انتخابات آتی شوند. با این حال میانه‌روهای طرفدار اتحادیه اروپا، تسلط خود را حفظ خواهند کرد. اما انتظار می‌رود شاهد جبهه گیری و منازعات بیشتری در پارلمان بعدی باشیم.

آیا دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ تلاش خواهند کرد؟

آری، گزارش مولر در اوایل سال ۲۰۱۹ یافته‌های بحث‌برانگیزی را افشا خواهد کرد که محکومیت‌ها و گزارش‌های منفی زیادی به دنبال می‌آورد. تکذیب این یافته‌ها توسط ترامپ مانند همکاری با روسیه برای تخریب کمپین تبلیغاتی دموکرات‌ها، اعضای حزب دموکرات را به شدت عصبانی خواهد کرد. رییس مجلس، نانسی پلوسی با برگزاری تحقیق و تفحص موافقت خواهد کرد و ترامپ با اکثریت مطلق در مجلس استیضاح خواهد شد. اما سنا که به رای دوسوم اعضا برای محکوم کردن رییس‌جمهوری نیاز دارد، او را تبرئه خواهد کرد.

آیا شاهد خاتمه جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین خواهیم بود؟

خیر، اگرچه از ماه جولای شاهد آتش‌بس تعرفه‌ای میان اروپا و آمریکا بودیم، ترامپ و نزدیکانش نگاه تندتری به اقدامات «مخرب» رقابتی چین دارند‌. دولت ترامپ معتقد است برای توقف وضع تعرفه‌های بالاتر بر واردات کالاهای چینی، این کشور باید به سیاست اقتصادی مداخله‌گرانه دولت برای توسعه، ظرف سه ماه آینده خاتمه دهد. اما چنین چیزی رخ نخواهد داد و آمریکا نیز به افزایش تعرفه‌ها بر ورود کالاهای چینی تا اواسط سال ادامه خواهد داد.

آیا روسیه علیه اوکراین دست به اقدام نظامی می‌زند؟

خیر، اقدام روسیه به توقیف سه ناو اوکراینی و جدا شدن کلیسای ارتدوکس اوکراین از روسیه بر تنش‌ها افزوده است. اصلاح مقررات بازنشستگی موجب کاهش نرخ محبوبیت پوتین شده است و اقدام نظامی علیه اوکراین می‌تواند یک عامل برای انحراف افکار عمومی باشد و به احساسات میهن‌پرستانه دامن بزند. اما رییس‌جمهوری روسیه با احتیاط عمل خواهد کرد. ارتش اوکراین قدرتمندتر از پنج سال قبل است و روس‌ها خواهان تلفات بیشتر ناشی از جنگ با کشوری برادر نیستند. رویکرد محتاطانه بر کرملین حاکم خواهد ماند.

آیا بحران مالی جدیدی در کار خواهد بود؟

خیر، البته اگر بحران مالی را به معنای آن بدانیم که سیاستگذاران ناچار باشند در زمان واحد، بیش از یک نهاد مالی مهم جهانی را نجات دهند. اما در برخی بازارها و وضعیت اقتصادی تعدادی از کشورها شاهد نوساناتی خواهیم بود. یک دلیل برای خوش‌بینی، این است که پس از بحران سال ۲۰۰۸، بر انسجام اسناد مالی نهادهای مالی مهم جهان افزوده شده است. اما دلایلی برای بدبینی نیز وجود دارد مانند پایین ماندن نرخ بهره، بی‌سابقه بودن سطح بدهی‌ها و بالا رفتن بهای بسیاری از دارایی‌ها. اقتصادهای آسیب‌پذیر نیز شامل چین، بریتانیا پس از برگزیت، بدهی‌های ملی ایتالیا و بازار سهام آمریکا می‌باشند.

آیا پس از انتخابات پارلمانی هند، ناریندا مودی همچنان نخست‌وزیر باقی خواهد ماند؟

آری، حزب حاکم و حامی مودی، اخیرا در پایگاه حیاتی خود در مناطق شمالی هند با پیروزی حزب رقیب دچار تزلزل شد. این موضوع نشان می‌دهد که مودی در تحقق وعده‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۴ خود که انتظارات را به شدت بالا برده بود، با مشکلاتی مواجه شده است. اما محبوبیت شخصی او همچنان بالاست و کاندیدایی کاریزماتیک و مصمم در انتخابات تلقی می‌شود. احتمالا او از تمام فرصت‌ها مانند موجی از هزینه‌های عوام‌فریبانه، برای اطمینان از پیروزی در انتخابات بهره خواهد برد.

آیا شاهد بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری در دریای جنوب چین خواهیم بود؟

خیر، پکن به اندازه کافی درگیر جنگ تجاری با آمریکا هست و تمایلی ندارد بهانه‌ جدیدی برای اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر به ترامپ بدهد. سایر کشورهای مدعی نیز به علت عدم تقارن قوا در این منطقه، راضی به رویارویی با چین نیستند. چین به استقرار پایگاه‌های نظامی در جزایر مصنوعی این دریا ادامه خواهد داد اما دست‌کم در سال ۲۰۱۹ رویه شدیدتری در پیش نخواهد گرفت.

آیا بولسونارو به نرخ رشد اقتصادی برزیل خواهد افزود؟

بلی، در هر صورت بزرگترین اقتصاد آمریکای جنوبی، بر لبه احیای وضع اقتصادی خود پس از طولانی‌ترین دوران رکود اقتصادی خود ایستاده است. طرح پیشنهادی رونق اقتصادی توسط بولسونارو، بر هیجان سرمایه‌گذاران افزوده است. این اقدامات لیبرالی تحت هدایت وزیر اقتصاد آموزش‌دیده در دانشگاه شیکاگو بر مطلوبیت دولتی که ساختاری غیرعادی دارد، می‌افزاید. اگر رییس‌جمهور بتواند برخی از این اقدامات بخصوص اصلاحات حیاتی بازنشستگی را به تصویب مجلس برساند، بر رونق اقتصادی بازهم افزوده خواهد شد.

آیا ولیعهد سعودی از پیامدهای قتل خاشقجی نجات پیدا می‌کند؟

آری، ولیعهد سه سال گذشته را صرف تثبیت موقعیت خود و کنار زدن رقبا کرده است. ملک سلمان در کنار فرزند محبوب خود ایستاده و تنزل رتبه او به معنی تحقیرش خواهد بود. در سطح بین‌المللی نیز ترامپ روشن کرده که حفظ روابط با بزرگترین صادرکننده نفت‌خام جهان و سرمایه‌گذاری ها و معاملات تسلیحاتی پیشنهادی ولیعهد را از قتل وحشیانه جمال خاشقجی مهم‌تر می‌داند. ‌ با این حال ولیعهد خود را شخصی خودسر و غیرقابل پیش‌بینی نشان داده و اگر بار دیگر مرتکب عملی شود که واکنش تند جهان را در پی داشته باشد، شانس بقایش کم می‌شود.

آیا شاخص اس اند پی ۵۰۰ سال ۲۰۱۹ را با رقمی بالاتر از ۳۰۰۰ به پایان می‌رساند؟

خیر، هرچند میانگین شاخص تخمینی تحلیلگران، نزدیک به کمی بالاتر از آن است، اما عوامل مثبتی که پشت یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رونق بازار در وال استریت قرار دارند، در حال رنگ باختن هستند. رشد درآمد کاهش خواهد یافت و حاشیه سود کم می‌شود. توقف محدودیت بانک مرکزی آمریکا بر نرخ بهره، تقویت دلار و تحرک اقتصادی چین می‌تواند به این هدف کمک کند اما این نیازمند دوره‌ای بلندمدت است و نگرانی از اوضاع اعتباری شرکت‌ها در حال افزایش است. با منقضی شدن دوران استقراض آسان در بازار، بازار سهام به اهمیت ترازنامه‌ها پی خواهد برد.

آیا نخست‌وزیر اتیوپی قادر خواهد بود روند یکی از بزرگترین تحولات آفریقا را حفظ کند؟

آری، ابی احمد که در ماه آوریل به قدرت رسید، تاکنون یکی از بزرگترین غافلگیری های آفریقا در سال ۲۰۱۸ تلقی می‌شود. او هزاران زندانی سیاسی را آزاد کرد، به گروه‌های اپوزیسیون اجازه بازگشت داد، با اریتره صلح برقرار کرد و کابینه‌ای تشکیل داد که نیمی از آنها زن هستند. این تحولات اکثر مردم قاره را هیجان‌زده کرده است. با شجاعت و سرسختی که او نشان داده، دشوار است که علیه او بتوان پیش‌بینی کرد هرچند برخی تلاش کرده‌اند او را ترور کنند و راه پیش رویش بسیار ناهموار است.

آیا بهای نفت خام برنت در پایان سال زیر ۶۰ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود؟

آری، بهای نفت در سه ماه گذشته تحت تاثیر افزایش تولید در آمریکا و ابهام در رشد اقتصادی جهان، روندی نزولی در پیش گرفته است. این دو عامل در سال ۲۰۱۹ همچنان برقرار خواهد بود. بهای نازل نفت مانند ترمزی برای نفت شیل آمریکا عمل خواهد کرد اما تعداد چاه‌های حفاری شده و در انتظار تولید به قدری است که روند افزایشی تولید آمریکا حفظ خواهد شد. اوپک و متحدانش تلاش کردند با کاهش عرضه به بازار ثبات بدهند اما سازوکار اجرای این تصمیم چندان موفق نخواهد بود.

آیا اوبر موفق به ثبت بزرگترین عرضه اولیه سهام در تاریخ خواهد شد؟

یر، ۲۵ میلیارد دلاری که علی‌بابا در اولین عرضه سهام خود کسب کرد و ارزشی ۱۷۰ میلیارد دلاری برایش رقم زد، مطمئنا غیرقابل دستیابی خواهد بود. کاهش ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی در ماه‌های اخیر و زیانهای عمده اوبر موجب می‌شود ارزش‌گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری برخی بانکداران اغراق شده به نظر برسد. اما بازار تشنه شرکت‌های روبه رشد فناوری است و اوبر تحت مدیریت جدید با تقاضای روبه افزایشی در بازار حمل‌ونقل مواجه خواهد بود. با این حال ارزش آن می‌تواند با ارزش صد میلیارد دلاری فیسبوک که رکورددار عرضه های اولیه در بازار سهام آمریکاست، رقابت کند.

آیا زاکربرگ از ریاست فیسبوک کناره‌گیری می‌کند؟

خیر، با توجه به مسائلی حاکمیتی در فیسبوک، او باید چنین کند. اما او دست‌کم به میل خودش این کار را نخواهد کرد. برخلاف ایلان ماسک که به خاطر مقررات نهاد ناظر بر بازار سرمایه از پست ریاست تسلا کناره‌گیری کرد، هنوز مرتکب اشتباهی نشده که چنین مجازاتی داشته باشد. هیات مدیره می‌تواند او را مجبور به کناره گیری کند اما شصت درصد از حق رأی هنوز متعلق به خود زاکربرگ است، درنتیجه تا هروقت بخواهد می‌تواند به ریاستش ادامه دهد.

آیا نرخ بهره اوراق خزانه‌داری آمریکا تغییر خواهد کرد؟

آری، منحنی نرخ‌های بهره اوراق خزانه‌داری در سررسید های مختلف با نرخ بالاتر برای اوراق کوتاه‌مدت و نرخ نازل‌تر برای اوراق بلندمدت قبل از هر رکوردی وارونه می‌شده است و اکنون نیز به طرز خطرناکی به نقطه انحنا نزدیک است. نرخ بهره اوراق ده ساله خزانه‌داری بعید است به بالاتر از سه درصد برسد اما انتظار می‌رود فدرال رزرو (بانک مرکزی) نرخ بهره را در سال ۲۰۱۹ به دفعات بالا ببرد. این امر می‌تواند منحنی نرخ بهره را وارونه کند و نشانه‌ای از دردسرهای پس از آن باشد.
رابین ویگلزورث

آیا هواوی حضور خود در بازارهای خارج از چین را از دست خواهد داد؟

خیر، غول سازنده تجهیزات مخابراتی چین، با محدودیت‌هایی در بازارهای غربی مواجه خواهد شد. تاکنون آمریکا و استرالیا اجازه فعالیت آن را لغو کرده‌اند. انتظار می‌رود کشورهای دیگر مانند انگلستان، کانادا، فرانسه و آلمان محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت مشارکت هواوی در سامانه‌های مخابراتی ۵جی اعمال کنند و تنها اجازه فعالیت در امور جانبی را به آن بدهند. اما این تدابیر به هیچ‌وجه مانع رشد هواوی نخواهد شد. حضور پررنگ آن در بازارهای نوظهور، تسلط جهانی بر بازار تلفن‌های همراه و تجارت رو به رشدش این شرکت را تا زمان ظهور رونق دیگری در بازار با فراگیر شدن اینترنت اشیا به پیش خواهد برد.

آیا ائتلاف رنو-نیسان بدون کارلوس گوسن ادامه می‌یابد؟

آری، مطمئنا اوضاع و احوال برای این دو شرکت خوب به نظر نمی‌رسد: یکی از واضح ترین پیامدهای بازداشت و برکناری گوسن، تنش در روابط بین پاریس و توکیو است. به نظر می‌رسد این تنش پیش از آرام گرفتن، کمی شدت یابد. اما این اتفاق روی برخی فرضیات پیشین خط بطلان می‌کشد مانند اینکه این ائتلاف بدون حضور گوسن، شانسی برای بقا ندارد. این دو طرف وابستگی عمیقی به هم یافته‌اند و بهترین فرصت برای یکدیگر به منظور دستیابی به فناوری‌های لازم برای بقا در بازار آینده هستند. راهی برای توافق پیدا خواهد شد و این پیوند برقرار خواهد ماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین