|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۷
کد خبر: ۲۴۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
  "نانسی گریس رومن"، نخستین مدیر زن در ناسا و صاحب لقب "مادر تلسکوپ فضایی هابل" از دنیا رفت.

"نانسی گریس رومن"(Nancy Grace Roman)، از مدیران سابق ناسا که نقش قابل توجهی در ماموریت تلسکوپ فضایی هابل داشت درگذشت.رومن، نخستین زنی بود که موفق شد به سمت مدیریت ناسا برسد. او در سال 1949، مدرک دکتری ستاره‌شناسی خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد و در سال 1959 به سمت ریاست ستاره‌شناسی در اداره علوم فضایی ناسا رسید و این سمت را به مدت 20 سال حفظ کرد. رومن در سال 1979 بازنشسته شد.

او در برنامه‌های قابل‌توجهی از جمله ماموریت تلسکوپ فضایی "کاوشگر زمینه کیهان" یا "کوبی"(COBE) و "تلسکوپ فضایی هابل"(Hubble Space Telescope) شرکت داشت.رومن نقش مهمی در تقویت فرصت‌های شغلی زنان در "انجمن زنان داشنگاهی آمریکا"(AAUW) بر عهده داشت و موفق شد بسیاری از موانع سر راه تحصیل و کار خود در آن زمان را از بین ببرد. بخش بزرگی از اعتبار رومن به خاطر نقش پررنگ او در ماموریت تلسکوپ فضایی هابل است؛ پروژه‌ای که لقب "مادر هابل" را برای او به ارمغان آورد.

"گرابرت زیمرمن"(Robert Zimmerman)، نویسنده کتاب "جهان در آینه"(The Universe in a Mirror) در کتاب خود نوشت: در طول دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی، هیچ کس در طراحی‌ها و مفاهیم ابتدایی هابل، مهمتر از رومن نبود.نانسی گریس رومن، روز سه‌شنبه 25 دسامبر در سن 93 سالگی درگذشت.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین